Nem ritka, hogy nehezemre esik bemenni a saját matematikaórámra. Közel 20 éve tanítok, de a kelleténél még most is gyakrabban fog el szorongás óra előtt. Eléggé felkészültem? Elég hatékony leszek? Be tudom vonni rendesen a diákokat úgy, hogy legyen sikerélményük, és még a tananyaggal is „haladjak”? Vajon amit mondok majd, eléggé leköti a tehetségesebb diákokat, nem lesz túl unalmas nekik? Vajon ahogy mondom majd, nem lesz túl gyors a kevésbé ügyeseknek, nem veszítem el őket nagyon hamar?
Elvégeztem az egyetemet, pecsétes papírom van róla, hogy egész sokat tudok matematikából. Régóta a pályán vagyok, így megfelelő tapasztalatom is van, több mint 10 000 matematikaórát megtartottam már. És ennek ellenére 20 év után is sokszor van bennem bizonytalanság, hogy jó úton járok-e. Megfelelő az óráim felépítése? Jól végiggondoltam a tanévet, nem fogok elcsúszni a tananyaggal? Jó, hogy így kérek számon? Úgy is mondhatnám, sokszor felmerül bennem a kérdés: Elég jó matematikatanár vagyok?
Ha bennem felmerül ez a kérdés 20 év után, akkor vajon hogy élheti ezt meg egy ötöd- vagy hatodéves hallgató, aki épp a rövid vagy hosszú gyakorlatán van? És hogy élheti ezt meg egy kezdő tanár, akinek már a vezetőtanára támogatása nélkül kell nap mint nap bemenni, és megtartani a saját heti 20, vagy ha már több éve a pályán van, 24 óráját? És vajon hogyan lehet segíteni ezeknek a fiatal kollégáknak, akik a jövőt jelentik a szakmánkban? Hogyan lehet úgy megtámogatni a munkájukat, hogy túllendüljenek a saját szakmai holtpontjaikon, és ebben a hivatásban jussanak el a nyugdíjas korukig?
Azt hiszem, ezek a kérdések formálták és hozták végül létre bennem azt a podcast ötletet, amit a Bolyai János Matematikai Társulat segítségével előkészítettünk, majd elkészítettünk, és reményeink szerint még sok adást el tudunk készíteni.
Váltószögek – Így tanítanak ők
Mi segíthet minden kezdő tanárnak? Ha van egy rutinosabb kolléga, aki kíséri a pályája elején, és tanácsokkal látja el. Ha kell, bátorítja, ha kell, ad neki segédanyagot az órára, ha kell, elmondja, mit kellett volna másképp csinálni, ha kell, megvigasztalja. Innen jött az ötlet, hogy ültessünk le beszélgetni egy idősebb matematikatanárt, aki már régóta a pályán van, és egy kezdő tanárt, aki nemrég óta él ennek a hivatásnak, és beszélgessünk velük arról, mit jelent számukra a matematikatanítás, és úgy általában ez a hivatás. És ha jó a beszélgetés, akkor el fog hangozni sok hasznos gondolat, ami sokaknak segíthet a szakmánkban. Ha elég érdekesen tudunk a matematikatanári hivatásról beszélgetni, még az is lehet, hogy egy 16-17 éves fiatal, aki jó matematikából, kedvet kap ehhez a szakmához. A lényeg, hogy változzanak a nézőpontok, mert mást lát a kérdező, mást lát a rutinosabb tanár és mást a pályakezdő. Mondhatnám úgy is, hogy lássunk különböző szemszögekből, azaz váltsunk szöget.
Váltószögek – Így tanultak ők
És mi az, ami még árnyalhatja, mennyire is sikeres a munkánk? Nem más, mint a tanítványaink és persze mások tanítványai. Azok a tömegek, akik legalább 12 éven keresztül ültek a matematikaórákon. Vannak, akikben ez mély traumaként maradt meg, vannak, akik teljesen közömbösek ezzel kapcsolatban, és vannak, akiknek életreszóló élmény volt matematikát tanulni. Vajon min múlik, hogy a diákjaink melyik csoportba kerülnek? Szóval váltsuk másképp is a szöget. Keressünk két nem matematikatanárt, akik egy szakmából érkeznek. Lehetőség szerint az egyik itt is legyen idősebb, tapasztaltabb, a másik fiatalabb, pályája elején lévő. És velük is beszélgessünk, nekik milyen volt hétről hétre beülni a matematikaórákra. Mit éltek ott meg? Mennyire tartották hasznosnak? Mit használnak ma is az ott tanultakból? Mit gondolnak ők a tanári hivatásról és a tanításról?
Ezekről fog szólni a Váltószögek podcast, amelynek első két adása hamarosan elkészül. Ezeket még ebben a tanévben megmutatjuk a szélesebb közönségnek, és terveink szerint a következő tanévben folytatjuk a munkát, és egyre több párost ültetünk le beszélgetni a matematikatanításról. Akinek felkeltettük érdeklődését, az figyelje a honlapunkat és facebook oldalunkat! Április elején érkezik az első beszélgetés, reméljük tetszeni fog.
Kosztra Gábor
középiskolai matematikatanár, a Váltószögek podcast házigazdája