Aktuális szám: Default sablon 

matematikatanítás

  • Célunk becsalogatni a gyermeket a mi utcánkba – Czapáry Endre

    Czapáry Endre, Bandi bácsi 96 évesen, 2018. július 3-án részt vett a Rátz László Vándorgyűlés első napján (ott készült a

    ...
  • Csorba Ferenc, Rátz Tanár Úr Életműdíjas 2018-ban

    Dr. Csorba Ferenc évtizedeken át tartó kiemelkedő szakmai tevékenységéért 2018-ban Rátz Tanár Úr Életműdíjat kapott. 1974-ben kezdte tanári hivatását, majd Győr-Moson-Sopron megye meghatározó

    ...
  • Egy kör és más semmi... szerkesztések csak vonalzóval

    Orosz Gyula diákjai a szakkörön a 9. osztály egyik legkönnyebb szerkesztési feladatából kiindulva lépésenként eljutnak egy jóval nehezebb problémához: Adott egy egyenes, egy külső P pont és egy O középpontú kör. Tükrözzük a P pontot az egyenesre úgy, hogy további kört már nem rajzolhatunk! Azaz a szerkesztéshez csak egyetlen kört, azon túl pedig csak vonalzót használhatunk. Az eszközkorlátozott szerkesztések témaköre önállóan is érdekes.

    ...
  • Egy OKTV feladat margójára

    A matematika OKTV meghirdetése ebben a tanévben is szokás szerint három kategóriában történt, az I. és II. kategóriákban három, a III-asban két fordulóban.  Azonban a gimnáziumi (II-es) kategóriában  idén is, a tavalyihoz hasonlóan csak az első és a második fordulót lehetett megrendezni, a tavaszi döntő – sok más eseményhez hasonlóan – elmaradt. Dobos Sándor a dolgozatok javítását követően a II. kategória második fordulójának  számelméleti feladatát vette alaposabban

    ...
  • Elemi matematika mesterfokon

    Egész évszázadra – de talán még messzebbre is – visszamenőleg pontosan lehet tudni, hogy az igazán komoly tehetséggondozás motorja a tanár, aki maga köré gyűjti és meg is tartja az érdeklődő diákokat. Ilyen tanár az Elemi matematika mesterfokon c. könyv szerzője, Schultz Jánosis. A tematikus gyűjtemény 357 feladata a hazai és nemzetközi versenyek témaköreit veszi sorra. Kiss Géza méltatja a kötetet. ...

  • Életműdjak a természettudományos oktatásért

    2019. december 4-én 19. alkalommal adták újabb nyolc tanárnak az Ericsson Magyarország, a Graphisoft és a Richter Gedeon Nyrt. által alapított Rátz Tanár Úr Életműdíjat. A díj célja, hogy felhívja a figyelmet a természettudományos oktatás fontosságára és elismerje az ezen a területen kiemelkedő teljesítményt nyújtó pedagógusok munkáját. Tovább...

  • Első tanítási gyakorlatom tapasztalatai

    Ficzere Kornélia fizika-matematika tanárszakos hallgató összefüggő egyéves gyakorlatát a 2020/2021-es tanévben a Szentendrei Református Gimnáziumban végezte. November közepétől a veszélyhelyzeti intézkedések miatt azonban már nem léphetett be az iskola területére, nem találkozhatott személyesen sem a mentor, illetve konzulens tanárával, sem a tanulókkal. Milyen tapasztalatokat szerezhet így egy kezdő pedagógus? ...

  • Elveszett gyerekek?

    Kezdő tanárként az egyetemről kilépve, a középiskolai matematika tananyag oktatásához megfelelő matematikai ismeretek birtokában, lelkesen, érdeklődő és csillogó szemű diákokra felkészülve kezdtem el tanári pályámat. Alig vártam, hogy tovább adhassam tanítványaimnak a

    ...
  • Ericsson-díj eredményhirdetés 2020

    Matematikából és fizikából is 4-4 tanár érdemelte ki a tavalyi évben az  Ericsson által 21-edszer kitűzött díjakat. A nyertesek matematikából: Szilágyiné Manasses Melinda, Győry Ákos, Juhász Péter és Lángné Juhász Szilvia, fizikából pedig Siposs András, Hömöstrei Mihály, Rudolf Tamásné és Szabó László Attila. A 2020 decemberében lezajlott online díjkiosztó videói és a díjazottak méltatása ...

  • Fejezetek a matematikai analízis tanításának történetéből

    „Igen, a tanárok felkészítésével kell kezdeni az analízis tanításának tervezését, őrajtuk áll vagy bukik a szemléletesség, a precíz fogalomalkotás és a modern technika alkalmazási arányának a kérdése.” Szemléletesen vagy tudományos precízséggel oktassuk az analízist a középiskolában? Kántor Sándorné az ókortól a 20. századig mutat be néhány

    ...
  • Folytonos dinamikai rendszerek

    A feladatgyűjtemény matematikai tartalma szerint gazdag és hasznos, messze túlmegy a szokásos bevezető példatárakon, ezért minden alkalmas esetben fogom ajánlani az érdeklődőknek, diákjaimnak, és nagyon remélem, hogy készül belőle további, javított (inkább: szépített) kiadás. Nágel Árpád: Folytonos dinamikai rendszerek című  feladatgyűjteményéhez (Typotex, Budapest,

    ...
  • Gondolatok a nyolcosztályos gimnáziumok központi írásbeli felvételijéről

    Minden év elején sokezer tinédzsert és szülőt tartanak izgalomban a gimnáziumi felvételi vizsgák. Az idei hatosztályos felvételiről az Eötvös József Gimnáziumban Gyengéné Beé Andrea, a négyosztályos középiskolákba felvételizők dolgozatairól a

    ...
  • Hogyan csinálják a japánok? A Budapesti Japán Iskolában jártunk...

    A 12. kerületben két iskola közös udvarán japán zászló leng. Az egyikbe magyar, a másikba japán gyerekek járnak. 

    Hogyan képzelte el 1840-ben Kerekes Ferenc a heurisztikus módszer alkalmazását a matematika tanításában?

    Kerekes Ferenc (1784−1850) a Debreceni Református Kollégium matematika professzora szerint „...úgy kell tanítani, hogy az mind a tanítónak, mind a diáknak a gyönyörűségére szolgáljon”. Kántor Sándorné feldolgozta Kerekes matematikai és matematika didaktikai munkásságát, többek között ma is aktuális cikkét, a matematikának a felfedeztető módszerrel (de methodo heuristica) való tanításáról. ...

  • Járványmatek középiskolásoknak – 1. rész

    A diákoknak élményszerűvé teszi a matematika tanulását, ha a tananyagtól picit elrugaszkodva hallhatnak a mindennapokban előforduló jelenségekről. A Covid-járvány kapcsán egy újabb példát láthatnak arra, hogy az életünket milyen módon befolyásolhatja ez a tudományág. Középiskolában a járványterjedés modellezésének összetett matematikai módszereire ugyan nem tudunk kitérni, de számos olyan, a matematikához kapcsolódó fogalomról,

    ...
  • Javítási tapasztalatok a 9. évfolyamra jelentkezők felvételi dolgozataiban

    Minden év elején sokezer tinédzsert és szülőt tartanak izgalomban a gimnáziumi felvételi vizsgák. Az idei nyolcosztályos gimnáziumok központi írásbeli feladatsoráról a Kempelen Farkas Gimnázium matematika munkaközössége, a hatosztályos

    ...
  • Jótól jót tanulni...Két díjátadó egy napon

    2018. június 8-án délelőtt adták át az Ericsson-díjakat a Magyar Tudományos Akadémia Felolvasó termében, délután pedig a Pesti Vigadó dísztermében került sor hatodik alkalommal a Bonis Bona

    ...
  • Komplex számokkal elegánsabb?

    A 2018-as Rátz László Vándorgyűlésen hangzott el Kiss Géza előadása a komplex számok geometriai alkalmazásáról a speciális matematika tagozaton. Ez a cikk ennek az előadásnak az anyagából született. A geometriai feladatok

    ...
  • Kristálynövesztés

    1970, Iskolarádió, Varga Tamás-féle komplex matematikatanítási kísérlet. Csaknem fél évszázada volt, olvasóink többsége talán még meg sem született. Az idősebbek végigélték, emlékeznek rá. Az alábbi történet egy nagyobb,

    ...
  • Logirintus: a karantén ihlette matematikai kalandjáték

    Minden kijárat egyben bejárat is valahova – ez a mondás a Logirintus nevű új matematikai-logikai kalandjátéknak nemcsak a menetére utal, de szépen leírja keletkezéstörténetének lényegét is. Online logikai kaland diákok tízezreinek, hídépítés a matektól távol álló nagyközönség és a leglelkesebb „matek-fanok” között: Gyimesi Bernadett és Balogh Tamás László közreműködésével bemutatjuk a ...