Gian-Carlo Rota (1932–1999, https://mathshistory.st-andrews.ac.uk/Biographies/Rota/) – aki többek között a számos kiadásban megjelent differenciálegyenletekről szóló [1] tankönyv társszerzője – időnként szerette írásban megfogalmazni az oktatásra vonatkozó véleményét mások (és saját (!)) okulására.
Differenciálegyenletek
A differenciálegyenletek tanítására vonatkozó állításai közül a legtöbbel nehéz egyet nem érteni; klaviatúrát nyilván azért ragadtam, mert van viszont olyan kijelentése, amelyiket vitatni szándékozom. Azt javasolja, [5] hogy ne foglalkozzunk túl sokat a megoldások létezésére és egyértelműségére vonatkozó alapvető tételekkel. Ezeknek az állításoknak azonban (akár gyakorlati szempontból is) fontosnak nevezhető következményei is vannak, amint az alábbi példákból ki fog derülni. Részletesebben: idézünk két, jól ismert elméleti eredményt (1. tétel és 2. tétel), majd példákon mutatjuk meg gyakorlati fontosságukat. Nem térünk ki itt arra, hogy a differenciálegyenletek (elméleti és alkalmazási szempontból egyaránt fontos) kvalitatív elméletének kiinduló pontjai az egzisztencia- és unicitási tételek, ld. pl. [6].
Induljunk ki a következőkből. Legyen pozitív egész szám, tartomány, olyan függvény, amelyiknek a deriváltja normában korlátos és nem nagyobb, mint az szám, továbbá legyen .
1. tétel. (Picard–Lindelöf) Az
kezdetiérték-problémának létezik megoldása valamilyen pozitív szám mellett a intervallumon, és ez a megoldás egyértelmű.
1. példa. Az esetben a tételben szereplő kezdetiérték-problémának nem létezik nemtriviális periodikus megoldása.
Bizonyítás. Tegyük fel, hogy a folytonosan differenciálható függvény a fenti kezdetiérték-probléma periodikus megoldása, akkor létezik olyan pozitív szám, hogy minden esetén . Legyen olyan pont, ahol a függvénynek szélső értéke van, akkor . Tekintsük ezek után a fenti differenciálegyenlet megoldását az kezdeti feltétel mellett. Ennek a kezdetiérték-problémának nyilván megoldása a képlettel értelmezett (állandó) függvény, hiszen minden estén , és . Másrészt a ponton pontosan egy megoldás halad át, ezért nem lehet más, mint a fent bevezetett állandó megoldás.
Fölvetődhet, hogy de hiszen az egyenletnek megoldása a periodikus szinuszfüggvény. Ez azonban nem igaz, mert ennek az egyenletnek a megoldásai csak olyan függvények lehetnek, amelyeknek a deriváltja kizárólag nemnegatív értéket vesz fel. Ilyen a függvény valamely leszűkítése, például a függvény. (A függvényt azért szorítottuk meg egy nyílt intervallumra, mert differenciálegyenlet megoldásának első közelítésben nyílt intervallumon értelmezett függvényeket szokás nevezni.)
Mi a helyzet az és az egyenletekkel? Ezekre a Picard–Lindelöf-tétel nem vonatkozik, ugyanis ezek nem explicit differenciálegyenletek.
2. példa. Az Lotka–Volterra-egyenletről könnyen belátható, hogy vannak periodikus megoldásai, ugyanis a
összefüggéssel értelmezett függvény ennek első integrálja, azaz a képlettel értelmezett függvény a megoldások mentén állandó, hiszen . Akkor viszont – mivel a megoldások trajektóriái a függvény szintvonalain haladnak, és ezek a szintvonalak zárt görbék – a megoldások periodikus függvények.
Ezek után felvethető a következő kérdés: előfordulhat-e, hogy a megoldások koordinátafüggvényei ugyanabban a pontban veszik fel szélsőértéküket? A korábbi érvelést alkalmazva látható, hogy a Picard–Lindelöf-tétel szerint ez lehetetlen.
Általában is igaz az az állítás, hogy az (1a) differenciálegyenletnek nincsen olyan (nemtriviáis) periodikus megoldása, amelynek összes koordinátafüggvénye ugyanott vesz fel szélsőértéket. Póriasan: a csúcsok és völgyek szükségképpen eltolódnak egymáshoz képest. Hasonlóan ahhoz, ahogyan a költő [2, 623. oldal] mondja:
„Nem stoppolok, inkább
végy föl két zoknit, hisz nincsenek egy helyen úgysem
mind a lukak.”
Még egy, elméleti szempontból alapvető állításról mutatjuk meg, hogy az (akár matematikán kívüli) alkalmazásokhoz is sok köze van.
2. tétel. (Peano-egyenlőtlenség) Tekintsük az
kezdetiérték-problémát is, ahol és . Legyen valamilyen pozitív számmal
és tegyük fel, hogy és egyaránt olyan függvény, amelyiknek a deriváltja normában korlátos és nem nagyobb, mint az szám. Ha az (i) kezdetérték-feladat megoldása (i=1,2), akkor eltérésük a következőképp becsülhető:
Világos, hogy a becslés első tagja a kezdeti állapot mérésének hibájától függ, és ennek csökkentésével tetszőlegesen kicsivé tehető. A második tag pedig (amennyiben írja le helyesen a jelenséget és ennek a modellje) a modell hibájától függ, a modell javításával ez a tag is tetszőlegesn kicsivé tehető. Mindenesetre az egyenlőtlenség megmutatja, hogy a kísérletezőnek és a modellezőnek egymásra mutogatás helyett érdemesebb összefognia...
Az eltérés tehát minden véges intervallumon tetszőlegesen kicsinnyé tehető, ami nem zárja ki a nagy eltéréseket végtelen hosszú intervallumon, hiszen a becslés mindkét tagjában exponenciális függvény szerepel, vagyis a Peano-egyenlőtlenség nem mond ellent annak, hogy szép egyenletek megoldásai is nagyon érzékenyek lehetnek a kis eltérésekre.
3. példa. Számítsuk ki (numerikusan) a Lorenz-egyenlet
két megoldása különbségének normáját, és becsüljük meg ezt az eltérést a Peano-egyenlőtlenség felhasználásával is.
Szükségünk lesz a jobb oldal deriváltja normájának becslésére. Ehhez keresünk egy korlátos zárt halmazt, amelyben a trajektóriák benne maradnak. Ez a halmaz egy alkalmasan választott ellipszoid, lásd a 3. ábrát.
Ezek után kiszámoljuk a devivált mátrix normáját ezen az ellipszoidon, ami becsülhető a 6 számmal.
Ha csak a kezdeti értékek különböznek, akkor a Peano-egyenlőtlenségnek csak első tagja különbözik nullától.
Publikáció
Másik, nem kevésbé tanulságos intelemsorozata [4] , amelynek fordítását az Érintő is közölte, szintén nem maradt kritikai visszhang nélkül. Névai Pál [3] – nem kevés tisztelettel adózva a szerzőnek – kiemelt három tanácsot, amelyekkel szemben komoly ellenérveket sorakoztatott fel, ennek a vitának az áttekintését házi feladatul adjuk az olvasónak. Ha eközben eljut az https://people.math.osu.edu/nevai.1/QUIZ/quiz.txt oldalra, további örömökben is része leend.
Irodalomjegyzék
[1] Birkhoff, Garrett and Rota, Gian-Carlo: Ordinary differential equations. Introductions to Higher Mathematics. Ginn and Company, Boston, Mass., 1962.
[2] Devecseri Gábor: Utószó, In: Quintus Horatius Flaccus összes versei, Corvina Kiadó, Budapest, 1961.
[3] Névai Pál: Ten lessons I wish I had never been taught by Gian-Carlo Rota. Notices of the AMS 44 (3) (1997), 309–310.
[4] Rota, Gian-Carlo: Ten lessons I wish I had been taught. Notices of the AMS 44 (1) (1997), 22–25.
[5] Rota, Gian-Carlo: Ten lessons I wish I had learned before I started teaching differential equations. In: Palombi F. (eds) Indiscrete Thoughts. Modern Birkhäuser Classics. Birkhäuser, Boston, MA. 1997.
[6] Simon L. Péter: Differenciálegyenletek és dinamikai rendszerek, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Matematikai Intézet, Alkalmazott Analízis és Számításmatematikai Tanszék, Budapest, 2012. https://simonp.web.elte.hu/files/dinrendjegyzet.pdf
[7] Tóth János és Simon L. Péter: Differenciálegyenletek. Bevezetés az elméletbe és az alkalmazásokba. (3. kiadás) Typotex, Budapest, 2020.