A cikksorozat első részében közölt feladatok megoldása itt található. A mostani, második részben a Számelmélet, algebra témakör változásairól lesz szó. Először bemutatjuk az érettségi követelmények változását táblázatos formában. A táblázatban (piros színnel) jelezzük az újonnan megjelenő követelményeket és a törölt ismereteket is. (Ha egy követelmény átkerült középszintről emelt szintre, akkor azt csak a középszinten jelöljük kihúzással, hiszen eddig is része volt az emelt szintű követelményeknek.) A táblázat után a legfontosabb változásokat röviden megmagyarázzuk, értelmezzük, indokoljuk. Ezután a középszinten is újdonságnak számító ismeretek esetén mutatunk néhány olyan feladatot, amit a követelmények alapján el tudnánk képzelni egy feladatsorban. Hangsúlyozzuk, hogy ezek személyes elképzelések, az érettségi feladatokat összeállító bizottság nyilvánvalóan saját ötletei és szakmai meggyőződése szerint fog dolgozni.
2. Számelmélet, algebra
TÉMÁK |
VIZSGASZINTEK |
||
Középszint |
Emelt szint |
||
2.1 Alapműveletek |
Tudjon alapműveleteket biztonságosan elvégezni (zsebszámológéppel is). |
||
2.2 A természetes számok halmaza, számelméleti ismeretek |
Ismerje, tudja definiálni és alkalmazni az oszthatóság alapvető fogalmait (osztó, többszörös, prímszám, összetett szám). |
Tudja megfogalmazni a számelmélet alaptételét. |
|
2.2.1 Oszthatóság |
Ismerje a 10 hatványaira, illetve a 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9 számokra vonatkozó oszthatósági szabályokat, tudjon egyszerű oszthatósági feladatokat megoldani. |
Tudjon összetett oszthatósági feladatokat megoldani. |
|
2.2.2 Számrendszerek |
Tudja a számokat átírni 10-es alapú számrendszerből n alapú (n ≤ 9) számrendszerbe és viszont. Ismerje a helyiértékes írásmódot. |
Tudjon n alapú (n ≤ 9) számrendszerben felírt számokat összeadni és kivonni. |
|
2.3 Racionális és irracionális számok |
Tudja definiálni a racionális és irracionális számokat, és ismerje ezek kapcsolatát a tizedestörtekkel. |
Adott n (n ∈ N) esetén tudja eldönteni, hogy irracionális szám-e. |
|
2.4 Valós számok |
Ismerje a valós számkör felépítését (N, Z, Q, Q*, R), valamint a valós számok és a számegyenes kapcsolatát. |
Tudja, hogy mit értünk adott műveletekre zárt számhalmazokon. |
|
2.5 Hatvány, gyök, logaritmus |
Tudja értelmezni a hatványozást racionális kitevő esetén. |
Ismerje a permanencia elvet. |
|
Ismerje és használja a hatványozás azonosságait. Bizonyítsa a hatványozás azonosságait konkrét alap és pozitív egész kitevő esetén. |
Bizonyítsa a hatványozás azonosságait egész kitevő esetén. |
||
Ismerje és alkalmazza a négyzetgyökvonás azonosságait. |
Bizonyítsa a négyzetgyökvonás azonosságait. |
||
Definiálja és használja feladatok megoldásában a logaritmus fogalmát. valamint a logaritmus azonosságait. Tudja kiszámolni tetszőleges alapú logaritmus értékét 10-es alapú logaritmus segítségével. |
Ismerje, bizonyítsa és alkalmazza a szorzat, a hányados és a hatvány logaritmusára vonatkozó azonosságokat. |
||
2.6 Betűkifejezések |
Ismerje a polinom fokszámát, fokszám szerint rendezett alakját. |
||
2.6.1 Nevezetes azonosságok |
Tudja alkalmazni feladatokban a következő kifejezések |
Tudja alkalmazni feladatokban az an – bn, illetve az a2n+1 + b2n+1 kifejezés szorzattá alakítását. |
|
2.7 Arányosság |
Tudja az egyenes és a fordított arányosság definícióját és grafikus ábrázolásukat. |
||
2.7.1 Százalékszámítás |
|||
2.8 Egyenletek, egyenletrendszerek, egyenlőtlenségek, egyenlőtlenség-rendszerek |
Ismerje az alaphalmaz és a megoldáshalmaz fogalmát. |
||
2.8.1. Algebrai egyenletek, egyenletrendszerek |
Alkalmazza az egyenleteket, egyenletrendszereket szöveges feladatok megoldásában. |
||
Elsőfokú egyenletek, egyenletrendszerek |
Tudjon elsőfokú, egyismeretlenes egyenleteket és elsőfokú, kétismeretlenes egyenletrendszereket megoldani. |
Tudjon paraméteres elsőfokú egyenleteket megoldani. |
|
Másodfokú egyenletek, egyenletrendszerek |
Ismerje az egyismeretlenes másodfokú egyenlet általános alakját. Ismerje a másodfokú egyenlet diszkriminánsának fogalmát, és a diszkrimináns előjele és a (valós) megoldások száma közötti összefüggést. |
Igazolja a másodfokú egyenlet megoldóképletét. Tudjon törtes egyenleteket megoldani. Tudjon egyszerű másodfokú egyenletrendszereket megoldani. |
|
Magasabb fokú egyenletek |
Tudjon egyszerű, másodfokúra visszavezethető egyenleteket megoldani. |
Tudjon másodfokúra visszavezethető egyenletet, egyenletrendszereket megoldani. |
|
Négyzetgyökös egyenletek |
Tudjon típusú egyenleteket megoldani. |
Tudjon legfeljebb két négyzetre emeléssel megoldható egyenleteket megoldani. |
|
2.8.2 Nem algebrai egyenletek |
|||
Abszolútértékes egyenletek |
Tudjon | ax + b| = cx + d típusú egyenleteket megoldani. |
Tudjon összetett egyszerű abszolútértékes egyenleteket algebrai úton megoldani. |
|
Exponenciális egyenletek Logaritmusos egyenletek |
Tudjon definíciók és azonosságok közvetlen alkalmazását igénylő exponenciális egyenleteket megoldani. Tudjon exponenciális folyamatokkal kapcsolatos problémákat felismerni, modellezni és megoldani. |
Tudjon összetett exponenciális egyenleteket, egyenletrendszereket megoldani. Tudjon egyszerű logaritmusos egyenleteket megoldani. |
|
Trigonometrikus egyenletek |
Tudjon definíciók és azonosságok közvetlen alkalmazását igénylő feladatokat megoldani. |
Tudjon definíciók és azonosságok közvetlen alkalmazását igénylő, és másodfokúra visszavezethető trigonometrikus egyenleteket megoldani. |
|
2.8.3 Egyenlőtlenségek, egyenlőtlenségrendszerek |
Tudjon egyszerű első- és másodfokú, valamint törtes egyenlőtlenségeket és egyszerű egyenlőtlenség-rendszereket megoldani. |
Tudjon első és másodfokú egyenlőtlenség-rendszereket megoldani. |
|
2.9 Középértékek, egyenlőtlenségek |
Ismerje két pozitív szám számtani és mértani közepének |
Ismerje n két pozitív szám számított középértékeit (számtani, mértani, négyzetes, harmonikus), valamint a nagyságrendi viszonyaikra vonatkozó tételeket. Tudjon megoldani feladatokat számtani és mértani közép |
Mint látható, kevés érdemi változás történt ebben a témakörben. Kikerült a követelmények közül, vagy egyszerűsödött több megoldandó egyenlet-típus. Középszinten valódi újdonságot a kettestől eltérő alapú számrendszerek ismeretének megjelenése jelent. Hangsúlyozni kell, hogy a logaritmus fogalma továbbra is fontos, tanítandó ismeret, csak a logaritmus azonosságai nem képezik a követelmények részét. Az exponenciális folyamatok, ezek modellezése és megoldása eddig is (kimondatlan) része volt a követelmények, 2024-től várhatóan gyakrabban fognak ilyen feladatok megjelenni a középszintű érettségin. (De már az idei, 2023. évi májusi magyar nyelvű feladatsor 15. feladata is jó példa, középszinten ehhez hasonló problémákra kell számítani a jövőben.)
Egy további példa az exponenciális folyamatokkal kapcsolatos feladatokra szintén idén májusban az idegen nyelvű (és így talán kevesebb figyelmet kapó) középszintű feladatsor 17. feladata:
1. A 2018-as esztendőben az A kisüzem 500 millió forint, a B kisüzem 400 millió forint értékű terméket állított elő. A hosszú távú fejlesztési tervek szerint az A üzem évi 5%- kal, a B üzem évi 6%-kal növeli a termelési értékét.
a) Számítsa ki, hogy a tervek szerint a következő 20 év alatt (2019-től 2038-ig) összesen hány millió forint értékű terméket állítanak elő az A üzemben!
Egy gazdasággal foglalkozó portálon nyilvánosságra hozták a fenti terveket. A cikkhez kapcsolódó fórumon vita bontakozott ki. Az egyik hozzászóló szerint a következő időszakban évről évre egyre kisebb lesz a két üzem éves termelési értéke közötti különbség.
b) Számítsa ki a megadott táblázat hiányzó adatait, és igazolja, hogy ez a kijelentés nem igaz!
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
|
A üzem termelésének értéke (millió Ft) |
500 |
|||
B üzem termelésének értéke (millió Ft) |
400 |
A vitafórum egy másik résztvevője szerint éppen ellenkezőleg: a két üzem éves termelési értéke közötti különbség az évek múlásával egyre nagyobb lesz, és a B üzem termelési értéke soha nem fogja meghaladni az A üzem termelési értékét. Egy harmadik hozzászóló szerint ez sem igaz.
c) Számítsa ki, hogy melyik évben éri utol a B üzem termelésének értéke az A üzem termelésének értékét! (Feltételezzük, hogy a termelések értéke valóban a tervek szerint alakul.)
Egy idei (szintén az idegen nyelvű feladatsorban szereplő) emelt szintű feladat alapján annak akár középszinten is szerepeltethető változata:
- Az interneten található adatok alapján a napenergiát elektromos energiává alakító eszközök maximális összteljesítményének magyarországi alakulását az alábbi táblázat szemlélteti (megawattban mérve).
év |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
összteljesítmény (MW) |
12 |
35 |
77 |
168 |
225 |
300 |
640 |
1277 |
a) Tételezzük fel, hogy az összteljesítmény évről évre ugyanannyiszorosára nőtt. 2013-tól 2019-ig évente hány százalékkal kellett volna növekednie az összteljesítménynek ahhoz, hogy 12 MW-ról 1277 MW-ra emelkedjen ezen időtartam alatt?
A maximális összteljesítmény alakulását exponenciális növekedésűnek feltételezve egy táblázatkezelő program a táblázatban megadott adatok alapján a
közelítő összefüggést adja, ahol x a 2012 óta eltelt évek száma (x természetes szám), c(x) pedig MW-ban adja meg a maximális összteljesítményt a modell szerint.
b) A kapott modell alapján hány százalékkal nő évről évre a maximális összteljesítmény?
c) Hány százalékkal tér el a 2018. évi 640 MW-os adattól a modell alapján kiszámítható 2018-as érték?
d) Ha a modellt hosszútávon is érvényesnek gondoljuk, akkor melyik évben éri el a maximális összteljesítmény a 40 000 MW-ot?
Ezekből az adatokból más típusú feladatot is készíthetünk, amely emelt szinten biztosan kitűzhető lenne, de talán a középszintű követelményeknek is megfelel:
- Rendelkezésünkre állnak az alábbi adatok a napenergiát elektromos energiává alakító eszközök maximális összteljesítményének magyarországi alakulásáról.
év |
2013 |
2019 |
összteljesítmény (MW) |
35 |
1277 |
Tételezzük fel, hogy az összeteljesítmény exponenciálisan alakul a
hozzárendelés alapján, ahol x a 2012 óta eltelt évek száma (x természetes szám), c(x) pedig MW-ban adja meg a maximális összteljesítményt. Számítsa ki a és b értékét!
A feladatok megoldása hamarosan megjelenik az Érintő Facebook-oldalán.
Csapodi Csaba
ELTE TTK Matematikatanítási és Módszertani Központ
Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézet Módszertani Osztály