Rátz László Vándorgyűlés 2025 – Miskolc

Facebook
Nyomtatás

Idén 64. alkalommal rendezte meg a Bolyai János Matematikai Társulat a Rátz László Vándorgyűlést Miskolcon a Miskolci Egyetemmel együttműködve július 2-től 5-ig. Több mint 60 éve minden tanév végén az ország minden pontjáról összegyűlnek matematikatanárok, azért, hogy a hosszú tanév után kicsit más formában töltődjenek fel szakmailag és emberileg egyaránt. Mindig máshol, mindig más előadásokkal, de sok visszatérő kollégával.

Ez a pár nap sok minden egyben: továbbképzés, konferencia, találkozási hely, és sokunk számára már egy életérzés. Miközben komoly előadásokon veszünk részt és tornáztatjuk az agyunkat, esténként beszélgetünk, kártyázunk, egyik délután együtt kirándulunk. Évről évre egyre több kollégát ismerünk meg, elmélyítve mind  szakmai, mind emberi kapcsolatainkat.

ratz laszlo vandorgyules egyetem dijazottak 250702 hcs 9
A pódiumon az elnökség…
ratz laszlo vandorgyules egyetem dijazottak 250702 hcs 15
…az asztalok körül a résztvevők.

Az első napon a hagyományoknak megfelelően átadásra kerültek a Beke Manó-emlékdíjak és a Reményi-díjak. A díjak odaítélésével igyekszünk kiemelni azokat a kollégákat, akik nap mint nap rengeteget tesznek hazánk matematikaoktatásáért. A díjazottak és méltatásuk itt található.

Az átadóünnepség után dr. Gyarmathy Éva szakpszichológus „Kudarc-alapú tapasztalatok” című előadása hangzott el, majd a Klebelsberg Központ elnöke, Hajnal Gabriella tartott előadást egy izgalmas matematikaversenyről és egy országos matematikai innovációról. A nap szakmai zárásaként pedig Csordásné Szécsi Jolán Rátz Tanár Úr életműdíjas matematikatanár beszélt nekünk érdekes veresenyfeladatokról. Ahogy az egész rendezvényen, úgy az első estén is következett a kötetlenebb program, egy rövid fúvós koncert, komolyabb és könnyedebb zenével, majd a közös ünnepi vacsora.

A vándorgyűlések programját mindig úgy alakítjuk, hogy függetlenül attól, hogy a közoktatásnak ki melyik szintjén és milyen típusú intézményében tanít matematikát, megtalálja a neki megfelelő előadásokat és szemináriumokat.

Az alsós szekcióban a szemináriumokon családias légkörben került elő a játékos oktatás, és a sok kreatív eszköz, ami segíti a tanítókat, hogy jobban meg tudják tanítani a legfontosabb matematikai fogalmakat a legkisebbeknek.

 A következő szekcióban, a felsősöket tanító kollégák is sok olyan programmal találkozhattak, ahol a játékosság és az eszközök irányából mutatták meg az előadók, hogyan érdemes jó matematikaórát tervezni. Emellett nagy hangsúlyt kapott a digitális kultúra és a matematika összekapcsolása, illetve a mesterséges intelligencia kérdésköre. Ezen felül élőben meghallgathatták Almádi Gergőt, az épp a konferenciát megelőző napokban szenzációt keltő Bille egyik felfedezőjét, és magát ezt az izgalmas inhomogén tetraédert is megnézhették: https://youtu.be/0dCzox3UT9c.

A középiskolai szekcióban is széles spektrumon mozogtak az előadások és szemináriumok témái. Volt olyan előadás, ami a statisztika tanítását sporteseményeken keresztül szemléltette, és azt igyekezett megmutatni, hogy középszinten hogyan is érdemes feldolgozni a témát. De volt olyan feladatmegoldó szeminárium is, ami az Erdős Pál Matematikai Tehetséggondozó műhely munkájába adott betekintést, ennek megfelelő szintű feladatokkal. Ezen felül ismertetőt kaptak a kollégák az nkp.hu (Nemzeti Köznevelési Portál) működéséről, az abban rejlő lehetőségekről.

Aki pedig végig arra vágyott, hogy a magasabb szintű matematikában merüljön el, annak sok érdekes előadást tartogatott a speciális matematika tagozatok szekciója. Többek között Abért Miklós és Szegedy Balázs matematikusok tartottak érdekfeszítő előadásokat, valamint Juhász Péter azt is megmutatta, hogy egy olyan egyszerű kérdés, mint a „Hogyan fordítsunk meg egy létrát?” is alkalmas arra, hogy a legmagasabb szintű matematikához eljussunk.

Az előadásokon hallottakat és a közösségi élményeket minden évben hazavisszük a fejünkben és a szívünkben. Ezen felül azonban a papíron (no jó, számítógép képernyőjén) is megelevenedik a Vándorgyűlés. Megelevenedik, hiszen ez egyúttal továbbképzés is, és teljesítéséhez egy házidolgozatot kell írni, amely csatlakozik valamely előadás(ok)hoz. Lehetséges az elhangzottak továbbgondolása, azok alkalmazása, személyes tapasztalatok megfogalmazása, esetleg saját gyakorlathoz kapcsolása vagy akár a témához kötődő önálló oktatási anyag összeállítása is. A legkiválóbb dolgozatokban minden érdeklődő gyönyörködhet, hiszen azok kikerülnek a Társulat honlapjára. Mindenkit bátorítunk, hogy olvassa el, hiszen ezek is adnak egyfajta betekintést a Vándorgyűlésbe.

Kosztra Gábor,

 a Bolyai János Matematikai Társulat Oktatási Bizottságának elnöke

Akit a további részletek érdekelnek, látogasson el a Bolyai Társulat honlapján a 64. Rátz László Vándorgyűlés – Miskolc (2025) oldalra, ahol a programot az előadások anyagaival, és a nyilvánosságra hozott dolgozatokat is megtalálhatja.

Néhány előadás videofelvétele, közöttük egy rövid összefoglaló riport utólag is megtekinthető a 64. Rátz László Vándorgyűlés – előadások felvételei oldalon.

Érdemes felkeresni a Társulat Youtube-csatornáját is: https://www.youtube.com/@bolyaitarsulat.

A rovat ajánlott cikkei
Még a legjobb diáknak is nagy stressz, hogy jól teljesítsen egy-egy tanulmányi versenyen. Vajon hasonló helyzetben a saját tanára meg tudná-e oldani a feladatokat? Ezt is gyakorolhatják évről évre a matematikát tanítók országos vándorgyűlésén részt vevő pedagógusok.
A Lányok Európai Matematikai Diákolimpiáját, az EGMO-t 2025. április 11. és 17. között tartották Koszovóban. A magyar csapat szép eredménnyel, egy arany-, két ezüst- és egy bronzéremmel tért haza, az összes ország között a 8., a 35 európai ország között pedig a 4. helyet szerezték meg. Kiss Melinda és Kocsis Anett csapatvezetők kiegészítették beszámolójukat az EGMO 2025 fela­da­tai­val és a magyar versenyzők néhány megoldásával...
Az 1990-es évek közepén többünkben, akik régóta vezettünk matematikai tehetséggondozó szakköröket, felvetődött az a gondolat, hogy eredményesebb lenne a munkánk, ha tanév közben pár hétvégére elvinnénk valahova a szak­kö­rö­sö­ket és ott intenzíven foglal­koz­nánk matematikával... Pintér Ferenc írt a 25 éves múltról és a jelenről: erre a tanévre szeptember 15-éig lehet regisztrálni: https://erdosprogram.hu
Hraskó András, a Budapesti Fazekas Gimnázium széles körben ismert tanára az utóbbi években Angliában tanít. Korábbi – köztük mára eredményes matematikus – és mostani tanítványairól szóló emlékeit, tapasztalatait osztotta meg, kiemelve a tehetséges diákok korai kutatómunkájának fontosságát és a Polygon pályázatait. Bepillantást nyerhet az Olvasó abba, hogyan tudja motiválni diákjait egy motivált matematikatanár...
A budapesti Berzsenyi Dániel Gimnázium múltjáról, különleges képzéseiről, a speciális matematika tagozatáról, és az iskola tanári munkaközösségének szerteágazó, országos szintű matematikai tehetséggondozó tevékenységéről szól ez a cikk.
Hírlevél feliratkozás