Aktuális szám: 36. szám 2025. június 

Merre tart(son) a matematika tanítása Magyarországon?

Merre tart(son) a matematika tanítása Magyarországon?

2025. április 26-án egy országos matematikatanítási rendezvény zajlott le a HUN-REN Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézetben „Merre tart(son) a matematika tanítása Magyarországon?” címmel. A Rényi Szakmódszertan Osztálya, az ELTE TTK Matematikatanítási és Módszertani Központ, a Nemzeti Pedagóguskar Matematika Tagozata és a Bolyai János Matematikai Társulat Oktatási Szakosztálya közösen szervezték a nap programját és választották ki a meghívottak körét. A meghívottak között voltak matematikatanárok gimnáziumokból és szakképzési intézményekből, egyetemi oktatók és matematikusok. A teljesség igénye nélkül álljon itt egy válogatás azoknak a településeknek a listájából, ahonnan érkeztek kollégák a rendezvényre: Budapest, Pécs, Szeged, Debrecen, Eger, Miskolc, Győr, Szombathely, Gödöllő, Isaszeg, Vác, Szolnok, Esztergom, Cegléd.

A rendezvény egy plenáris előadással kezdődött. Csapodi Csaba, az ELTE Tanárképző Központ főigazgatója, az ELTE TTK Matematikatanítási és Módszertani Központjának vezetője, a Rényi Intézet munkatársa a következő javaslatait támasztotta alá érvekkel:

  • Legyen háromszintű a matematika érettségi vizsga!
  • Legyen kétféle matematika tantárgy a középiskolában!
  • Ne lehessen számológépet használni a középszintű matematika érettségi I. részében!
  • Lehessen egyszakos matematikatanár-képzésen részt venni és diplomát szerezni!

 

Az első két javaslathoz érdemes elolvasni az Érintő folyóiratban még 2022 szeptemberében megjelent vitaindító cikket

A számológép-használat esetleges korlátozásának az lenne a célja, hogy az érettségi vizsgának az iskolai tanórai gyakorlatra történő visszahatása következtében legyen eszköz a tanárok kezében arra, hogy bizonyos alapvető tevékenységeket a diákoknak továbbra is tudni kelljen papíron vagy fejben elvégezni. Az érettségi vizsgán használható számológépek egyre több mindent meg tudnak csinálni, ami hátrányosan érintheti azokat a tanulókat, akiknek nincs lehetőségük a legdrágább ilyen eszközöket beszerezni.  További érvként hangzott el, hogy a gépek használatával eltávolodunk azoktól a tevékenységektől, amelyek hozzásegítenek az elvont matematikai fogalmak megértéshez. Erre két példa:  az írásbeli műveletek elvégzése során értjük meg a helyiértékes alakot, illetve a trigonometrikus- illetve logaritmustáblázatok használata segítheti ezeknek a fogalmaknak a megértését és így az ismeretek jobb alkalmazását.

Ami pedig az egyszakos tanárképzés lehetőségét illeti: emellett szóló érv a matematika kiemelt fontossága, a tanárképzés módszertani kreditjeinek az alacsony aránya, a matematika tárgy – más tárgyakkal összehasonlítva – jóval magasabb közoktatásbeli óraszáma, a matematika tanításának (és tanulásának) a nehézsége.

A plenáris előadás után a résztvevők három munkacsoportban vitatták meg az elhangzott javaslatokat, a szekciókat Balga Attila (NPK), Juhász Péter (Rényi Intézet) és Kosztra Gábor (Bolyai Társulat) vezették. Élénk vita és konstruktív javaslatok jellemezték ezeket a beszélgetéseket, amelyek során mindenki  kifejthette a saját véleményét.

A nap zárásaként újra összegyűltünk és az egyes javaslatok mentén meghallgattuk a szekciókban elhangzott érveket a javaslatok mellett és azokkal szemben. Végül egy online szavazás mutatta meg, hogy a jelenlévők hogyan vélekednek a négy felvetésről. Íme az eredmény:

Látható, hogy a háromszintű érettségi vizsga és az egyszakos matematikatanárképzés lehetősége alapvetően bírta a jelenlévők támogatását, a kétféle matematika tárgyra vonatkozó javaslat és a számológép-használat korlátozása viszont megosztotta a résztvevőket.

Hogy ezekből a javaslatokból lesz-e olyan, amelyik valamikor megvalósul, azt nem tudjuk. Mindenesetre azt a résztvevői visszajelzések megerősítették, hogy jó volt együtt lenni és a matematikatanítás helyzetéről, a fenti kérdésekről beszélgetni.

Köszönjük a HUN-REN Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézet támogatását, amivel biztosította az esemény helyszínét és a résztvevők ellátását.

Csapodi Csaba,
az ELTE Tanárképző Központ főigazgatója,
az ELTE TTK Matematikatanítási és Módszertani Központjának vezetője,
a Rényi Intézet munkatársa.