Bevezető gondolatok
A magyarországi matematikának egyik kiemelkedő területe a gráfelmélet. A nemzetközi szakkönyvekben, példatárakban nagyon gyakran találkozhatunk hivatkozásokkal magyar matematikusok tételeire, hazánkban kitűzött versenyfeladatok bemutatásával. Ezek a példák megmozgatják a fiatalok fantáziáját, hiszen a problémák megoldása szinte minden esetben valamilyen speciális felismerésen, különleges fogalomtársításon alapul, így komoly szellemi kihívást jelent még a matematikailag képzettek számára is.
Az iskolai tanórákon a diákok többsége általában csak a legalapvetőbb megoldási lehetőségekkel ismerkedik meg, és egyszerű feladatok megoldására válik alkalmassá. A tanulók rutinszerű példákat oldanak meg, adott tulajdonságú egyszerű gráfokat hoznak létre, és vizsgálják a létezés feltételeit. Ebben a cikkben más szempontok szerint vizsgáljuk meg a gráfokat. Áttekintjük, hogy a gráfok milyen széles körben lehetnek segítségünkre a problémák megoldásában. Tesszük ezt a színek segítségével úgy, hogy kiderüljön, hogy egy ilyen szemléltetéssel még a nehezebb feladatok is könnyebben megoldhatóvá válnak. Elkalandozunk a játékok, a sík- és a kombinatorikus geometria, a poliéderek, a versenyek világába, foglalkozunk optimális útvonalak, elhelyezkedések, kapcsolatrendszerek kialakításával. Eközben találkozunk a gráfelmélet legfontosabb összefüggéseivel, a fokszámokra vonatkozó ismeretekkel, a Turán-tétellel, a fákkal, a síkgráfokkal, az Euler-féle poliédertétellel, a Ramsey-problémákkal és a versenygráfokkal.
Az egyes módszerek segítségével nagyon változatos nehézségű és érdekes feladatok megoldását mutatjuk meg. A cikk végén azt is bemutatjuk, hogy hogyan készíthetünk mi magunk is nevezetes tételek segítségével feladatokat mások számára. Összességében egy jól hasznosítható anyagot szeretnénk adni a kollégáknak az iskolai szakköri munkához.
A cikkben a következő fogalmakat ismertnek tekintjük: gráf, teljes gráf, körmentes gráf, reguláris gráf, izolált pont, csúcs fokszáma.
A cikkben említett tételek bizonyítása megtalálható ezekben a művekben: Katona Gyula–Recski András–Szabó Csaba: A számítástudomány alapjai, Xiong Bin–Zheng Zhongyi: Graph Theory.
1. Gráfok alkalmazása nem várt helyzetekben
A következő két feladat arra mutat be egy-egy példát, hogy mennyire eredményesen használhatók a gráfok a játékelméletben. Segítségükkel tudatosan, gyorsan alakíthatunk ki egy játékhelyzetet, és könnyen indokolhatóvá válik az is, ha egy állás nem hozható létre.
Egy -as négyzetrács négy sarokmezőjében a bal oldali ábra szerint két világos és két sötét huszár áll. A huszároknak a sakk szabályai szerinti mozgatásával elérhető-e, hogy a bábuk a jobb oldali ábra szerinti helyzetbe kerüljenek, ha a lépések során a bábuk csak üres mezőkre ugorhatnak?
Megoldás:
Számozzuk meg a négyzetrács mezőit az alábbi ábra szerint:
Rendeljük hozzá a rács négyzeteihez egy gráf , , ..., csúcsait, és kössük össze éllel azokat a csúcsokat, amelyekhez tartozó mezők elérhetők egymásból egy lóugrással. Ekkor a huszárok kezdeti és végső helyzetét is bejelölve az alábbi és gráfokat kapjuk:
Mivel a huszároknak megfelelő csúcsokat a mozgatás mindig csak szomszédos üres csúcsba viheti, ezért a forgásirány szerinti sorrendjük a lépegetések során nem változhat meg.
Így a fehér–fehér–fekete–fekete huszár helyzete nem változhat át fehér–fekete–fehér–fekete sorrendre. Tehát a kívánt állapot nem érhető el.
Egy 4 kockából álló logikai építőjáték elemeinek lapjai az alábbiak szerint vannak színezve:
A játék célja az, hogy a kockákból úgy építsünk 4-szintes tornyot, hogy annak minden oldallapján az összes szín előforduljon.
Megoldás:
Rendeljünk az egyes kockákhoz egy-egy gráfot úgy, hogy ezen a kockák lapjainak a színezését át tudjuk tekinteni. Az egyes gráfoknak legyen négy csúcsa a négy színnek megfelelően. Két csúcs között akkor haladjon él, ha a kocka két szemben lévő lapja ilyen színű. Ha két ilyen lap azonos színű, akkor ezt az ábrán hurokél jelöli. Négy csúcsból és 3 élből álló gráfokat kapunk:
A négy gráfot egyesítve az alábbi gráf adódik. Minden élre ráírjuk, hogy melyik kockából került az egyesített gráfba.
A feladat megoldásához olyan , részgráfokat keresünk, amelyek megadják azokat a színeket, amelyek a torony elején-hátulján, illetve bal és jobb oldalán szerepelnek. , kiválasztásának szempontjai:
– A torony felépítésében mind a 4 kocka részt vesz, ezért és minden számozott gráfnak egy élét tartalmazza.
– A hasáb oldallapjain minden szín előfordul, ezért és pontjai a , , és csúcsok.
– A hasáb szemközti oldallapjain minden szín egyszer-egyszer, összesen kétszer szerepel, ezért a csúcsok másodfokúak, és 2-regulárisak.
Egy lehetséges megoldás:
Elöl – hátul | Balra – jobbra |
A két gráf mindegyikén szerepel az 1, 2, 3, 4 szám. Ez azt jelenti például, hogy az 1-es kockát úgy tegyük magunk elé, hogy elöl legyen a kék, hátul a sárga (vagy fordítva), balra legyen a piros, jobbra a zöld (vagy fordítva). A 2-es, 3-as, 4-es kocka elhelyezését hasonlóan olvashatjuk le a , gráfokról. A második kocka elhelyezésétől kezdve figyelnünk kell arra, hogy azonos oldalra ne kerüljön kétszer egy szín. A kockát megfelelő tengelye/tengelyei körül elforgatva ez a probléma megoldható.
Ha ilyen módon felépítettünk egy tornyot, akkor a kockák sorrendje függőlegesen tetszőlegesen permutálható.
Az alábbi torony ilyen elvek szerint épült:
hátsó lap | bal oldali lap | ||
4. kocka | P | Z | |
3. kocka | K | K | |
2. kocka | Z | S | |
1. kocka | S | P |
2. Csúcsok fokszámának vizsgálata
Felhasznált tételek:
T1: Ha egy gráfban a , , ..., ( ) csúcsok fokszámai rendre , , ..., és az élek száma ( ), akkor
T2: Bármely gráfban a páratlan fokú csúcsok száma páros.
Egy háromszög csúcsai piros, kék és zöld színekkel vannak kiszínezve. A nagy háromszög belsejében elhelyezünk néhány pontot, és így azt több kisebb háromszögre bontjuk. Két kis háromszögnek lehet közös csúcsa, közös oldala, vagy lehetnek közös pont nélküliek is. A kis háromszögek csúcsait is kiszínezzük a piros, kék vagy zöld színek valamelyikével. Bizonyítsuk be, hogy bármilyen színezés esetén kapunk olyan háromszöget, amelynek csúcsai különböző színűek.
Megoldás:
Válasszunk ki egy pontot () a nagy háromszögön kívül, és kössük össze azt a nagy háromszög piros-kék oldalára illeszkedő részháromszögének egy belső pontjával (). Továbbá keressük meg belül az összes piros-kék végpontú oldalt, és kössük össze az azokra illeszkedő két háromszögnek egy-egy belső pontját egy-egy szakasszal [az ábra szerint , , ].
Tekintsük a kiválasztott pontokat egy gráf csúcsainak, a berajzolt szakaszokat éleinek.
Ekkor a gráf azon belső csúcsai, amelyek foka 1 és a nagy háromszög belsejében találhatók, egy háromszínű háromszög belsejében vannak.
Másrészt azon belső csúcsai, amelyek foka 2, egy piros-kék háromszög belsejében helyezkednek el.
csúcsainak fokszámát vizsgálva, mivel a nagy háromszögön kívüli csúcs foka 1, és a gráfban a páratlan fokú csúcsok száma páros, ezért tartalmaz még legalább egy 1-fokú csúcsot. A korábbi megállapításunk szerint ez a pont egy háromszínű háromszög belsejében helyezkedik el.
3. Turán-tétel
Egyszerűbb formában:
Ha egy csúcspontú gráfban nincs (teljes -es), akkor éleinek száma legfeljebb
Teljes formában:
Ha , ahol (, , és az csúcspontú gráfban nincs , akkor az élek számára teljesül, hogy
Az egyenlőség olyan Turán-gráfra teljesül, amely közös elem nélküli , , ..., ponthalmazból áll, ahol , , és két pontot pontosan akkor kötünk össze, ha azok különböző ponthalmazokhoz tartoznak.
Egy bridzsklubnak van egy speciális szabálya, amely szerint 4 tag csak abban az esetben játszhat együtt, ha a párokon belül egyik játékos sem volt korábban a párjának partnere.
Egy találkozón 14 tag jelent meg, akik közül mindenki korábban 5 társának volt partnere. Az est folyamán 3 mérkőzés lejátszása után a tagok szomorúan tapasztalták, hogy a klubszabály miatt be kell fejezniük a játékot. Már készülnek a befejezésre, amikor beállít egy új tag, akit egyikük sem ismer. Mutassuk meg, hogy az ő érkezésével még legalább egy játék lejátszható.
Megoldás:
Rendeljük hozzá az eredetileg jelen levő 14 taghoz egy gráf egy-egy csúcsát. Kössük össze éllel azokat a csúcsokat, amelyekhez tartozó emberek még nem volt partnerei egymásnak, majd vizsgáljuk a gráf komplementerét.
Figyelembe véve, hogy a 14 személy mindegyikének korábban 5 partnere volt, és az est folyamán az új tag érkezéséig már 3 mérkőzést lejátszottak, ezért éleinek száma:
Az új tag érkezésével akkor nyílik lehetőség új partira, ha tartalmaz háromszöget. A Turán-tétel alapján, ha -ben nincs , akkor
Mivel -ben az élek száma meghaladja a 49-et, így tartalmaz háromszöget. Ehhez a háromszöghöz tartozó személyek és az új tag között tehát lebonyolítható a szabályoknak megfelelő mérkőzés.
4. Fagráfok
Fontosabb definíciók, tételek:
D1: Az összefüggő, körmentes gráfokat fáknak nevezzük.
T1: Minden legalább 2 pontú fagráfban van legalább 2 elsőfokú pont.
T2: Ha a fagráf csúcsainak száma ( ), akkor éleinek száma .
T3: Legyen a fagráf csúcsainak száma , éleinek száma . Ekkor az alábbi tulajdonságok ekvivalensek egymással:
a) fagráf,
b) körmentes és ,
c) összefüggő és .
Egy csúcsú teljes gráf éleit Dia és Viki a megadott sorrend szerint felváltva színezi ki pirosra. Az veszít, aki először hoz létre piros kört. Melyik lánynak van nyerő stratégiája?
Megoldás:
A feladatban szereplő játéknak csak esetén van értelme, hiszen , esetén senki sem veszít, tehát a játék döntetlen eredménnyel ér véget.
Használjuk fel a feladat megoldásához az alábbi két gráfelméleti tételt:
– Egy csúcsú összefüggő gráfnak legalább éle van.
– Egy csúcsú körmentes gráfnak legfeljebb éle van.
Azt fogjuk belátni, hogy esetben helyes játék esetén az veszít, akinek az . élt kell pirosra színeznie. Állításunk igazolásához elég belátni, hogy ha , akkor az a játékos, aki a élt színezi, még meg tudja tenni, hogy ne ő hozzon létre piros élekből álló kört.
Tekintsük azt a gráfot, amit az addig kiszínezett él alkot az csúccsal.
Ha , akkor , így nem összefüggő. Ez azt jelenti, hogy szétbomlik két vagy több , , ..., fára, amelyek között nem fut él.
Pl. ,
Az éppen következő játékosnak nem kell mást tennie, mint két fa egy-egy pontját kell összekötnie egy piros éllel. Ha -ben nem volt piros kör, akkor -ban sem lesz, mivel a kör kialakításához fel kellene használni az újonnan behúzott élt, illetve a két fa között kellene lennie még egy összekötő élnek. Ilyen pedig nincs.
Így beláttuk, hogy ha az egyik leánynak a sorszámú élt kell kiszíneznie, akkor el tudja kerülni a piros kör kialakulását. Az a játékos viszont, akinek az . él jut, ezt már nem tudja megtenni. Ezért helyes stratégia esetén páros -re Dia, páratlanra pedig Viki nyer.
5. Euler-vonal
Felhasználható definíciók, tételek:
D1: Vonalnak nevezzük egy gráf éleinek egymáshoz csatlakozó sorozatát, amelyben minden él legfeljebb egyszer szerepelhet, de lehetnek olyan pontok, amelyek többször is előfordulnak.
D2: Euler-vonalnak nevezünk egy gráfban egy vonalat, ha az a gráf minden élén áthalad. Az Euler-vonal lehet nyitott, ha a kezdő- és végpontja nem azonos, és lehet zárt, ha kezdő- és végpontja megegyezik.
T1: Izolált pontot nem tartalmazó gráfban akkor és csak akkor van zárt Euler-vonal, ha a gráf összefüggő és minden pont fokszáma páros.
T2: Izolált pontot nem tartalmazó gráfban akkor és csak akkor van nyitott Euler-vonal, ha a gráf összefüggő és két pont fokszáma páratlan, a többi pont fokszáma páros.
Az ábra szerint Atom Anti és Zé, a két hangya az és pontokban állnak. Azt mondja Anti Zé-nek: „Versenyezzünk, nézzük meg, hogy melyikünk halad át először a 9 élen és ki ér előbb a csúcsba.” A két hangya egyszerre indul, és azonos sebességgel halad. Ki nyeri meg a versenyt?
Megoldás:
Tekintsük a pontokat egy gráf csúcsainak, a köztük húzott szakaszokat pedig az éleinek. összefüggő, és az egyes csúcsok fokszámai: , .
Tehát -ben pontosan két páratlan fokú csúcs van ( és . Így T2 alapján a gráfban van nyílt Euler-vonal, amelynek két végpontja és .
Ezért, ha Zé például -ből indulva a nyílt Euler-vonalon halad, akkor 9 él érintésével eljuthat -be (lásd a fenti ábrát). Anti a páros fokszámú pontból indul, így ő nem juthat el élismétlés nélkül -be. Tehát a megfelelő útvonalválasztás esetén Zé nyeri meg a versenyt.
6. Hamilton-kör
Fontosabb definíciók, tételek:
D: Egy gráfban egy kört Hamilton-körnek nevezünk, ha minden pontját pontosan egyszer tartalmazza.
T1 (Ore-tétel): Legyen egyszerű gráf csúcsainak száma ( , ). Ha bármely , nem szomszédos csúcspár esetén , akkor tartalmaz Hamilton-kört.
T2 (Dirac-tétel): Legyen egyszerű gráf csúcsainak száma ( , ). Ha a gráfban minden pont foka legalább , akkor a gráfban létezik Hamilton-kör.
Egy kör alakú asztal körül legalább 5 ember ül. Lehetséges-e, hogy úgy módosítsuk az ülésrendet, hogy mindenkinek két új szomszédja legyen?
Megoldás:
5 fő esetén egy lehetséges megoldás:
5-nél több személy esetén rendeljük a társaság tagjaihoz egy gráf csúcsait, és kössük össze éllel azokat a csúcsokat, amelyekhez tartozó emberek az eredeti helyzet szerint nem voltak szomszédok. Így olyan gráfot kapunk, amelyben minden csúcs foka ( , ). Ekkor a gráfban bármely két csúcs fokszámának összege .
esetén , és az Ore-tétel miatt tartalmaz Hamilton-kört. Ez alapján alakítható ki a helyes ülésrend. Az ábra esetén mutatja be a megoldást:
7. Síkba rajzolható gráfok
D: Egy gráf síkba rajzolható, ha lerajzolható a síkban úgy, hogy élei kizárólag a csúcspontokban találkoznak.
Euler-formula: Ha adott egy véges összefüggő síkgráf, ahol a csúcsok, az élek, pedig a tartományok számát jelöli, beleértve a külső nagy területet is, akkor
Adott egy körön pont (, ). Bármelyik két pontot összekötjük egy-egy szakasszal. Ezen szakaszok között nincs 3 olyan, amelyek a körön belül egy pontban metszik egymást. Határozzuk meg a körön belül kialakult tartományok számát.
Megoldás:
A kör ívének eltávolítása után egy egyszerű síkgráfot kapunk, amelynek csúcsai a körön levő pontok és a szakaszok körön belüli metszéspontjai.
A körön levő pontok közül bármelyik 4 pontosan egy belső metszéspontot határoz meg, így
A körön levő pontok mindegyikéhez , a belső pontokhoz 4-4 él tartozik, és minden élnek két végpontja van, ezért
A síkgráfokra vonatkozó Euler-formula alapján a tartományok száma:
Az így kimaradt tartományokhoz hozzáadva a körívek által határolt tartományt és levonva a körön kívüli részt:
8. Ramsey-számok
Fontosabb ismeretek:
T (Ramsey-tétel): Adott és pozitív egészekhez létezik egy olyan legkisebb szám, hogy bármely ( ) esetén az pontú teljes gráf éleit két színnel – kékkel és pirossal – kiszínezve van a gráfban egy kék vagy egy piros .
T1:
T2: ,
T3:
T4: (Erdős–Szekeres):
Néhány Ramsey-szám:
Az 1, 2, 3, 4, 5 számokat véletlenszerűen két csoportba ( és ) osztjuk. Bizonyítsuk be, hogy az egyik csoportba kerül két olyan szám, amelyek különbsége megegyezik a csoport egyik számával.
Megoldás:
Az számokhoz rendeljük hozzá egy gráf csúcsait. Bármely esetén kössük össze a , csúcsokat kék éllel, ha , és pirossal, ha . Így egy kétszínű teljes gráfot kapunk, amely miatt tartalmaz monokromatikus háromszöget. Legyenek ennek csúcsai , ( ). Ekkor az , , számok egy csoportban vannak, és
Például , esetén:
Piros háromszög , (, ) és , és .
9. Versenygráfok
Fontosabb ismeretek:
D: Egy gráfot irányított versenygráfnak nevezünk, ha ( , ) csúcsot tartalmaz, és bármely két csúcsot pontosan egy irányított él köt össze.
Jelölése: .
Az él a győztestől mutat a vesztes felé.
A csúcs kifoka az adott csúcsból kiinduló, befoka pedig az oda befutó élek száma. Jelölésük: , illetve .
, ,
T1: Legyenek , , ..., egy versenygráf csúcsai. Ekkor
T2: Egy versenygráfban mindig létezik olyan csúcs, ahonnan vezet irányított út bármely más csúcsba. Az ilyen utak maximális hossza 2.
T3: A versenygráf mindig tartalmaz hosszú Hamilton-utat.
T4: Egy versenygráf ( , ) akkor és csak akkor tartalmaz kört, ami háromszög, ha létezik két olyan és csúcs, melyekre teljesül, hogy
A tételek alapján nagyon könnyen készíthetünk magunk is versenyfeladatokat. A feladatok megoldása a tételek bizonyítása szerint történik, amelyekre a cikk terjedelme miatt nem térünk ki. Lássuk tehát a versenyeken kitűzhető, nem túl könnyű példákat!
Egy egyfordulós körmérkőzéses tornán ( , ) játékos vesz részt, és mindenki a többiekkel egy-egy mérkőzést játszik. A mérkőzéseken nincs döntetlen eredmény. Bizonyítsuk be, hogy a versenyzők között van olyan személy, hogy ő, az általa legyőzött személyek és az általa legyőzött személyek által legyőzött ellenfelek az összes sportolót tartalmazzák.
Megoldás: T2-ből következik az állítás.
Egy asztalitenisz tornán bármely két játékos pontosan egyszer játszik a többi versenyzővel. Bizonyítsuk be, hogy a játékosokat lehet úgy sorszámozni, hogy minden játékos legyőzte a közvetlenül utána következőt.
Megoldás: T3-ból következik az állítás.
Egy körmérkőzéses egyfordulós röplabda tornán ( , ) csapat vesz részt. A tornán egyetlen csapat sem győzte le az összes ellenfelét. Bizonyítsuk be, hogy a résztvevők között található három olyan , , csapat, hogy legyőzte -t, legyőzte -t és legyőzte -t.
Megoldás: A skatulyaelvből és T4-ből következik az állítás.
Ez az írás a 2022-ben az egri Rátz László Vándorgyűlésen elhangzott szemináriumi foglalkozás alapján készült. A bemutatott feladatokkal felkelthetjük a középiskolás tanulók érdeklődését a gráfelméleti feladatok iránt. A cikkben közölt példák között amerikai, kínai, magyar versenyfeladatok mellett saját feladatok is szerepelnek. Ezekkel próbáltunk jól hasznosítható anyagot biztosítani a középiskolában tanító és a tehetséggondozásban résztvevő kollégáknak.