Aktuális szám: 34. szám 2024. december 

A 2024-es matematika érettségi dolgozatok eredményének elemzése

A 2024-es matematika érettségi dolgozatok eredményének elemzése

A 2020-ban bevezetett NAT és kerettanterv következtében megváltoztak az érettségi követelmények is. (A változásokkal – egy ötrészes cikksorozat keretében – részletesen foglalkoztunk az Érintőben is  (27–31. szám) 2023 márciusától kezdve.) A változások miatt a 2024. májusi érettségi feladatsorokat a megszokottnál is nagyobb érdeklődés övezte, így érdemesnek tűnik a vizsga után visszatekinteni az eredményekre, különös tekintettel azokra a feladatokra, amelyek valamilyen szempontból újak, újszerűek voltak a feladatsorokban.

Az alábbi elemzés gerincét az iskolák által nyújtott önkéntes adatszolgáltatás adatainak elemzését tartalmazó, 2012 óta minden évben elkészített összeállítás idei változata adja.

A kétszintű érettségi szoftverben a matematika vizsgadolgozatok esetében az I. és II. rész pontszámait szükséges csak rögzíteni, így korábban nem álltak rendelkezésre részletes adatok a feladatonkénti pontszámok országos eloszlásáról. Ezen próbáltunk változtatni, amikor először a 2012-es tavaszi vizsgaidőszakban az Oktatási Hivatalon keresztül az iskolákat önkéntes adatszolgáltatásra kértük: gyűjtsék össze és küldjék el a vizsgázók feladatonkénti pontszámait.

Idén már tizenharmadik alkalommal végeztük el ezt a kutatást, és azóta összesen több mint 200 ezer középszintű vizsgázó által megoldott 234 feladat, illetve közel 13 ezer emelt szintű vizsgázó által megoldott 117 feladat részletes pontszámai állnak rendelkezésre. 2018-ban a kutatás tovább bővült: az iskolákat arra kértük, ha idejük engedi, alkérdésenként is rögzítsék a pontszámokat, bár elfogadtuk a feladatonkénti rögzítést is, ha ez nem volt kivitelezhető.

A 2024. május-júniusi vizsgaidőszakban középszinten 64 630-an, emelt szinten 6371-en írták meg a matematika írásbeli érettségit magyar nyelven. E vizsgázók közül 22 307 (34,5%) középszinten és 1539 (24,2%) emelt szinten szereplőről kaptunk részletes adatokat. A minta nagysága idén is lehetővé teszi, hogy a teljes vizsgázói populációra vonatkozóan megbízható következtetéseket vonjunk le, bár az összes vizsgázóra nézve a minta reprezentativitása nem igazolható. A középszintű dolgozatok közül 12 914 (57,9%), az emelt szintűek közül pedig 947 (61,5%) vizsgázó pontszámait alkérdésenként kaptuk meg. Idén is felülreprezentáltak voltak a jobb eredményű dolgozatok: a visszaküldött középszintű dolgozatok átlaga 2,5, az emelt szintűeké pedig 3,9 százalékponttal magasabb az összes vizsgázó átlageredményénél.

Az adatokat az 1. táblázat foglalja össze.

  

középszint

emelt szint

darabszám

átlageredmény

darabszám

átlageredmény

összes írásbeliző

64 630

52,1%

6371

66,6%

összes visszajelzett

22 307

54,6%

1539

70,5%

    ebből alkérdésenként rögzített

12 914

55,0%

947

70,4%

    ebből feladatonként rögzített

9393

54,1%

592

70,6%

nem visszajelzett

42 323

50,8%

4832

65,4%

1. táblázat: A magyar nyelven írt írásbeli vizsgadolgozatok átlageredménye (2024. május)

Az emelt szintű vizsgázók aránya – mind az összes érettségi vizsga, mind a matematika esetében – idén érezhetően növekedett, amit az újonnan bevezetett „kétharmados” szabály is ösztönzött. Ez a szabály kimondja, hogy a középszintű vizsgaeredményt csak kétharmados szorzóval veszik figyelembe az érettségi pontok számításánál. Hasonló mértékű növekedés utoljára 2020-ban volt tapasztalható, amikor bevezették azt a követelményt, hogy a továbbtanuláshoz szükséges legalább egy emelt szintű vizsga. Az emelt szintű matematika vizsgák 8,7%-os aránya azonban továbbra is a magyar nyelv és irodalom után a második legalacsonyabb a „nagy” tárgyak között, és jelentősen elmarad az összes tantárgyi vizsga körében mért 17,5%-os aránytól.

 1. ábra: A matematikából emelt szinten vizsgázók aránya a tavaszi vizsgaidőszakban (2006-2024)

Az elmúlt 18 év magyar nyelvű középszintű írásbeli feladatsorai között az idei bizonyult a második legmagasabb megoldottságúnak – a tavalyit éppen megelőzve, de a 2022-es év eredménye mögött –, annak ellenére, hogy a végzősöket tanulmányaik során hosszabb ideig érintette a digitális tanrend. A 2007 óta készült összes feladatsor átlagos eredménye 47,8%, míg a 2022-es feladatsoré 53,7%, a tavalyié 51,2%, az ideié pedig 52,1% lett. Az elmúlt három évben készített feladatsorok így a legjobban sikerült dolgozatok közé tartoznak.

Az, hogy az írásbeli vizsga jól sikerült a sokéves átlaghoz képest, azzal is alátámasztható, hogy a 2012-es (10-ről 12 pontra történt) ponthatáremelés óta idén volt a második legalacsonyabb a sikertelen, 12 pont alatti írásbelik aránya (1,3%), csak a 2020-as 0,9%-os arány volt alacsonyabb. (Ez okozhatta azt, hogy 2025 őszén a korábban megszokott létszám körülbelül 60%-a tett középszinten érettségi vizsgát.)

A magyar nyelven írt emelt szintű írásbeli vizsgák átlageredménye 2024-ben 66,6% volt, ami megfelel a sokéves átlagnak. A középszint helyett az új pontszámítási szabályok miatt emelt szintet választó 2-3% vizsgázó eredménye kis mértékben csökkenthette az országos átlagot mindkét szinten: ők középszinten vélhetően inkább a jobbak közül kerültek ki, és jó eredményük hiányzik a középszintű átlagból, emelt szinten viszont jellemzően a kevésbé jók közé tartozhatnak.

Az alábbiakban az egyes feladatok eredményessége az önkéntes adatszolgáltatás során gyűjtött értékekből származik.

Középszint

A középszintű feladatsort itt tekinthetik meg olvasóink. A javítási-értékelési útmutató itt található.

Miután a középszintű változások túlnyomó része valamely követelmény kikerülését jelentette a korábbiak közül, így kevés újdonságról, illetve annak eredményességéről tudunk beszámolni. A 4-es feladat (statisztikai manipuláció felismerése) és a 15. c) alfeladat (dobozdiagram értelmezése) volt olyan, amilyennel korábban a vizsgázók nem találkozhattak, a többi feladat tulajdonképpen a 2024 előtti feladatsorokban is előfordulhatott volna.

A 4-es feladat volt idén a legsikeresebb feladat (86%-os eredményesség), amit nyilvánvalóan az okozott, hogy meglehetősen egyszerű formában kérte számon a statisztikai manipuláció felismerését. A 15. c) alfeladatban egy diagram alapján négy kijelentésről kellett megítélni azok igazságtartalmát (igaz-hamis-nem lehet eldönteni). Ez a feladat szintén átlagon felüli eredményességet hozott (61%), amiből óvatosan levonható az a következtetés, hogy a vizsgázó diákok alapvetően megismerték és értik a dobozdiagramot (boxplot-diagramot).

Feladat

Átlag

Kihagy

1. A és B halmaz megadása

81%

 

2. derékszögű háromszög befogója

82%

 

3. négyjegyű pozitív páratlan számok

70%

 

4. statisztikai manipuláció felismerése

86%

 

5.

70%

 

6. számtani sorozat első 6 tagjának összege

58%

 

7. hatszög alapú gúla (csúcsok, lapok, élek)

73%

 

8. szám kétszeresének 2-es alapú logaritmusa

42%

 

9. polgármester-választás

75%

 

10. függvények zérushelye

64%

 

11. 1, 5, 5, 5 átlaga és szórása

64%

 

12. P(három különböző dobás)

61%

 

I. rész összesen

67,8%

 

13. a) elsőfokú egyenlet

76%

 

13. b) 1896 és 1956 közös osztói

53%

 

14. a) szabályos tízszög egy belső szöge

59%

 

14. b) szabályos tízszög területe

39%

 

14. c) 2015 átlójú sokszög

39%

 

15. a) éttermi rendelés – lineáris egyenletrendszer

49%

 

15. b) éttermi rendelés – valószínűségszámítás

44%

 

15. c) dobozdiagram

61%

 

II/A rész

52,3%

 

16. a) függvények kiválasztása

40%

67%

16. b) lineáris függvény

43%

16. c) kör egyenlete

33%

17. a) habos isler – térfogat

74%

24%

17. b) habos isler – átmérő

48%

17. c) habos isler – valószínűségszámítás

28%

17. d) cukrászdai rendelések

36%

18. a) hatpontú gráf

78%

10%

18. b) elektromos autó hatótávolsága – számtani sorozat

61%

18. c) elektromos autó hatótávolsága – mértani sorozat

31%

II/B rész

46,4%

 

II. rész összesen

49,0%

 

Dolgozat összesen

54,6%

 

2. táblázat: Az egyes feladatok eredményessége a középszintű vizsgadolgozatokban (2024)

I. RÉSZ

Az I. rész feladatainak megoldottsága 68%-os volt, ami kissé magasabb a sokéves átlagnál. Míg tavaly és tavalyelőtt csupán egyetlen feladat megoldottsága érte el a 80%-ot, idén (a korábbi trendekhez hasonlóan) ismét három ilyen feladat is volt a feladatsorban. Ezeket a feladatokat a feladatsor „nagyon könnyű” feladatai közé sorolhatjuk.

Nem meglepő módon a legalacsonyabb megoldottságú feladat a 8. feladat lett (és ez az egyetlen, amely az 50%-os megoldottsági szintet sem érte el), ugyanakkor kissé váratlan, hogy a második legnehezebben megoldott feladat a számtani sorozatokra vonatkozó 6. feladat volt. A 11. feladat megoldottsága átlagosnak mondható, bár érdekesség, hogy a vizsgázók mindössze 1,7%-a kapott rá 0 pontot: a négy egyjegyű szám átlagának kiszámítása a többségnek sikerült, de a szórás kiszámítását már a vizsgázók fele nem tudta megoldani. 

II. RÉSZ

A vizsgázók átlagos teljesítménye a II. részben 49,0% volt, ami meghaladja a sokéves átlagot, bár alacsonyabb az előző két év eredményeinél. A II/A rész (52,3%) ismét jobban sikerült, mint a II/B rész (46,4%). A II. részben három feladat megoldottsága haladta meg az 50%-ot, míg egy feladaté 40% alatt maradt.

Kiemelkedő a 13. feladat 63%-os megoldottsága; ennél magasabb értéket 2012 óta csak egyszer (2022-ben, a 15. feladatnál) mértünk. A 14. feladattal kapcsolatban érdekes megfigyelés, hogy a 20% alatti összteljesítményt elérő 1092 vizsgázó 83%-a 0 pontot kapott, és esetükben a feladat megoldottsága 3% alatt maradt, noha egy látszólag nem túl nehéz geometriai feladatról van szó. Ugyanakkor a legjobb eredményt elérők (akik 90% fölött teljesítettek) körében épp ez a feladat bizonyult a legsikeresebbnek a II. rész feladatai közül.

A II/B részben idén is megfigyelhető volt, hogy minél nehezebbnek bizonyult egy feladat, annál többen hagyták ki, vagyis a vizsgázók általában jól mérték fel, mely feladatok megoldásával érdemes foglalkozniuk, és megfelelően használták ki a vizsgaleírás által kínált választási lehetőséget. Ahogy szinte minden évben, idén is szignifikáns különbségek figyelhetők meg a kihagyott feladatoknál: a 17. feladatot kihagyók átlageredménye a teljes feladatsoron 51,4 pont volt, míg a 18. feladatot kihagyók átlaga 59,1 pont. Ez azt mutatja, hogy a II/B részben a viszonylag könnyebb 18. feladatot nagyobb arányban hagyták ki a magasabb pontszámú vizsgázók.

Ez a jelenség nem új, 2013 óta minden évben úgy alakult, hogy a 90% fölött teljesítők az összes vizsgázóhoz képest nagyobb arányban hagyták ki a 18. feladatot. Valószínű, hogy ez azért történik így, mert a kiválóan teljesítők sorban haladva sikeresen megoldják a feladatsor előző részeit, így a 16. és 17. feladatot is, és végül a legutolsó, 18. feladatot hagyják ki.

Az 1–15. feladatokat minden vizsgázónak meg kell oldania, így ebben a közös részben pontosan ismerjük az összes vizsgázó által elért átlagos eredményt, amely idén 54,6% volt. Hasonlóan, ismert az adott választható feladatot megoldó vizsgázók átlageredménye is ebben a közös részben. A két érték hányadosa jól mutatja, hogy a választható feladatot választó vizsgázók átlagos képessége hogyan viszonyul az összes vizsgázó átlagos képességéhez.

A tényleges megoldottságot ezzel a hányadossal korrigálva kapjuk meg a feladat normált megoldottságát, ami pontosabb mérőszámot ad a feladat valós nehézségéről. A 2024-es feladatsorban ezzel a módszerrel számított normált megoldottsági értékek a következők: 36,2% (16. feladat), 43,5% (17. feladat) és 52,7% (18. feladat). A normált megoldottság hitelesebb képet ad a feladatok valódi nehézségéről, bár idén a tényleges és normált megoldottságok között a szokásosnál kisebb eltérések mutatkoztak. (A 2. táblázat a tényleges megoldottságokat tartalmazza.) 

Emelt szint

Az emelt szintű feladatsort itt tekinthetik meg olvasóink. A javítási-értékelési útmutató: itt található.

Az emelt szintű követelmények lényegében nem változtak meg 2024-ben (a középszintről kikerülő követelmények általában átkerültek emelt szintre, de ezek korábban is az emelt szintű követelmények részét képezték), néhány újdonság a gráfok és a statisztika témakörben jelent meg. A 2024-es feladatsorban ezek közül a 9. a) feladatban kellett az n pontú teljes gráf éleinek a számát felírni, és ezzel kapcsolatos feladatot megoldani.

Néhány sor a szóbeli vizsgákról. A szóbeli vizsgák átlageredménye 2011 és 2019 között nagyon stabil volt: egy szűk, 1,5%-os sávban (75,2–76,7%) mozgott. 2020-ban és 2021-ben elmaradtak a szóbeli vizsgák, 2022-ben pedig jelentős visszaesés történt (70,1%). 2023-ban és idén ismét enyhe javulás volt érzékelhető (72,1%, illetve 72,0%), de a 2020 előtti magasabb értékeket még nem sikerült elérni. Ennek oka lehet a koronavírus-járvány miatt kimaradt jelenléti oktatási időszak, ami hatással lehetett az ez idő alatt érettségiző diákokra. Továbbá az idei eredményt némileg csökkenthette, hogy egyesek a középszint helyett emelt szintű vizsgát választottak az új felsőoktatási pontszámítási szabályok miatt (ők az emelt szintű vizsgázók körülbelül egynegyedét-egyötödét tehetik ki).

Feladat

Átlag

Kihagy

1. a) logaritmusos egyenlet

90%

 

1. b) exponenciális egyenlet

83%

 

1. c) inverzfüggvény

48%

 

2. a) hétjegyű számok

66%

 

2. b) négyelemű részhalmazok

57%

 

2. c) állítás megfordítása

62%

 

3. a) kockapóker – Sor

65%

 

3. b) kockapóker – Full House vagy Royal

78%

 

3. c) p értékének meghatározása

56%

 

4. a) négyzetben háromszög – területek aránya

67%

 

4. b) négyzetben háromszög – szakaszok hossza

75%

 

4. c) négyzetben háromszög – háromszögek hasonlósága

52%

 

I. rész összesen

68,5%

 

5. a) sorozat határértéke

77%

24%

5. b) sorozat monotonitása

66%

5. c) egyenlet megoldása

69%

5. d) integrálszámítás

85%

6. a) felülések

95%

7%

6. b) Sziget-kör-futás

60%

6. c) közepek

88%

7. a) homokszemek

82%

15%

7. b) homokkupac – térfogat

93%

7. c) homokkupac – szélsőérték

54%

8. a) kör középpontja, sugara

91%

21%

8. b) húrtrapéz magassága, szögei

80%

8. c) koordináták

53%

9. a) gráf pontjai

89%

33%

9. b) doppingellenőrzés valószínűsége

62%

9. c) kézfogások

48%

II. rész összesen

72,1%

 

Dolgozat összesen

70,5%

 

3. táblázat: Az egyes feladatok eredményessége az emelt szintű vizsgadolgozatokban (2024)

I. RÉSZ

Az idei emelt szintű feladatsor szokatlan eredményeket hozott. Az I. rész megoldottsága mindössze másodszor maradt 70% alatt a kutatás kezdete óta: az idei 68,5%-os eredmény a 2013-as 63% után a második legalacsonyabb. Ezzel szemben a II. rész megoldottsága rekordot döntött, elérve az eddigi legmagasabb értéket. Csak az elmúlt három évben fordult elő, hogy a II. rész megoldottsága 70% fölé emelkedett, és most először haladta meg az I. rész eredményét.

Az is csak másodszor fordult elő, hogy az I. rész mind a négy feladata 80% alatti megoldottságot mutatott: 2018-ban történt hasonló eset, bár akkor mind a négy feladat elérte a 74%-ot. Szintén másodszor fordul elő, hogy három feladat 70% alatti eredményt hozott (az első alkalom a 2013-as év volt), pedig általában az I. rész mind a négy feladata eléri a 70%-os megoldottságot.

Az első feladat sikerességét egyértelműen az inverzfüggvénnyel kapcsolatos c) kérdés húzta le, amelynek megoldottsága mindössze 48% lett, ami a feladatsorban a 9. c) részfeladattal együtt a leggyengébb eredményt hozta. Bár az inverzfüggvény fogalmával kapcsolatos kérdés szokatlan lehetett az 1. feladatban, a megoldáshoz mindössze az inverzfüggvény legalapvetőbb tulajdonságának ismerete volt szükséges. Az alacsony megoldottság azonban azt mutatja, hogy ez a fogalom még az emelt szinten vizsgázók körében is hiányosságként jelentkezik.

Kissé váratlanul a 2-3-4. feladatok mindegyike az I. részben megszokottnál nehezebbnek bizonyult, még az alfeladatok szintjén is: csak a 3 b) és a 4 b) kérdések megoldottsága haladta meg a 70%-ot, és mindhárom fel­adatban akadt egy olyan alfeladat, amelynek a megoldottsága a 60%-ot sem érte el.

 

II. RÉSZ

A II. rész 72%-os megoldottsága új rekordot jelent, 1%-kal felülmúlva a tavalyi, akkor szintén rekordot jelentő értéket. Érdekes módon az egyes feladatok megoldottsága és kihagyási aránya is nagyon hasonlóan alakult a tavalyihoz. Mind az öt feladat megoldottsága a 65 és 75% közötti sávban mozgott, így idén sem voltak sem kiugróan nehéz, sem kiemelkedően könnyű feladatok.

Az idei második részben két olyan feladat volt, amely kiválóan mérte a vizsgázók képességeit. A feladat pontszáma és az összpontszám közötti korrelációs együttható az 5. és a 7. feladat esetében rendre 0,839 és 0,821 volt, amely értékek az elmúlt 13 év során feldolgozott 117 feladat közül a legjobb 10 között szerepelnek. Ha alfeladatonként vizsgáljuk a feladatok „magyarázó erejét” (azaz a fenti korrelációs együtthatót), kiemelkedően teljesített a 7. c) (adott alkotójú forgáskúpok közül a maximális térfogatú meghatározása), amelynek 0,777-es értéke a második legmagasabb a 2018 óta vizsgált 174 alfeladat között (csak a 2020/9b előzi meg). Érdekes módon a másik véglet éppen az idei feladatsorban a 7. b) feladat volt (0,207). Ennek a feladatnak nem elsősorban az volt a célja, hogy hatékonyan elkülönítse a jó és a gyengébb vizsgázókat, hanem inkább azt szolgálta, hogy előkészítse és felvezesse a 7. c) feladat problémáját.

A vizsgázók nagy része idén is jól felismerte, hogy a 9. feladat lehetett a legnehezebb: ezt hagyták ki a legtöbben, bár a 33%-os kihagyási arány nem számít kiugróan magasnak. Emelt szinten is láthatók különbségek a különböző képességű vizsgázók választásaiban: a leggyengébbek (40% alatt teljesítők) körében a legkevésbé népszerű és egyben legnehezebbnek bizonyuló feladat az 5. volt. Ennek egyik valószínű oka, hogy a határérték-számítás és az integrálszámítás a követelmények között a legnehezebb témakörök közé tartoznak, és sokakat már önmagában a témakör is elriaszthatott a feladat megoldásától. A legjobbak (90% fölött teljesítők) több mint fele (51%) hagyta ki a 9. feladatot. Így a 9. feladatot kihagyók átlageredménye a teljes feladatsoron 68,2%, míg az 5. feladatot kihagyóké 73,3% volt.

Összefoglalva a fentieket elmondhatjuk, hogy a 2024-es közép- és emelt szintű feladatsor egyaránt megfelelt az új követelményeknek, fel lehetett ezekre készülni az előzetes információk alapján, az eredmények pedig azt mutatják, hogy ez a felkészülés sikeres volt.

Koncz Levente, Árpád Gimnázium
Csapodi Csaba, ELTE