Akiknek fontos a matematikatanítás – CERME13

Akiknek fontos a matematikatanítás – CERME13

Talán a 2019-es  Varga100 konferencia jól sikerült szervezése volt az egyik oka annak, hogy a European Society for Research in Mathematics Education (ERME) 2023-ra Budapestnek adta a 13. CERME matematikatanítási konferencia megrendezésének jogát. A Congress of the European Society for Research in Mathematics Education többszáz fős rendezvényeire kétévente kerül sor, és bár európai, de a résztvevő szakemberek a világ minden tájáról érkeznek. A hazai szervező az ELTE TTK és a Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézet. A szervezőbizottság elnöke, Csapodi Csaba mindkét intézmény képviseletében nagyszerűen koordinálta az előzetes felkészülést és a rendezvény egészének lebonyolítását. (2022. júniusában az Érintő is hírt adott a készülődésről.) Idén tavaszra kiderült, hogy olyan nagy az érdeklődés, hogy 54 országból 940 fő regisztrált a részvételre. Nem volt egyszerű ennyi ember elhelyezése –  szállás, étkezés, programok tervezése –  július közepén, már csak a levelezés is rengeteg munkát rótt a szervezőkre. A konferencia helyszíne az ELTE TTK Lágymányosi Campusának Északi és Déli épülete volt, de bármilyen nagy terek vannak benne, ezer fős előadóterem nincs, így a nyitó plenáris ülést két szomszédos konferenciateremben tartották – az egyikben élőben, a másikban kivetítő segítségével. A szünetekben a jeges frissítőkhöz, kávéhoz, pogácsához, sütihez is három fő helyszínen lehetett hozzájutni. Az előzetesen online regisztrálók 30 munkacsoport (TWG: Thematic Working Group) közül választhattak egyet, amiben aktív részvételükre számított a csaknem 100 társ-munkacsoportvezető. A különböző termek megtalálásában és egyéb technikai problémákban ugyanazok segítettek, akik az első napon a csoportok szerinti bejelentkezésnél: a szervezőbizottság pár hónappal az esemény előtt felhívást tett közzé, segítőkész, angolul jól beszélő, kommunikatív önkéntesek jelentkezését várva a szervezési feladatokhoz, akik érdeklődnek a matematika oktatásmódszertana iránt. Az egyetemeken, a Bolyai János Matematikai Társulatban és az Érintőben is megjelent felhívás eredményeként több tucat kolléga, tanár, tanárjelölt egyetemi hallgató várta sárga egyentrikóban segítőkész hozzáértéssel a külföldi vendégeket. A rendezvény sikeréhez természetesen elengedhetetlen volt a színvonalas szakmai program, amelyet szintén már hónapokkal előbb le lehetett tölteni a Rényi Intézet honlapjának megfelelő oldaláról.

Már a nyitónapon is látszott, hogy mindenki jókedvűen, elvárásokkal telve érkezett, ez egy olyan közösség, ahol a munkacsoportok nemcsak a kétévenkénti konferenciákon, de a közte levő időszakban is együtt dolgoznak (ebben lehet, hogy a COVID-időszak kényszerű online kapcsolattartása is közrejátszott), így rengeteg résztvevő örömmel, ismerősként üdvözölte egymást.

A megnyitó végig angol nyelven zajlott, házigazdája Csapodi Csaba volt. Meglepetésre egy kutatóorvos üdvözölte elsőként a kongresszust: dr. Gulyás Balázs, az ELKH (Eötvös Loránd Kutatási Hálózat) nemrég kinevezett elnöke, neurobiológus, az MTA külső tagja. (Az ELKH új neve azóta már HUN–REN Magyar Kutatási Hálózat.) Élvezetes előadásában beszélt arról, hogy lehetséges, hogy a matematikusok egy speciális vizuális memóriával rendelkeznek, elmesélte, hogy Szingapúrban egy olyan projektben dolgozott, ahol együtt vizsgálták annak társadalmi hátterét, hogyan lehet a gyengébb tanulókat felzárkóztatni, egyúttal a tehetségeseket fejleszteni. Kiderült, hogy kutatóként annyira hiányzott neki a matematika, hogy még egy open university matematikakurzust is elvégzett.

Dr. Gulyás Balázs, a Magyar Kutatási Hálózat elnöke

A két rendező intézmény vezetője köszöntötte ezután az összegyűlteket, Stipsicz András, a Rényi Intézet igazgatója és Kacskovics Imre, az ELTE TTK dékánja. Többen szóltak néhány szót a konferencia nyitóünnepségén, köztük a nemzetközi bizottság elnöke, Paul Drijvers (a hollandiai Utrecht Egyetemről) és a helyi bizottság két társelnöke, Gosztonyi Katalin és Vancsó Ödön.

Csapodi Csaba több példát hozott arra, miért nem szerencsétlen szám a 13, sőt! Minden résztvevő kapott a konferenciacsomagjában egy CERME-ceruzát, amiről kiderült, hogy különleges: el lehet ültetni, és más-más fűszernövény kel majd ki belőle (a ceruza végében vannak a magok).

A hagyományoknak megfelelően a CERME konferencia előtt, július 9–10-én került sor (ugyanezen a helyszínen) a matematika oktatásával foglalkozó fiatal európai kutatók kétnapos rendezvényére, a YERME Napokra. A programon mesterszakos hallgatók, PhD-hallgatók, illetve posztdoktorok találkozhattak és ismerhették meg az európai matematikaoktatás különböző irányzatait és képviselőiket, közülük sokan részt vettek a nagykongresszuson is. A legjobb fiatal pályamunkákat a megnyitó ünnepségen ismertették és díjazták.

21 fiatal kutató 13 országból pályázott a poszter szekció díjára, ezeket a plakátokat most élőben  meg lehetett tekinteni az első emeleti folyósón. (Néhány látható közülük az alábbi képeken.) A színpadon zene is szólt: Harcsa Veronika (egykori Fazekasos matektagozatos diák)  jazzénekes és kísérője, Gyémánt Bálint  szórakoztatta a közönséget.

Az első plenáris előadást Lovász László tartotta, aki saját életútja kapcsán emlékezett nagy matematikus elődeire, és egyúttal előkerültek a kortársak és az utódok is: akikkel együtt dolgozik. Előadása azt járta körül, szerinte miért szép a matematika. Említésre került természetesen az Erdős-féle Könyv, amibe a szép bizonyítások kerülnek, és az is, hogy egy Abel-díj indoklása szerint a szép bizonyításért érdemelte ki a díjazott a kitüntetést.

Lovász László: Miért szép a matematika?

Lovász László és a következő napi plenáris előadó, Berta Barquero (barcelonai egyetem)  előadásának prezentációja letölthető a https://cerme13.renyi.hu/ oldalról. Ugyanott rengeteg fotó is megtalálható, és készült egy videó is, ami jól mutatja a konferencia hangulatát.

A következő napokban a munkacsoportoké volt a főszerep: végül 28 munkacsoport alakult a kifejezetten matematikai területektől – például az algebra, a geometria, a valószínűségszámítás vagy a statisztika oktatásától – a különböző korosztályok matematikatanításán keresztül a technológiai, matematikatörténeti, illetve integrációval foglalkozó témakörökig.

A jelentkezők itt prezentálták az előadásukat, illetve ugyanabban a TWG-ben dolgoztak együtt az öt nap során. Mindez kiváló lehetőséget biztosított számukra az elmélyült munkára, és az adott terület legkiválóbb kutatóinak megismerésére. A munkacsoportok plenáris panelbeszélgetéseken osztották meg a többiekkel a csoportmunka eredményeit.

Természetesen a jó hangulatot biztosította a szokásos szerda délutáni kirándulás és a csütörtök esti gálavacsora a Szépművészeti Múzeumban, ahol az érdeklődők megnézhették az épp Budapesten kiállított Csontváry festményeket.

Oláh Vera