A 18. Közép-Európai Matematikai Diákolimpia eredményeiről az Érintő 33. számában (2024. szeptember) közöltük Kovács Benedek és Hegedűs Dániel csapatvezetők hivatalos beszámolóját. A 2. részben a csapattagok és vezetőik humoros élménybeszámolójából kaphatunk képet a szegedi MEMO változatos programjairól.
A grafon fogalmát Borgs, Chayes, Lovász, T. Sós, Szegedy és Vesztergombi vezette be és dolgozta ki, angol nevét (graphon) a gráf (graph) és függvény (function) szavak összevonásával alkották. Daniel Glasscock a Notices of the AMS matematikai folyóirat 2015. januári számának Mi is... rovatában adott részletes bevezetést a témakörről, bemutatva néhány alapvető eredményt Lovász könyvéből.is. Az írást Tóth László Márton fordította le az Érintő olvasói számára.
2024 májusában volt az első érettségi vizsga, amelyben matematikából az új NAT szerinti követelményeket alkalmazták. Érdemesnek tűnik a vizsga után visszatekinteni az eredményekre, különös tekintettel azokra a feladatokra, amelyek valamilyen szempontból újak, újszerűek voltak a feladatsorokban. Csapodi Csaba és Koncz Levente elemzését elsősorban a tanárok figyelmébe ajánljuk. Végső következtetésük, hogy a 2024-es közép- és emelt szintű feladatsor egyaránt megfelelt az új követelményeknek. Következzenek a részletek.
Tritz Árpád 2024 júniusában már írt olyan speciális egész együtthatós másodfokú egyenletpárokról, ahol a konstans tag előjelét felcserélve mindkét egyenlet gyökei egész számok. Ebben a cikkben a konstans tag és az elsőfokú tag együtthatójának felcserélésével kapott speciális másodfokú egyenletpárokat tekinti, megvizsgálva, milyen esetekben lehet minden gyök egész. A megoldás módszere itt más, mint előzőleg, felhasználható szakkörön, vagy az emelt szintű érettségire felkészítés során. Tovább...
A cikk első része, a Révai Miklós Gimnázium múltjáról, előző számunkban jelent meg. A folytatásban az iskolában napjainkban zajló matematikaoktatást, a tehetséggondozás formáit és lehetőségeit tárgyalják a szerzők, Árki Tamás és Csete Lajos, megosztva az olvasókkal egy 7. osztályos és egy 11-12. osztályos szakköri feladatsort, és felsorolva az elmúlt 15 év legkiválóbb diákjainak versenyeredményeit matematikából. A Révai jelene következik.
Fonyó Lajos és Fonyóné Németh Ildikó szakköri feldolgozásra szánt cikkének első része (három fejezetben) bolyongásokról szólt különböző felületeken. A cikk folytatásában három újabb feladatcsokorral foglalkoznak:. a negyedik fejezetben nem szabályos dobókockára vizsgálnak feladatokat, a következő a geometriai valószínűséggel kapcsolatban tartalmaz feladatokat, végezetül játékok nyerő stratégiájának esélyét határozzák meg. A 2024-ben a békéscsabai Rátz László Vándorgyűlésen elhangzott szemináriumi foglalkozás alapján készült ez az írás.
A Héttusa eddigi megoldásra kitűzött feladatsorainak csaknem mindegyikében szerepelt olyan probléma, ami sakktábláról és rajta bábuk elhelyezéséről szólt. A nemrégiben elindult Héttusa fórumban merült fel egy hasonló kérdés: Legfeljebb hány királynő helyezhető el egy 20 x 20 mezős táblán úgy, hogy mindegyik legfeljebb egy másikat tartson ütés alatt? Innen indul Makay Gézacikke a királynőkról.
A szolgáltatásaink működéséhez sütiket (cookie) használunk. További információkhoz kattintson az Adatkezelés linkre.