A Nemzetközi Matematikai Diákolimpiára (az IMO-ra) minden évben hat magyar diák mehet. Ennél persze sokkal többen szeretnének kijutni, így valahogy ki kell közülük választani a „legjobbakat”. A rangsor több szempontból is nehezen definiálható. Milyen értékeket, kvalitásokat részesítünk előnyben a másikkal szemben? Egyáltalán hogyan lehet összehasonlítani a diákokat? Bár a következő gondolattal lehet vitatkozni, azért általánosan elfogadott irányelvnek jó: egy nemzetközi matekversenyen várhatóan azok érik el a legjobb eredményeket, akik itthoni matekversenyeken is jól szerepelnek, ezért őket érdemes vinni.
Rendben, akkor válogassuk ki a „legjobbakat” a matematikaversenyeken elért eredményeik alapján. Szerencsére Magyarország komoly hagyományokkal rendelkezik e téren, és mára szinte minden hétre jut egy-egy verseny. Azt hihetnénk, ennyi verseny mellett könnyen összehasonlíthatók a versenyzők. Hát ez nincs így, a legtöbb versenyen évfolyamonkénti és/vagy kategóriánkénti bontás van. Egy tizedikes speciális matematikatagozatra és egy tizenegyedikes normál osztályba járó diák szinte semmilyen versenyen nem indul el egymás ellen, emiatt őket összehasonlítani is nehéz. Nem igazán lehet megmondani például, hogy az IMO szempontjából az Arany Dániel Matematika Verseny 3. kategóriájának a nyertese a jobb választás, vagy az OKTV 2. kategóriájának nyertese. Van néhány verseny, amelyen bárki indulhat (ezekről lesz még szó), de ezek mellett szükség van úgynevezett válogatóversenyekre (összesen négy ilyen van egy-egy tanévben), amelyeknek kifejezetten az olimpiai csapatok kiválasztása a célja.
Olimpiai csapatok? Több is van? Igen, az elmúlt pár évben az IMO mellett még két komolyabb nemzetközi matematikaolimpia is elindult. A Közép-Európai Matematikai Olimpia (MEMO) egyfajta utánpótlás-verseny. Hat olyan diák mehet, akik nem jutottak ki az azévi IMO-ra, ám a következőre még jó eséllyel mehetnek. A másik pedig a Lányok Európai Matematikai Olimpiája (EGMO), amelyen a nevének megfelelően csak lányok vehetnek részt (a nevével ellentétben viszont nem csak Európából). A most bemutatott válogatórendszer az IMO-ra és a MEMO-ra válogatja ki a diákokat. Az EGMO-válogatás ettől részben független.
Azért csak részben, mert rögtön az első válogatóverseny közös az EGMO-válogatóval, amelyet az EGMO-felkészítésben résztvevő tanárok, csapatvezetők szerveznek. Ez ebben a tanévben november 16-án volt. Fontos, hogy ezen bárki elindulhatott, akinek voltak korábbról jó versenyeredményei, és mindenki ugyanazt a feladatsort kapta. A verseny ideje 4 és fél óra, ezalatt 4 feladatot kellett megoldani a versenyzőknek. Minden feladatra 7 pontot lehetett kapni. Az idei feladatok és megoldásaik itt tekinthetők meg.
A második válogatóverseny a Surányi János Emlékverseny, ezt idén március 5-én rendezték meg. Itt is indulhatott bárki, akár az is, aki az első válogatón nem vett részt. A versenyen 3 feladatot kaptak a diákok, amelyek megoldására 4 óra állt rendelkezésükre. A feladatokra itt is maximum 7 pontot lehetett szerezni.
Bár az első két válogatóversenyen bárki elindulhatott, a harmadikra és a negyedikre csak az a 24 versenyző kapott meghívást, akik az év során a legtöbb kvalifikációs pontot gyűjtötték. Ezeket olyan versenyeken elért eredményekért lehetett kapni, amelyeken bárki indulhatott, így mindenkinek volt esélye a pontot megszerezni. Egy-egy kvalifikációs pontot ért ebben a tanévben:
- A 2018. évi Kürschák-versenyen elért díj vagy dicséret. (Első díjért két kvalifikációs pont jár!)
- A KöMaL 2017/18. tanévi B-pontversenyében az elérhető pontszám 85%-ának megszerzése, vagy az A-pontversenyben elért 1–6. helyezés.
- A KöMaL 2018/19. évi B-pontversenyében a 2019. március 31.-ig összegyűjthető pontok 85%-ának megszerzése, vagy az A-pontverseny 2019. március 31-i állásában az 1–6. helyezések valamelyike.
- Az első ill. második válogatóversenyen az 1–12. helyezések valamelyike.
- A harmadik ill. negyedik válogatóversenyen az 1–6. helyezések valamelyike.
- Ha egy versenyző egy válogatóversenyen az összes feladatot lényegében megoldja (mindegyikre 6 vagy 7 pontot kap), akkor azért a válogatóversenyért dupla kvalifikációs pont jár.
Elsőre furcsának tűnhet, miért lehet kvalifikációs pontot szerezni az utolsó két válogatóra, ha elvileg az oda való meghíváshoz kellenek, de majd később látni fogjuk ennek értelmét.
A 3. és 4. válogatóversenyt két egymást követő nap szoktuk tartani (idén április 26-án és 27-én) Kecskeméten a Neumann János Egyetem Tudósházában. A versenyzőknek pénteken kora délután és szombaton délelőtt 4,5–4,5 óra állt rendelkezésükre, ezalatt 3–3 feladatot kellett megoldaniuk, melyek mindegyikére 7–7 pontot lehetett szerezni. A versenyt szervező és a dolgozatokat javító tanárok: Pelikán József (IMO csapatvezető), Dobos Sándor (IMO csapatvezető-helyettes), Lenger Dániel (MEMO csapatvezető), Hujter Bálint, Ágoston Tamás, Gyarmati Máté, Mihálykó András. A javító tanárok a megoldásokat még aznap kijavították, így szombat délután már eredményt tudtunk hirdetni.
A végeredmény a 4 válogatóverseny összpontszáma alapján alakult ki. A 6 legjobb eredményt elérő versenyzőből állt össze az IMO-csapat. A következő 6 legfeljebb tizenegyedikes versenyző pedig mehet a MEMO-ra. Holtverseny esetén a több kvalifikációs pont számít (ezért lehet kapni a 3. és 4. válogatóra is), ez az elmúlt években már többször is döntő jelentőségű volt.
Az ismertetett válogatórendszer alapján az idén ők mehetnek az angliai Bath-ba az IMO-ra:
- Haiman Milán (New York, Stuyvesant High School, 12. osztály)
- Matolcsi Dávid (Budapest, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, 12. osztály)
- Schrettner Jakab (Szeged, Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, 12. osztály)
- Nagy Nándor (Budapest, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, 11. osztály)
- Zsigri Bálint (Budapest, Budapest XIV. Kerületi Szent István Gimnázium, 12. osztály)
- Szabó Kristóf (Budapest, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, 12. osztály)
A csehországi Pardubice-be a MEMO-ra eljutó versenyzők:
- Weisz Máté (Szeged, Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, 11. osztály)
- Beke Csongor (Budapest, Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium, 11. osztály)
- Tóth Balázs (Budapest, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, 11. osztály)
- Soós Máté (Budapest, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, 11. osztály)
- Várkonyi Zsombor (Budapest, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, 10. osztály)
- Gyimesi Péter (Budapest, Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium, 11. osztály)
Csaplár Viktornak (Budapest, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, 10. osztály) a válogatóversenyen elért eredménye alapján helye lehetne a magyar MEMO-csapatban, de szlovák állampolgárként az ottani válogatóversenyen is jogot szerzett a MEMO-n való indulásra, végül szlovák színekben fog részt venni a versenyen.
Gratulálunk minden résztvevőnek, és sikeres versenyzést kívánunk!
Köszönjük a Mategye Alapítványnak és a Neumann János Egyetemnek, a 3. – 4. válogató helyszínének és az ellátásának biztosítását!
Lenger Dániel
a magyar MEMO csapatvezetője
Diákolimpiai hírek, aktualitások: http://www.bolyai.hu/diakolimpia.htm