A Matematika Szakos Tanárképzésért Alapítvány a Debreceni Egyetem Matematika- és Számítástudományok Doktori Iskolájának és a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Karának bevonásával 2024. április 5-7. között rendezte meg a Matematika és Informatika Didaktikai Kutatások konferenciát (MIDK 2024).
A konferencia elsődleges célja az volt, hogy lehetőséget biztosítson arra, hogy a magyarországi és a határon túli, matematika- és informatikadidaktikával foglalkozó kutatók találkozzanak, beszámolhassanak aktuális kutatásaikról, tanácsokat, ötleteket kapjanak, esetleg bekapcsolódjanak egymás munkájába, közös programot indítsanak. Lényeges szempont volt az is, hogy a PhD-hallgatók és az egyetemisták bemutathassák elképzeléseiket, eredményeiket, ezáltal útmutatást kaphassanak tapasztaltabb kollégáiktól.
A konferencián ebben az évben 7 országból (Románia, Ukrajna, Szerbia, Horvátország, Csehország, Indonézia és Magyarország) 88 résztvevő jelent meg, ebből 25 PhD-hallgató. Összesen 26 különböző intézmény képviseltette magát.
A MIDK 2024 résztvevőit Dr. Drahota-Szabó Erzsébet a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Karának általános és tudományos dékánhelyettese, majd Dr. Muzsnay Zoltán, a Debreceni Egyetem Matematika Intézete Geometria Tanszékének vezetője köszöntötte.
A szakmai program négy plenáris előadásból, 50 szekcióelőadásból és a poszterkiállításból állt. A szekcióelőadások matematikadidaktikával kapcsolatos témákról, matematikamódszertanról, új tanítási módszerekről, a tanítással kapcsolatos kísérletekről és ezek eredményeiről, a matematika történetéről és informatikadidaktikai kérdésekről szóltak.
Az első plenáris előadást Dr. Csíkos Csaba, a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára tartotta Vizuális reprezentációk szerepe matematikai szöveges feladatok megoldásában címmel. Előadásából megtudhattuk az elmúlt egy-két évtized legfontosabb kutatási eredményeit arra vonatkozóan, hogy milyen típusú rajzok hogyan segíthetik a tanulókat a matematikai szöveges feladatok megoldásában. Az előadó szerint érdemes beszélgetni a tanulókkal a szöveges feladatokhoz készíthető különböző rajzokról, amelyek a tanulói tulajdonságok és a feladatjellemzők függvényében sokfélék lehetnek.
A konferencia második napját Antonín Jančařík, a prágai Károly Egyetem egyetemi docense nyitotta meg plenáris előadásával, amelyben a Catalan-számokról mint didaktikai kihívásról beszélt.
Dr. Kovács Zoltán, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem egyetemi docense plenáris előadásában a technológia-immun iskolai matematikai problémák témakörét, létezését, szükségességét tárgyalta, az ember, a matematikai problémahagyomány és a technológia kölcsönhatásairól vetett fel néhány gondolatot.
Dr. Vígh Viktor, a Szegedi Tudományegyetem egyetemi docense Logikai játékok alkalmazásai a matematikaoktatásban című plenáris előadásában a játékok különböző fejlesztési hatásairól, illetve lehetőségeiről adott áttekintést, és vázolt néhány lehetséges kutatási irányt is.
A kulturális programot a konferencia első napján a Juhász Gyula Pedagógusképző Kar kamarakórusa, illetve a JGYPK jazz kamaraegyüttese szolgáltatta Flórián Gergely, illetve Blahó Attila vezetésével. A második napon egy városnézés keretében a résztvevőknek lehetőségük adódott megcsodálni a Szegedi Dómot és látogatóközpontját, a Somogyi Károly Városi és Megyei Könyvtár Somogyi Emlékkönyvtárát, valamint a Kálvin téri református templomot, ahol egy orgonakoncerten is részt vehettek.
A konferenciát Dr. Muzsnay Zoltán, a Debreceni Egyetem Matematika- és Számítástudományok Doktor Iskola Didaktika programjának vezetője és Dr. Kónya Eszter, a szervező bizottság vezetője zárta. A konferenciasorozat következő állomása 2025 áprilisában kerül megrendezésre.
A konferencia szervezőbizottsága az alábbi volt: Dr. Kónya Eszter (Debreceni Egyetem, Matematikai Intézet), Dr. Matos Zoltán (Szegedi Tudományegyetem Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola), Kardos Gergely, Báró Emőke, Kiss Márton, Lócska Orsolya Dóra (Debreceni Egyetem, Matematika- és Számítástudományi Doktori Iskola).
Báró Emőke
Debreceni Egyetem, Matematika- és Számítástudományi Doktori Iskola,
Nyíregyházi Egyetem