Aktuális szám: 35. szám 2025. március 

35. szám 2025. március

Még több cikk

A tudományos diákköri (TDK) mozgalom a magyar felsőoktatás legszélesebb bázisú, legátfogóbb tehetséggondozási formája, az önképzés, az elitképzés és a tudóssá nevelés színtere. A mesterek, témavezető tanárok, kutatók körül kialakuló TDK-műhelyek ösztönző légkörében születik meg a legtöbb tehetséges diák első tudományos élménye. A BME nagy gondot fordít a középiskolások bevonására több tudományterületen is. Burai Pál idén négy diák témavezetője volt a TDK Középiskolás kutatók szekciójában, cikkében saját tapasztalatairól és a különböző iskolákból érkezett tanulókról is olvashatnak.

Elsőként indít duális alkalmazott matematikus mesterképzést a Műegyetem közösen a Magyar Nemzeti Bankkal. Az angol nyelvű pénzügy-matematika specializációjú alkalmazott matematikus mesterképzés gyakorlati része intézményes formában teszi lehetővé a hallgatók részére a szakmai tapasztalatszerzést az MNB-nél. Az új duális képzés részleteiről Vető Bálint számol be.

David Sumpter angol tudománynépszerűsítő matematikus könyve a nagyközönségnek íródott, nem tételez fel előzetes matematikai ismereteket. Erénye, hogy a megfigyelt (matematikai) összefüggéseket időről időre praktikus élethelyzetekre fordítja le, konkrét helyzetekhez konkrét stratégiákat javasolva. A magyar fordítást nemrég jelentette meg a Typotex kiadó. A könnyed, olvasmányos mű elolvasásához Lóczi Lajos kínál ízelítőt.

A Héttusa rovatban nyolcadik alkalommal kitűzött feladatokra is bárki beküldheti a megoldást. A feladat kérdésére a feladat sorszámát és a választ kell megküldeni a hettusa‍@‍ematlap.hu email címre.  A beküldési határidő: 2025. április 7. Fordulónként a legjobb megoldók közül néhányan könyvjutalmat kapnak. (Képünkön a Királyi Kancellária megalapítása az Országos Levéltár falképén – az 55. feladathoz). A feladatok...

Fejér Szabolcs néhány, a koordinátarácson megoldható feladattal ismerteti meg az olvasót. Egy részük megfogalmazásában is tartalmazza a rácsot, másik részüknek pedig a megoldásában segít. Ezeket átfogalmazva, a koordinátarácson jeleníti meg, ezáltal összekapcsolva a matematika több területét. Tanárnak, diáknak egyaránt  jó gondolatébresztők lehetnek a bemutatott példák.

2024. december 10-én 24. alkalommal osztották ki négy tantárgy 8 kiemelkedő tanárának a Rátz Tanár Úr Életműdíjakat. Az ünnepség helyszíne ezúttal nem az MTA, hanem a névadó méltán híres iskolája, a Budapesti-Fasori Evangélikus Gimnázium gyönyörű díszterme volt. Matematikából Csatár Katalin és Csordásné Szécsi Jolán vehette át a díjat. Beszámolónkból egy kattintással eljuthatnak a róluk készült portréfilmekhez.

A Héttusa decemberi fordulójának megoldóit ismertető beszámoló ismét felhívja az olvasók figyelmét a Fórum lehetőségeire. Róka Sándor rovatszerkesztő írása nemcsak a már Facebookon megjelent „hivatalos” megoldásokat tartalmazza, hanem a megoldásokat beküldők más, a feladatokhoz kapcsolódó további gondolatait is. A 7. forduló feladatainak bővített megoldásai itt következnek.

Az emelt szintű érettségin, valamint a hazai és nemzetközi matematikaversenyeken gyakran szerepelnek olyan bizonyítandó egyenlőtlenségek, szélsőérték-problémák, amelyek megoldásában fontos szerepet játszanak a nevezetes egyenlőtlenségek. Ábrahám Gábor célja, hogy segítséget nyújtson azoknak, akik tehetséggondozó szakkörökön szeretnének foglalkozni evvel a témakörrel, bemutatva néhány fontosabb egyenlőtlenséget és megoldási módszert.

2024 júniusában jelent meg Szőke Tamás cikkének első része. Ennek bevezetőjét, amelyben részletesen beszámolt a verseny múltjáról és jellegzetességeiről is, érdemes elolvasni, mielőtt rátérnénk a mostani cikk nem kevésbé érdekes feladatának megoldására. A júniusi számban megjelent cikk folytatásaként ismét egy középiskolások számára is érthető Schweitzer-feladat megoldását taglalja a szerző

Simon L. Péter 2024 decemberében megjelent cikke már nyújtott némi betekintést a neurális hálók alapjaiba. A mostani, Maga Balázzsal közös írásukban már a neurális hálók játsszák a főszerepet. Noha a neurális hálók tanításának mélyebb megértése hosszú, és esetleg fáradságos matematikai előkészületeket igényel, mindannyian szeretnénk legalább intuitív képet kapni arról, hogy nagyjából mi is történik egy neurális háló tanítása és működése során. Ezt a célt igyekszik megvalósítani  a jelen cikk.