Tavaly év végén került piacra a Møbee nevű kártyajáték, aminek a szabálya nagyon egyszerű, egymondatos: Csapj fel három lapot a pakliból, és keresd meg azt az egyetlen figurát, amelyik mindhármon szerepel! A leggyorsabb játékos nyeri a kört. Ahhoz, hogy ilyen paklikat gyártsunk (a kiadott játék három különböző nehézségi szinthez tartozó paklit tartalmaz), érdekes kombinatorikai struktúrákra, az ún. 3-blokkrendszerekre van szükségünk.
1. definíció. Legyen nemüres, -elemű halmaz. Az feletti blokkrendszeren olyan kitüntetett -elemű részhalmazainak (amelyeket blokkoknak nevezünk) halmazát értjük, amire teljesül, hogy bármely három különböző elemét választva mindig éppen olyan blokk van, ami mindhármat tartalmazza.
Az első természetes kérdés, hogy mely paraméterek esetén léteznek ilyen 3-blokkrendszerek. A kérdésre a (részleges) választ, pontosabban három szükséges feltételt ad az alábbi tétel:
1. tétel. (Oszthatósági feltételek) Ha létezik blokkrendszer, akkor teljesülnek az alábbi oszthatóságok.
1. ,
2. ,
3. .
A bizonyítás egyszerűen elvégezhető, elegendő rendre a blokkok számát, az egy rögzített -beli elemet tartalmazó blokkokat, illetve egy rögzített -beli elempárt tartalmazó blokkokat összeszámolni és felhasználni, hogy az eredményül kapott törtek mind egészek.
A továbbiakban feltételezzük, hogy . Az ilyen blokkrendszereket Steiner-rendszereknek szokták nevezni.
Kiindulva egy Steiner-rendszerből, természetes módon tudunk gyártani olyan -lapos paklit, ahol minden lapon ugyanannyi figura szerepel és bármely három lapon pontosan egy azonos közöttük (de bármely kettő lapon több közös figura is szerepel, elkerülendő azt a „triviális” paklit, ahol van egy olyan figura, ami minden lapon szerepel). Legyenek a pakli lapjai az elemei, a figurák pedig a blokkrendszer blokkjai. Egy figura pontosan akkor szerepeljen egy lapon, ha a neki megfelelő blokk tartalmazza a lapnak megfelelő -beli elemet. Az így kapott pakli a definíció szerint rendelkezik azzal a tulajdonsággal, hogy bármely három lapján mindig pontosan egy figura közös, továbbá a lapok száma , a felhasznált figurák száma , az egy lapon szereplő figurák száma pedig . Két lapon a közös figurák száma éppen és minden figura lapon fordul elő. (Ezeket az értékeket kaptuk, amikor a fenti oszthatósági feltételeket bizonyítottuk.)
Az oszthatósági feltételeket végignézve esetekre, a legkisebb nemtriviális (azaz ) lehetőség megkonstruálása az alábbi feladat.
Házi feladat. Konstruáljunk blokkrendszert!
Segítség. Az alaphalmaz elemei legyenek egy kocka csúcsai, a blokkok pedig olyan 4 csúcsot tartalmazó részhalmazok, mint például a kocka oldallapjai, szimmetriasíkjai (ezek eddig mind olyan síkok, amik a kockának pontosan 4 csúcsára illeszkednek). Ezeken kívül még 2 olyan csúcsnégyes kell, ahol semelyik kettő csúcs közt nem halad él. Ezeknek a blokkoknak a száma a fentiek alapján éppen és minden csúcsot blokk tartalmaz.
A feladatot megoldva megkonstruálhatjuk a Møbee játékban szereplő legkisebb, 8-lapos paklit.
A konstrukció könnyen általánosítható, egy -dimenziós kocka csúcsaiból kiindulva, megfelelő 4-elemű blokkokat (csúcsnégyeseket) véve kapható paraméterű blokkrendszer. Ennek kidolgozását az olvasóra hagyjuk.
Az oszthatósági feltételeket teljesítő , nemtriviális blokkrendszerekhez () tartozó paraméterhármasok, ahol az egy rögzített elemet tartalmazó blokkok száma, azaz legfeljebb (ez a konstruált pakliban az egy lapon szereplő figurák száma, így természetes, hogy érdemes korlátozni a játszhatóság érdekében):
Ezek közül a harmadik az előbb említett módon egy -dimenziós kocka csúcsaiból konstruálható meg. Az első, negyedik, és hatodik blokkrendszerek konstrukciója pedig elvezet a jelen cikk legfontosabb véges geometriai objektumainak, a Möbius-síkoknak a fogalmához.
A listán a második blokkrendszer konstrukciója nem véges geometriai jellegű, azt itt most nem tárgyaljuk. Az ötödik blokkrendszer (a ) pedig a 4-rendű projektív síkot (aminek pontja és ugyanennyi egyenese van) 1 ponttal bővítve konstruálható, ahol az új blokkok (összesen 77) a sík bizonyos oválisait (ezek itt olyan ponthalmazok amelyeknek semelyik 3 pontja nem kollineáris, összesen 56-ra lesz szükségünk belőlük) és az összes egyenesét (ez 21 darab egyenes) felhasználva adhatók meg.
Möbius-síkok
A klasszikus Möbius-sík egy illeszkedési struktúra, amelynek pontjai a háromdimenziós euklideszi térben egy rögzített gömb felszíni pontjai, körei pedig a gömbfelszín nemérintő síkmetszetei. Az illeszkedési reláció a természetes módon definiált illeszkedés. Erre a struktúrára nyilvánvalóan teljesül hogy bármely 3 különböző pontjára pontosan egy olyan kör van, ami mindháromra illeszkedik, mégpedig a három (nem-kollineáris) pont által meghatározott sík és a gömbfelszín metszete.
A klasszikus Möbius-sík véges analógiái a véges Möbius-síkok, amelyeket az alábbi három axiómával definiálunk:
2. definíció. Egy hármas véges Möbius-sík, ahol a pontok véges halmaza, a körök véges halmaza , pedig az illeszkedési reláció, ha:
1. minden , , páronként különböző pontra létezik pontosan egy olyan kör, amire , , ,
2. minden körre és , pontokra, ahol , de , létezik pontosan egy olyan , amely illeszkedik és pontokra is és körrel csak a közös pontja,
3. van 4 olyan pont, amely nem egy körre illeszkedik.
Könnyen látható, hogy a klasszikus Möbius-sík a végességi feltételeken kívül mindent teljesít ezek közül.
Tekintsünk egy véges Möbius-síkot és rögzítsük egy pontját. Ha a ponthalmazból elhagyjuk ezt a rögzített pontot, és egyeneseknek hívjuk a -re illeszkedő köröket (persze nélkül), belátható, hogy az így adódó illeszkedési struktúra egy véges affin sík (gondoljuk meg, hogy ugyanez történik a klasszikus Möbius-síkon amikor a gömbfelszín egy kijelölt pontjából sztereografikus projekciót hajtunk végre), aminek ismertek a kombinatorikus tulajdonságai (pontok száma, egyenesek száma, egy egyenesre illeszkedő pontok száma stb.). Így a kiindulási Möbius-sík rendelkezik az ezekből következő kombinatorikus tulajdonságokkal, amelyeket az alábbi tétel foglal össze.
2. tétel. Legyen véges Möbius-sík, ahol egy kör pontosan pontra illeszkedik. Ekkor teljesülnek a következők.
1. Minden körre pontosan pont illeszkedik.
2. A pontok száma , a körök száma pedig .
3. Minden pontra kör illeszkedik.
A következőkben megmutatjuk, hogy hogyan lehet véges Möbius-síkokat konstruálni. Ehhez először egy véges testtel koordinátázott háromdimenziós projektív térre lesz szükségünk, ahol a pontok homogén koordinátákkal írhatók le. Jelölje a elemű testet, ahol prímhatvány.
Definiáljunk az halmazon egy relációt a következőképpen:
létezik , , amire , minden -re.
Megmutatható, hogy a reláció ekvivalencia-reláció.
Legyen a ponthalmazunk az halmazon relációhoz tartozó osztályok halmaza. Bevezetve az egyenesek és a síkok fogalmát ezen a ponthalmazon, kapjuk a -val jelölt háromdimenziós projektív teret. Egyszerűen adódik, hogy a tér pontjainak száma: .
A klasszikus Möbius-sík definíciójánál felhasznált gömb analógiájaként most -ban tekintsünk egy nemelfajuló másodrendű felületet, egy elliptikus kvádrikát, amit (legalábbis páratlan esetén) az egyenlet ír le egy megfelelően választott elemre (páros, azaz kettőhatvány -ra ez az egyenlet kicsit bonyolultabban adható meg). Megmutatható, hogy pontosan olyan -beli pont (osztály) van, amire ez teljesül. Ez a elemű ponthalmaz lesz a Möbius-síkunk ponthalmaza. Az is könnyen látszik, hogy ebben a ponthalmazban semelyik három pont nem kollineáris (mellesleg ezzel a tulajdonsággal, a lehető legnagyobb méretű ponthalmaz a térben, ún. ovoid). Megmutatható továbbá, hogy a tér minden síkja vagy érinti vagy pontosan pontban metszi az ovoidot. A Möbius-sík körei legyenek ezen utóbbi, pontot tartalmazó részhalmazok, az illeszkedés pedig legyen a tartalmazás. A véges Möbius-sík axiómái teljesülnek az így definiált struktúrára, ellenőrzésük nem túl bonyolult számolási feladat. Az így kapott, -elemű testre épített véges Möbius-síkok valóban blokkrendszereknek is tekinthetők, melyekből esetekben rendre 10, 17 és 26 lapos Møbee paklikat tudunk gyártani, 12, 20 és 30 figurával egy-egy lapon.
Természetesen a probléma (és a játék) tovább általánosítható például a blokkrendszerek fogalmának bevezetésével, amikből olyan kártyajátékok készíthetők, ahol bármely 4 lapon van mindig pontosan 1 közös figura (míg 4-nél kevesebb lapon mindig egynél több közös figura van). Egy ilyen nemtriviális (azaz ) 4-blokkrendszer, a blokkrendszer, aminek konstrukciója az egyik (a legkisebb elemszámú, szokásosan -gyel jelölt) Mathieu-csoportot használja. A származtatott pakli minden lapján 30 figura szerepel, és már kevesen tudják élvezettel játszani. Ha továbbmegyünk, és nemtriviális blokkrendszereket szeretnénk konstruálni, majd a megfelelő játékot legyártani, ezt is megtehetjük, de nem kapunk olyan paklit, ami a „játszható” tartományba esne. Ha esetleg még nehezíteni szeretnénk és nemtriviális blokkrendszereket gyártanánk (ahol ), sajnos azzal a problémával szembesülünk, hogy ezidáig nem találtak ilyet (Peter Keevash egy eredménye szerint biztosan léteznek ilyenek, bár nyilván a játszhatósági tartományon jócskán kívül eső paklikat eredményeznek).
A másik továbblépési lehetőség a értékének 2-re változtatásával, blokkrendszerekből olyan paklikat gyárthatunk, amelyeknél bármely három lapon mindig pontosan két közös figura szerepel. Ezek gyors megtalálása a játékosok feladata.
A játékban benne van az edukációs felhasználás lehetősége is, például ha a figurákat helyettesíthetjük festményekkel, irodalmi művekekkel, városokkal, akkor három lapot felcsapva kereshetjük azt a festőt, írót, országot akinek/aminek mindhárom lapon van műve, városa. Elképzelhető, hogy ilyen gamifikációs megoldásokkal a közoktatásban is hasznosítható lesz a Møbee, illetve annak verziói.
A cikk megjelenését támogatta az NKFI az SNN 132625 számú OTKA pályázat keretében.
Irodalomjegyzék
- [1] Hajnal Péter: Halmazrendszerek – Polygon jegyzettár 2002.
- [2] Kárteszi Ferenc: Bevezetés a véges geometriákba, Akadémiai kiadó, 1973.
- [3] Kiss György, Szőnyi Tamás: Véges geometriák, Polygon, 2001.
- [4] Keevash, P.: The existence of designs, https://doi.org/10.48550/arXiv.1802.05900.
- A Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Kar Matematikai és Informatikai Intézet adjunktusa, Ruff János és csapata készítette el a MØBEE kártyajátékot, ami hasonlít arra a népszerű (Dobble) kártyajátékra, amelyben az egyforma ábrákat kell megkeresni a lapokon, de annál komplexebb, más játékélményt nyújt. Honlapja a https://mobeecards.store. A játékot bemutató youtube-videó itt található.