TUDOMÁNY MENÜPONT TÖBBFÉLE, A MATEMATIKA TUDOMÁNYÁHOZ KAPCSOLÓDÓ FUNKCIÓT TAKAR..A TUDOMÁNY TÖRTÉNET ROVAT CÉLJA ELSŐSORBAN MATEMATIKATÖRTÉNETI JELLEGŰ  ÍRÁSOK KÖZLÉSE. A MI IS ...?ROVAT A MAI MATEMATIKA TUDOMÁNYÁRÓL KÍVÁN SZÓLNI A HOZZÁÉRTŐKNEK. (ROVATSZERKESZTŐK:  STIPSICZ ANDRÁS, TITKOS TAMÁS )

A tudományos diákköri (TDK) mozgalom a magyar felsőoktatás legszélesebb bázisú, legátfogóbb tehetséggondozási formája, az önképzés, az elitképzés és a tudóssá nevelés színtere. A mesterek, témavezető tanárok, kutatók körül kialakuló TDK-műhelyek ösztönző légkörében születik meg a legtöbb tehetséges diák első tudományos élménye. A BME nagy gondot fordít a középiskolások bevonására több tudományterületen is. Burai Pál idén négy diák témavezetője volt a TDK Középiskolás kutatók szekciójában, cikkében saját tapasztalatairól és a különböző iskolákból érkezett tanulókról is olvashatnak.

Az European Research Council (ERC) pályázatai évek óta vonzó, hosszú távú támogatást nyújtanak a legkiválóbb kutatók és kutatócsoportjaik részére. 2024-ben az ERC egyetlen magyar nyertes Consolidator Grant pályázata Kaposi Ambrusé, az ELTE kutatójáé volt. Témája a típuselmélet, amelyet első olvasásra nem könnyű megérteni. Szerzőtársával, Molnár Zoltán Gáborral együtt vezetik be az olvasót a matematika új  típusú formális megalapozásába.

Simon L. Péter 2024 decemberében megjelent cikke már nyújtott némi betekintést a neurális hálók alapjaiba. A mostani, Maga Balázzsal közös írásukban már a neurális hálók játsszák a főszerepet. Noha a neurális hálók tanításának mélyebb megértése hosszú, és esetleg fáradságos matematikai előkészületeket igényel, mindannyian szeretnénk legalább intuitív képet kapni arról, hogy nagyjából mi is történik egy neurális háló tanítása és működése során. Ezt a célt igyekszik megvalósítani  a jelen cikk.