A 60. (online) Rátz László Vándorgyűlés

A 60. (online) Rátz László Vándorgyűlés

2020 márciusában javában zajlottak a 60., Egerbe tervezett Vándorgyűlés előkészületei, amikor a pandémia miatt lezárták az országot. Hamarosan világossá vált, hogy a járványhelyzet következtében nem tudjuk megrendezni Egerben a Vándorgyűlést. 2020 volt az első olyan év 1961, az első Rátz László Vándorgyűlés hagyományteremtő megszervezése óta, amikor elmaradt ez a kiváló szakmai fórum, egyben akkreditált tanártovábbképzés. Ráadásul éppen egy jubileumi alkalom, a 60-adik…

Még dúlt a járvány igen erős harmadik hulláma, amikor ez év kora tavaszán a Bolyai János Matematikai Társulat Oktatási Bizottsága úgy döntött, hogy idén mindenképpen lesz Vándorgyűlés, más lehetőségünk nem lévén, online formában. Úgy gondoltuk, hogy az eltelt egy évben az online tanítás során szereztünk már annyi tapasztalatot, hogy bátran nekivághatunk a szervezésnek, és talán a digitális feltételek megteremtése sem fog ki rajtunk. Tudtuk, hogy ez a Vándorgyűlés nem lesz olyan, mint a korábbiak voltak, hiszen elmaradnak a személyes találkozások, nem lesznek közös kulturális- és sportprogramok, városnézés, kirándulás, könyves standok előtti böngészés, esti sörözések. Viszont lehetnek kiváló előadások, szemináriumok, szakmai szempontból minden résztvevő töltekezhet kedvére. És így is lett, utólag beigazolódott, hogy jó döntést hozott a Bizottság.

Július 1. és 3. között, 291 regisztrált résztvevővel zajlott le az online Vándorgyűlés. A járulékos programok elmaradása miatt egy nappal rövidebb volt, mint hagyományosan. Az online forma miatt az előadások és a feladatmegoldó szemináriumok is rövidebbek, 60 percesek voltak. A szakmai programok zoom-platformon zajlottak, a szükséges, összesen 6 csatornát a Bolyai János Matematikai Társulat, a Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézet és a Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete bocsátotta (térítésmentesen) a szervezők rendelkezésére.

A hagyományoknak megfelelően az első nap délutánján volt az ünnepélyes plenáris ülés. Ezen előbb Pálfy Péter Pál, a Társulat elnöke köszöntötte a jelenlévőket, majd az ez évi Beke Manó Emlékdíjak (virtuális) átadására került sor. Beke Manó Emlékdíjban részesültek a következő kollégák: Czimmermann József, Dr. Máder Attila, Fonyóné Németh Ildikó, Hujter Bálint, Kozma Lászlóné, Molnár Judit és Dr. Molnár István (megosztott díj), Tomcsányi Szabó Katalin. A plenáris ülés második felében először a Társulat előző elnöke, Katona O. H. Gyula akadémikus Lovász, a csodafelnőtt című előadásával köszöntöttük a friss Abel-díjas Lovász Lászlót.

Hagyományosan a Vándorgyűlés plenáris délutánján szoktak előadást tartani az előző év végén Rátz Tanár Úr Életműdíjat kapott matematikatanárok is. Most két év mind a négy életműdíjasát felkértük előadás tartására. Kovács Csongorné sajnos nem tudott jelen lenni, így három, a matematikát és a példaértékű tanári életutat háromféleképpen, de mindhárom esetben briliáns módon ötvöző előadást hallhatott a közel háromszáz kolléga: Dr. Horváth Eszter: 12 évfolyam matematika feladatokban; Dr. Kiss Géza: Néhány évtizedeken átívelő feladat; Bíró Bálint: A matematika élménye és kihívása. Ezután Vancsó Ödön, az MTA-ELTE matematikadidaktikai kutatócsoportjának vezetője tartott tájékoztató előadást az MTA által támogatott matematikadidaktikai kutatásokról. A plenáris ülés végeztével Kosztra Gábor, az Oktatási Bizottság titkára tartott nagysikerű, oldott hangulatú „beavató” tájékoztatót a Rátz László Vándorgyűlésekről az „első bálozóknak”, vagyis azon kollégáknak, akik először vettek részt ezen a rendezvényen.

A plenáris ülés után péntek reggeltől szombat kora délutánig a szokásos négy szekcióban (Alsó tagozat; Felső tagozat; Gimnázium, szakgimnázium és szakközépiskola; Speciális matematika tagozat) kifejezetten színvonalas és tartalmas előadások és feladatmegoldó szemináriumok közül választhattak a résztvevők. A Vándorgyűlés egyéni értékelésére lehetőséget adó, 120 résztvevő által ki is töltött online kérdőív kiértékelése alapján megállapítható, hogy a „színvonalas” és „tartalmas” jelzők egyrészt nem túloznak, másrészt a rendezvény egészét jellemzik.

A teljes programon és az előadások során kivetített ppt bemutatókon túl az online előadások videofelvételei is elérhetők a vándorgyűlés honlapján.

Az „igazi” vándorgyűlések két népszerű programját is átmentettük az online térbe. Az online Tanárverseny legalább olyan népszerű volt, mint a korábbi vándorgyűléseken, és a Typotex Kiadó által szervezett és támogatott Hangos könyvek péntek késő esti felolvasásaira és könyvismertetéseire is sokan felcsatlakoztak.

Az Oktatási Bizottság Vándorgyűlést záró ülésén felvetődött az a javaslat, hogy a következő években hibrid módon (jelenléti és online) szervezzük a Vándorgyűléseket, ugyanis sok kollégának csak így volt lehetősége részt venni a szakmai programokon, utazni különböző okokból nem tudott volna. Ezt a javaslatot sokan megfogalmazták a kérdőívet kitöltő kollégák közül is. Maga a nagyon sikeresen lebonyolított online rendezvény és ezek a javaslatok azt jelzik, hogy a Vándorgyűlések történetében korszakhatárhoz érkeztünk. A „Hogyan tovább?” kérdés részletes megválaszolása komoly és összetett feladatot ad az elkövetkezendő hónapokban az Oktatási Bizottságnak.

Jelen állás szerint 2022-ben a 61. Rátz László Vándorgyűlést Egerben fogjuk rendezni.

                                                                                                             Kosztolányi József

a Bolyai János Matematikai Társulat Oktatási Bizottságának elnöke

35. szám 2025. március

Még több cikk

Simon L. Péter 2024 decemberében megjelent cikke már nyújtott némi betekintést a neurális hálók alapjaiba. A mostani, Maga Balázzsal közös írásukban már a neurális hálók játsszák a főszerepet. Noha a neurális hálók tanításának mélyebb megértése hosszú, és esetleg fáradságos matematikai előkészületeket igényel, mindannyian szeretnénk legalább intuitív képet kapni arról, hogy nagyjából mi is történik egy neurális háló tanítása és működése során. Ezt a célt igyekszik megvalósítani  a jelen cikk.

Az Érintő márciusi száma idén is a Matematika Világnapján (3.14-én) jelenik meg, több helyszínen azonban már március 8-án, a nőnappal együtt egy héttel korábban megünnepelték. Azok, akik e számunk megjelenésének reggelén már elolvassák ezt a cikket, még országszerte számtalan érdekes programmal találkozhatnak. Mindenkit szeretettel várnak a szervezők π-napon!

A Bolyai Társulat és a Rényi Intézet közös célja, hogy a társadalom egészéhez közelebb hozza a matematikát: közérthető módon megismertesse, miért fontos, mire használható, és hányféle alkalmazása van mindennapi életünkben (fotó: Freepik). Minél többet hallani erről a médiában, annál pontosabban megérthetik az emberek, milyen érdekes és mennyire hasznos a matematikai tudás.

Ez a többnapos rendezvény a matematikát tanító kollégák számára továbbképzést is biztosító konferencia és egyben találkozó, ahol összegyűlnek az ország minden pontjáról és a határon túlról, hogy szakmailag fejlődjenek, lezárják közösen a tanévet, és előre tekintsenek a következőre. Hogy miért érdemes jönni? Mert az ember tanév végi fáradtsággal érkezik, de a közös tanulás és élmények után feltöltődve távozik. – írja Kosztra Gábor.

„Sok tanár álma az, hogy tehetséges gyerekeket tanítson, versenyeztessen, és majd OKTV-re küldje őket... Nekem ez az álom valahogy átalakult. A kezdeti komoly ambíciók helyett most inkább azoknak a gyerekeknek szeretnék sikerélményt adni és megmutatni a matematika örömét, akiket nem kiáltottak ki tehetségesnek, vagy akiknek nincs kedvük hozzá.” Németh Anna tanárnőt Paulovics Zoltán mutatja be.

Lajos Józsefné, Erzsi rendkívüli hatást gyakorol személyiségével, szaktudásával, szakmai alázatával és pontosságával mindenkire, akivel kapcsolatba kerül. A magyarországi matematikaoktatást szívügyének tekinti, és mind a mai napig meg is tesz érte mindent. 2024-ben elnyerte a Prima Primissima díjat a Magyar oktatás és köznevelés kategóriában. Kollégája, Ács Katalin írta róla a méltatást.

2024. december 18-án a Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézetben adták át a Bolyai Társulat évenként kiosztásra kerülő díjait. A Szele Tibor Emlékérmet (képünkön) Jordán Tibor, az ELTE TTK Matematikai Intézetének tanszékvezető egyetemi tanára vette át a díjbizottság elnökétől, Laczkovich Miklóstól. Kiemelkedő fiatal kutatóknak ítélték oda a Grünwald Géza Emlékérmet, a  Farkas Gyula, és a Rényi Kató emlékdíjakat, valamint a Patai-díjat. Ezután hirdették ki a Kürschák és a Schweitzer matematikai tanulóversenyek eredményét. Ismertetjük a díjazottak méltatását.

Az European Research Council (ERC) pályázatai évek óta vonzó, hosszú távú támogatást nyújtanak a legkiválóbb kutatók és kutatócsoportjaik részére. 2024-ben az ERC egyetlen magyar nyertes Consolidator Grant pályázata Kaposi Ambrusé, az ELTE kutatójáé volt. Témája a típuselmélet, amelyet első olvasásra nem könnyű megérteni. Szerzőtársával, Molnár Zoltán Gáborral együtt vezetik be az olvasót a matematika új  típusú formális megalapozásába.

A tudományos diákköri (TDK) mozgalom a magyar felsőoktatás legszélesebb bázisú, legátfogóbb tehetséggondozási formája, az önképzés, az elitképzés és a tudóssá nevelés színtere. A mesterek, témavezető tanárok, kutatók körül kialakuló TDK-műhelyek ösztönző légkörében születik meg a legtöbb tehetséges diák első tudományos élménye. A BME nagy gondot fordít a középiskolások bevonására több tudományterületen is. Burai Pál idén négy diák témavezetője volt a TDK Középiskolás kutatók szekciójában, cikkében saját tapasztalatairól és a különböző iskolákból érkezett tanulókról is olvashatnak.

A Héttusa rovatban nyolcadik alkalommal kitűzött feladatokra is bárki beküldheti a megoldást. A feladat kérdésére a feladat sorszámát és a választ kell megküldeni a hettusa‍@‍ematlap.hu email címre.  A beküldési határidő: 2025. április 7. Fordulónként a legjobb megoldók közül néhányan könyvjutalmat kapnak. (Képünkön a Királyi Kancellária megalapítása az Országos Levéltár falképén – az 55. feladathoz). A feladatok...

A Héttusa decemberi fordulójának megoldóit ismertető beszámoló ismét felhívja az olvasók figyelmét a Fórum lehetőségeire. Róka Sándor rovatszerkesztő írása nemcsak a már Facebookon megjelent „hivatalos” megoldásokat tartalmazza, hanem a megoldásokat beküldők más, a feladatokhoz kapcsolódó további gondolatait is. A 7. forduló feladatainak bővített megoldásai itt következnek.

Az emelt szintű érettségin, valamint a hazai és nemzetközi matematikaversenyeken gyakran szerepelnek olyan bizonyítandó egyenlőtlenségek, szélsőérték-problémák, amelyek megoldásában fontos szerepet játszanak a nevezetes egyenlőtlenségek. Ábrahám Gábor célja, hogy segítséget nyújtson azoknak, akik tehetséggondozó szakkörökön szeretnének foglalkozni evvel a témakörrel, bemutatva néhány fontosabb egyenlőtlenséget és megoldási módszert.

Fejér Szabolcs néhány, a koordinátarácson megoldható feladattal ismerteti meg az olvasót. Egy részük megfogalmazásában is tartalmazza a rácsot, másik részüknek pedig a megoldásában segít. Ezeket átfogalmazva, a koordinátarácson jeleníti meg, ezáltal összekapcsolva a matematika több területét. Tanárnak, diáknak egyaránt  jó gondolatébresztők lehetnek a bemutatott példák.

David Sumpter angol tudománynépszerűsítő matematikus könyve a nagyközönségnek íródott, nem tételez fel előzetes matematikai ismereteket. Erénye, hogy a megfigyelt (matematikai) összefüggéseket időről időre praktikus élethelyzetekre fordítja le, konkrét helyzetekhez konkrét stratégiákat javasolva. A magyar fordítást nemrég jelentette meg a Typotex kiadó. A könnyed, olvasmányos mű elolvasásához Lóczi Lajos kínál ízelítőt.

2024. december 10-én 24. alkalommal osztották ki négy tantárgy 8 kiemelkedő tanárának a Rátz Tanár Úr Életműdíjakat. Az ünnepség helyszíne ezúttal nem az MTA, hanem a névadó méltán híres iskolája, a Budapesti-Fasori Evangélikus Gimnázium gyönyörű díszterme volt. Matematikából Csatár Katalin és Csordásné Szécsi Jolán vehette át a díjat. Beszámolónkból egy kattintással eljuthatnak a róluk készült portréfilmekhez.

2024 júniusában jelent meg Szőke Tamás cikkének első része. Ennek bevezetőjét, amelyben részletesen beszámolt a verseny múltjáról és jellegzetességeiről is, érdemes elolvasni, mielőtt rátérnénk a mostani cikk nem kevésbé érdekes feladatának megoldására. A júniusi számban megjelent cikk folytatásaként ismét egy középiskolások számára is érthető Schweitzer-feladat megoldását taglalja a szerző.    

Elsőként indít duális alkalmazott matematikus mesterképzést a Műegyetem közösen a Magyar Nemzeti Bankkal. Az angol nyelvű pénzügy-matematika specializációjú alkalmazott matematikus mesterképzés gyakorlati része intézményes formában teszi lehetővé a hallgatók részére a szakmai tapasztalatszerzést az MNB-nél. Az új duális képzés részleteiről Vető Bálint számol be.

„Valószínűleg több ember tanult jobb matematikai alapokat Gardnertől, mint bárki mástól a világtörténelemben.” – állítja Donald Ervin Knuth. Bár a recenzor nem osztja teljesen ezt a véleményt, de elismeri, hogy Gardner sikerének egyik titka, hogy egyfajta rafinált naivitással, huncut humorral fordult a nehéz matematikai és feladvány-logikai témák felé, és ezt a gondolkodásmódot olvasóinak tömege szerette meg. Hujter Mihály írásából kiderül, miért.