Klasszikus mechanika matematikusoknak

Klasszikus mechanika matematikusoknak

Ha valaki egy bestseller regényt vagy filmforgatókönyvet írna a mechanika tudományterületéről és annak „szuperhőseiről”, akkor minden bizonnyal a szereplők között lenne Isaac Newton, Joseph-Louis Lagrange, William Rowan Hamilton, Jules Henri Poincaré és még néhányan. Mit szólna, kedves olvasó, ha azt mondanám, hogy ennek a regénynek a változata  egyetemi jegyzet formájában már elérhető a kiadók polcain?

Hatvani László: Klasszikus mechanika matematikusoknak című könyve végigvezet minket az analitikus mechanika fejlődésének főbb állomásain, megmutatja, milyen utat jártak be a mechanika tudományterületét mai alakjára formáló őseink.

A könyv terjedelmének fejezetek közti eloszlása (165 oldal, a Függeléket figyelmen kívül hagyva)

Gépészmérnökként, BSc, MSc és PhD tanulmányaim során, több éven keresztül jómagam is megismertem ezt a fejlődéstörténetet, és közel áll hozzám, valamint kedves számomra a könyv felépítését meghatározó szemléletmód. A Newton-féle axiómáktól a Lagrange- és Hamilton-féle mozgásegyenletekig tartó út sok szempontból nem egyszerű, cserébe viszont lenyűgöző.

Úgy gondolom, hogy a könyv kiváló munkát végez abban, hogy végigvezesse az olvasót ezen az úton; a fejezetek aránya egymáshoz képest szerintem kiegyensúlyozott, a matematikus szemléletben (definíció, tétel, bizonyítás, következmény) tálalt tudásanyagot kellő mennyiségű magyarázó szöveg támogatja az olvashatóság megkönnyítésének érdekében. A történelmi kitekintések pedig tovább színesítik a belíveket.

A könyvet a „mechanika és a matematika együttműködésének legfontosabb hozadékával, a stabilitáselmélettel” (idézet az Előszóból), valamint a Poincaré-féle visszatérési tétellel foglalkozó fejezetek zárják.

Jó szívvel tudom ajánlani ezt a művet azoknak a matematikusoknak, akik nyitottak a klasszikus mechanika alapvető építőkövei iránt, valamint azoknak a gépészmérnököknek, akik szívesen tekintenek a mechanikára matematikus szemléletmóddal is.

Gyebrószki Gergely

  BME Gépészmérnöki Kar, Műszaki Mechanika Tanszék