Egy feladat és ami róla az eszembe jutott...
A júniusi számban egy olyan algebra feladatot járunk körbe, amely sokféle témakör között teremt kapcsolatot. Bár leggyakrabban a teljes indukció tanítása során találkozunk vele, ismert algebrai átalakításokat felhasználó megoldása is, megközelíthetjük kombinatorikai eszközökkel és rekurzióval is. Cikkemben ezekre a módszerekre több változatot is be fogok mutatni. A feladat többek között a KöMaL 2020. márciusi számában is megjelent a „Gyakorló feladatsor emelt szintű matematika érettségire” cikkben.
A feladat
Bizonyítsuk be, hogy ; ahol
.
Használt összefüggések
A feladat megoldása során a következő ismert algebrai összefüggéseket használom:



1. megoldás. Bontsuk fel a kifejezést,

alakba és használjuk ezt fel a bal oldal összegezésére!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2. megoldás. Bontsuk fel ismét a kifejezést, de most a
![$\displaystyle k \cdot (k+1)=[(k+1)-1]\cdot (k+1) =(k+1)^2-(k+1)
$](/images/stories/latex/utonmodon3/img15.png)
alakba és használjuk ezt fel a bal oldal összegezésére!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
3. megoldás. Az ötletet a megoldáshoz ismét a kifejezés adja. Ezt a kifejezést én már láttam, méghozzá a
-ben:

Tehát

Alkalmazva
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
4. megoldás. Az ötletet a megoldáshoz ismét a kifejezés adja. Ezt a kifejezést én már láttam, méghozzá a
-ben:
![$\displaystyle (k+1)^3=k^3+3k^2+3k+1=k^3+1+3\left[k(k+1)\right].
$](/images/stories/latex/utonmodon3/img32.png)
Tehát

Alkalmazva
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
5. megoldás. Az ötletet a megoldáshoz ismét a kifejezés adja. Itt két egymás utáni szám van összeszorozva, de az ezen számok előtti és utáni két szám különbsége
, azaz
. Használjuk ezt:
![]() |
![]() |
![]() |
Ezt az azonosságot alkalmazzuk -től
-ig:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Összeadva a felírt egyenleteket, a jobb oldalon két kifejezés kivételével minden kétszer szerepel, a két kifejezés egymás ellentettje, ezért kapjuk:


6. megoldás. Az ötletet a megoldáshoz ismét egy kifejezés, a adja. Ezek a bal oldal egymás utáni két tagja.
![$\displaystyle k\cdot (k+1)+(k+1)\cdot (k+2)=(k+1)\cdot\left[k+(k+2)\right]=2\cdot (k+1)^2.
$](/images/stories/latex/utonmodon3/img60.png)
Induljunk ki a bal oldalból, legyen és párosítsunk:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Legyen most , ekkor
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
7. megoldás. Ennyi algebra megoldás után nézzünk most valami mást!
Tekintsük a következő feladatot:
Adott különböző magasságú diák, közülük 3 diákot választunk ki. Hányféleképpen tudjuk ezt megtenni?
Adunk rá 2 megoldást.
I. megoldás
Mivel a diákok különbözőek, kiválasztási sorrendjük nem érdekes, 1 diák csak egyszer választható ki, ezért ez egy ismétlés nélküli kombinációs feladat, aminek a megoldása

II. megoldás
Állítsuk a diákokat magassági sorrendbe.
A legkisebb diákot tekintve 2 eset van, vagy szerepel a kiválasztottak között, – ez eset – vagy nem.
Ha a legkisebb nem szerepel a kiválasztottak között, akkor vegyük a második legkisebbet. Az ő szemszögéből is most két eset van, vagy szerepel, – ez eset – vagy nem.
és így tovább az utolsó 3 diákig, azaz -ig.
Tehát a lehetséges kiválasztások száma

Két megoldást is adtunk a feladatra, a végeredmény ugyanaz:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
8. megoldás. Ismét egy kombinatorikus megoldást adunk.
Tekintsük a következő feladatot, amit a 7. megoldásánál is néztünk:
Adott különböző magasságú diák, közülük 3 diákot választunk ki. Hányféleképpen tudjuk ezt megtenni?
A feladat megoldása.
Mivel a diákok különbözőek, kiválasztási sorrendjük nem érdekes, 1 diák csak egyszer választható ki, ezért ez egy ismétlés nélküli kombinációs feladat, aminek a megoldása

Alakítsuk át kifejezésünket, közben használjuk a binomiális együtthatókra igaz képzési szabályt,

Kiindulunk a kapott végeredményből és a szabályt használva alakítunk:
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
Azaz kaptuk, hogy

Most alakítsuk a kapott azonosságot a 7. megoldáshoz hasonlóan!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
9. megoldás. A megoldás a „szokásos”. Teljes indukcióval bizonyítunk!
I. eset
Nézzük meg, hogy teljesül-e a bizonyítandó állítás esetre:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
A vizsgált esetre teljesül az állítás.
II. eset
Tegyük fel, hogy -ra tejesül, hogy

III. eset
Nézzük az esetet, induljunk ki a bizonyítandó állítás bal oldalából:
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
Azaz

és ezt akartuk kapni, tehát a bizonyítás kész.
10. megoldás. És végül nézzünk most egy „kemény” megoldást, kezeljük a feladatot rekurzív módon. Legyen

egy sorozat eleme. Ekkor rekurzív módon megfogalmazva a feladatot:

Átírva a sorozatot:

Vezessünk be új sorozatot: . Ekkor a keresett sorozat

A sorozatot keressük
alakban.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ezt használva,
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
rendezve

Ha úgy választjuk meg ,
és
értékét, hogy a megjelölt kifejezés nulla minden
értékére, akkor egyszrű lesz a helyettesítés
sorozatra. Mivel a kifejetés másodfokú, ezért ez csak akkor lesz minden értékre nulla, ha az együtthatói nullák, azaz


Tehát a sorozatra

A képzési szabályt felírva:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Visszafelé követve az egyenleteket adódik, hogy




Visszacsatolás
Az Úton-módon 1. cikkében levő feladattal kapcsolatban többen is jelezték, hogy az már kitűzésre került a Matematika Tanítása folyóiratban és az 1986 évi 4. számban jelentek is meg megoldások. Az ott szereplő 4 megoldás közül most Róka Sándor megoldását ismertetem az eredeti leírással. Róka Sándor bemutatása – úgy gondolom – nem szükséges, ismeretterjesztő matematikakönyveiről közismert.
Emlékeztetőül a feladat: Az háromszögben
és
. Az
oldal
-n túli meghosszabbításán vegyük fel a
pontot úgy, hogy
teljesüljön. Számítsuk ki az
nagyságát.
Róka Sándor megoldása
Emeljünk az oldalra kifelé
szabályos háromszöget.
Az egybevágó a
-gel, mert
,
és
. Mivel
egyenlő szárú és szárszöge
, így
, tehát
és
. A
szögei tehát:
,
és
.
Az Úton-módon 2. cikkében levő feladattal kapcsolatban is érkezett visszajelzés. A levélíró Laborczi Zoltán, aki a Győri Révai Miklós Gimnáziumban érettségizett 1967-ben és azon évben az IMO csapatnak is tagja volt IV. osztályosként és III. díjat nyert. Most matematikus, nyugdíjas informatikus.
Emlékeztetőül a feladat: Az szabályos háromszög
oldalának felezőpontja
. A
szakasz azon belső pontja a
pont, amelyre az
szög 90 fokos. A
szakasz azon belső pontja az
pont, amelyre a
és a
szakaszok hossza egyenlő. Hány fokos az
szög?
Laborczi Zoltán megoldása
A 4. megoldáshoz hasonlóan tükrözzük az háromszöget a
pontra.
Ekkor a tükörképe
. Az így kapott
négyszög négyzet, hiszen átlói merőlegesek és egyenlő hosszúak. Az
szabályos háromszög tükörképe az
háromszög, szintén szabályos. Az
háromszög egyenlő szárú, amelyben az
így a háromszög alapszögei -osak, tehát

Az pontnál lévő szögek összege
, így a keresett szög:

Zárszó
Kedves Olvasó! Ha egy másik „szép” megoldást talál, kérem, küldje el nekem a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címre. Ezeket az újabb megoldásokat összegyűjtve időnként (terveim szerint) szintén megmutatnám.