Logirintus: a karantén ihlette matematikai kalandjáték

Logirintus: a karantén ihlette matematikai kalandjáték

A sztori

2020-ban a teljes oktatási szféra kényszerpályára állt, és ez alól a Medve Matek programok sem jelentettek kivételt. Igencsak maga alatt volt a „medvematekos” szervezői közösség, és a tavaszi szabadtéri matekversenyeket évről évre váró diákok és tanárok sokezer fős tábora, amikor nyilvánvalóvá vált, hogy ezt a szezont a vírus maga alá gyűrte.

A Medve Matek szervezői rövid „bénultság” után felismerték, hogy a karantén időszakát optimista felfogással a kreativitás melegágyának is tekinthetjük, és ezért itt az ideje létrehozni valami új mateknépszerűsítő kezdeményezést az online térben.

Több héten át tartó, intenzív, lázas munka kezdődött, hétvégi „maratonok”, éjszakai „műszakok” egész sora jellemezte ezt az időszakot. Mi legyen a név? Milyen szabályokat alkossunk? Hogyan szólítsuk meg a nagyközönséget? Milyen szakmai tartalmat építsünk a játékba? Milyen informatikai megoldásokat használjunk? Hogyan készítsünk vonzó arculatot? – ilyen és ehhez hasonló kérdések tömegét kellett pár hét alatt megválaszolnunk, de végül szerencsére meglett az eredménye a befektetett energiának.

A tavaszi szezonban a Medve Szabadtéri Matekversenyek helyett végül két Logirintus-eseményt rendeztünk meg, április 25-én és május 30-án, szombati napokon, míg ősszel, november 19-21-én egy háromnapos Logirintussal folytattuk a sorozatot. Az első fordulón 11.000, a másodikon 5000, a harmadikon pedig több mint 30.000 résztvevő játszott a Logirintus virtuális pályáin – a legutóbbi fordulóban már az iskolai matekórákra is becsempésztük a pályákat, de az érdeklődés mértéke még minket is meglepett.

A Logirintus menete, szabályai

Számos névváltozat és ötlet után született meg a Logirintus szó, ami reméljük, nem csak számunkra szembetűnő módon a logika és a labirintus szavakból fonódott össze. S hogy miért is ez a két szó alkotja a játék nevét? Nos, a logikát talán nem kell magyarázni; logikai feladványok tengerével találkozhat a játékos a különböző sztorikat feldolgozó pályákon. Minden pálya blokkokból épül fel, amelyeknek elválasztó pontjain a játékos döntheti el, milyen irányba viszi el a történetet, például hogy a dzsungelben a méregtelenítés vagy a sebtisztítás képességét sajátítja el, vagy hogy a kerékpár utáni nyomozás során melyik tolvajt követi.

Így több különböző útvonal alakulhat ki, a játékos pedig bolyong, mint egy labirintusban. A különbség csak az, hogy a blokkok között – amelyek többnyire 3-3 matematikai-logikai és egy egyszerű mozgást igénylő feladatból állnak – bármikor elhagyhatja a játékos a Logirintust az addig elért szintjének diadalmával.

Minden pályán négyféle szint szerezhető meg a kitartás és logikus gondolkodás alapján; bronz, ezüst, arany és gyémánt. Aki mindhárom blokkban helyesen megoldja a megfelelő mennyiségű feladatot – ez 3 feladatos blokk esetében többnyire 2 feladatot jelent, míg 2 feladatos blokk esetén többnyire 1-et – eléri a gyémánt szintet és a Logirintust a legmagasabb megszerezhető fokozaton hagyhatja el.

A résztvevők a megszerzett szint jelvényével, valamint a játszott pálya képi világával és a saját (csapat)nevükkel ellátott oklevelet is bezsebelhetik a játék befejezése után.

A már megvalósult három Logirintus-alkalom során 4-4 különböző sztorit dolgoztunk ki, amiket további nehézségi pályákra osztottunk. A diákok számára készített matekos pályáink 4 nehézségi szinten elérhetőek, akárcsak a Medve Szabadtéri Matekversenyeken: 5-6. évfolyam, 7-8. évfolyam, 9-10. évfolyam és 11-12. évfolyam osztozik egy-egy pályán. Ezek nehézségi szintje igazodik az iskolai tananyaghoz, úgy, hogy minden résztvevőnek legyen kihívás benne, azonban az addig tanultakat könnyedén be tudják építeni a csapatmunkába.

Ezen felül három további pályával készültünk a felnőttek, játékos kedvű fiatalok részére. A szabadulószoba jellegű pályánkat 12 éves kortól ajánljuk baráti társaságoknak, nagyobb gyerekeknek. A családi pálya két nehézségi szinten is elérhető, az egyszerűbb már 8 éves kortól ajánlott, míg a másik pályát 10 éves kortól javasoljuk családoknak gyerkőcökkel együtt. A nehezebb logikai rejtvényeket, rendkívül furfangos fejtörőket tartalmazó haladó rejtvényes pálya az igazán elhivatottaknak szól, azonban az eddigi tapasztalatok alapján a résztvevők szívesen és sikeresen méretik meg magukat ezen a nehéznek tervezett pályán is.

Mint már említettük, a gondolkodást igénylő feladatok mellett minden blokkban találkozhatnak a játékosok egyszerű mozgásos kihívásokkal is, hogy a számítógép előtti ülés közben felpezsdítsék a vérkeringésüket és valamelyest elhozzuk az otthonukba a „Medve érzést”, a mozgás és gondolkodás együttes örömét. Ezek a feladatok szintén illeszkednek a történetbe, például egyes esetekben pipiskedni kell, hogy átlássunk a kerítésen, törzsfordításokat kell végeznünk, hogy alaposan körbenézzünk, vagy éppen kerékpáros mozdulatokkal kell a biciklitolvajokat utolérnünk.

A megszerezhető oklevél és dicsőség mellett azonban nyereménycsomagokkal, ajándékokkal is szeretnénk motiválni a résztvevőket a minél jobb eredmény elérésére és a Logirintusban való koordinált bolyongásra. Szakmai partnerünk, a Reflexshop, valamint kiemelt támogatónk, a Hello Bringás jóvoltából is sorsolunk társasjáték- és emblémázott ajándékcsomagokat a legjobban teljesítők között. A Hello Bringás támogatásának köszönhetően valósult meg novemberben a KerékNyomon című pályánk is.

Logirintust a matekórára!

Tavasszal a Medve versenyek lemondása miatt gyorsan reagáltunk a kialakult helyzetre, amikor  életre hívtuk a Logirintust. Novemberre azonban egy átfogóbb felmérést végeztünk, valamint a tavaszi eredmények alapján is tudtunk dolgozni és egy, a pedagógusok számára még használhatóbb, kézenfekvőbb megoldást tudtunk biztosítani a kifejezetten hétköznapi matekórákra tervezett pályákkal.

Míg a tavasszal hirdetett matekos pályáink ugyanúgy 90 percesek voltak, mint a többi, családoknak és barátoknak hétvégi kikapcsolódásra szánt pályáink, novemberre 40 percesre alakítottuk át a matekos pályákat, valamint elérhetővé tettük már csütörtöki és pénteki napokon is.

Ezzel nem titkolt célunk a pedagógusok tehermentesítése a jelenlegi helyzetben, valamint a tanórára való felkészülés és levezénylés könnyítése. A Logirintust a gyerekek egészen önállóan, illetve pár fős csapatban is végig tudják játszani, csak számítógépre, okostelefonra vagy tabletre és internetre van szükség. Az előrehaladás és következő lépés mindig egyértelmű, a játék vezeti a játékost, így nem fordulhat elő, hogy a gyermek ne tudná, mit kell tennie, hogy továbblépjen, mit és hogyan kell kezelnie, hogy a játék elinduljon.

A játék kezelésének egyszerűségével szemben a pályák komplexitása túlmutat egy megszokott feladatsoron, ahol egymást követik a feladatok és legfeljebb a sorrendjükön van lehetőség változtatni. Egy szinten belül a különböző blokkok választásával újabb feladatokkal ismerkedhetünk meg, így nem feltétlen kell megoldanunk minden feladatot ahhoz, hogy a legfelső szintre felérjünk.

Úgy véljük, a Logirintus egyfajta versenyként, tudáspróbaként is funkcionálhat az osztály számára, amennyiben az időfaktort is figyelembe vesszük. De ha csak egy játékos matekórát tartanánk, ahol a gyerekek csapatmunkában, közösen gondolkodva oldanak meg izgalmas feladatokat, és közben nevelgetik az állatkájukat vagy éppen a tenger mélyét ismerik meg tüzetesebben, arra is kiváló választás a Logirintus.


További előny, hogy online és személyes oktatás keretein belül is használhatóak a pályák. Személyes oktatási forma esetén mind a kiscsoportos (okostelefonos vagy számítógépes) forma, mind az egész osztályt egy csapattá kovácsoló projektoros megoldás (a pálya kivetítése a tanteremben) tartalmas időtöltést tud biztosítani.

A pedagógusok számára az eddigi pályáinkat mind elérhetővé tesszük oktatási célokra. Amennyiben igénybe szeretnék venni ezt a lehetőséget, látogassanak el a  http://medvematek.hu/mintafeladatsorok weboldalra, ahol név, emailcím és iskolai adatok megadása után nemcsak az eddigi összes Logirintus pályát küldjük el emailben, de a megoldásfüzeteket és a későbbiekben elérhetővé váló gyakorló feladatsorokat is. Emellett az oldalon összeállított Medve feladatsorokat is találni, kategóriánként két nehézségi fokozatban.

Mateknépszerűsítés a „külvilág” felé

A Logirintusban elérhető matekos pályákkal egyértelmű célunk a pedagógusok munkájának segítése, különleges matekórák biztosítása, valamint a diákok szemüvegén keresztül a matematika és szórakozás összekapcsolása.

Emellett bárki számára, aki szeret játszani, gondolkozni és hasznosan tölteni a szabadidejét, javasoljuk a nem kifejezetten matekos pályáinkat. Ezekkel szeretnénk elérni a családokat, a kvízek, társasjátékok és szabadulószobák kedvelőit, valamint mindenkit, aki némi affinitást érez magában a hasonló jellegű szórakozásra. Itt jön képbe tehát a Medve Matek fő célja, a matematika népszerűsítése, hiszen népszerűsíteni igazán olyan közegben lehet, amely nem kizárólag matekversenyeket nyerő és matematikus palántákból áll.

Amellett tehát, hogy nagyra értékeljük és tovább buzdítjuk a matematika iránt eltökélt diákokat, felnőtteket e tudományág használatára, megértésére és szeretetére, fontosnak tartjuk, hogy egy bizonyos szinten minél több ember életébe begyűrűztessük a matematika, a logikus és algoritmikus gondolkodás, valamint a problémamegoldó szemlélet fontosságát és szépségét. A Logirintus pedig tökéletes indítása volt ennek a törekvésnek. Az ötletet egy ideje már érleltük, azonban a koronavírus kapcsán hozott intézkedések adták meg a végső lökést ahhoz, hogy ez a kezdeményezés el is tudjon indulni.

A Logirintus jövője

Még szinte véget sem ért a novemberi futam, a közösségi médiában már érkeztek a kérdések, hogy mikor lesznek új pályák, új alkalom, mi pedig elsőre óvatosan annyit ígértünk, hogy a tél folyamán még jelentkezünk Logirintussal. Ám azóta örömmel jelentettük be, hogy 2021-ig sem kell várni, ugyanis különleges, karácsonyi kiadással jelentkezünk december közepén. Két – a megszokottaknál rövidebb – pályát teszünk ingyenesen elérhetővé, míg két hosszabb, komplexebb pályát alacsony támogatási díj ellenében lehet majd játszani, hogy a Logirintus hosszútávú fennmaradását is biztosítani tudjuk.

A terveink ugyanis természetesen hosszú távra szólnak, rengeteg új ötletünk, tervünk van, a teljes koncepció azonban még alakulóban van, amihez játékosoktól, pedagógusoktól egyaránt szívesen fogadunk meglátásokat, ötleteket, javaslatokat.

Aki nem szeretne lemaradni, kövessen bennünket facebookon a Logirintus oldalon, vagy iratkozzon fel az emlékeztetőre a https://www.logirintus.hu/ oldalon, ahol szintén minden információt és tudnivalót megosztunk az elkövetkező játékokról, az emlékeztetővel pedig még emailben is tájékoztatunk mindenkit az újdonságokról. Továbbá ismét ajánljuk a http://medvematek.hu/mintafeladatsorok oldalt, ahol a pedagógus kollégák a pályákat elkérhetik oktatási célokra.

Gyimesi Bernadett, Balogh Tamás László (Medve Matek)

 

Megjegyzés: Az Érintő máris közli egy tanár kolléga, Nyőgér István véleményét:

Logirintus tapasztalatok tanárszemmel

A Logirintussal a MedveMatek versenyen keresztül találkoztam, erre neveztem diákokat még a tavalyi tanévben általános iskolás korosztályból, s szimpatikus volt, hogy online lehetőséget is biztosítottak helyette. Két akkori csapatom egyike élőben jött össze, a másiknak magam host-oltam Zoom-os keretet. Örömmel tapasztaltam, hogy milyen kíváncsi érdeklődéssel vetették bele magukat a feladatokba, s felszabadultan ötleteltek közösen.

Idén két középiskolás osztálynak ajánlottam a lehetőséget, tanórai keretek közé is időzítettem egy ilyen blokkot, amelyben bárki részt vehetett, illetve akinek már nehéznek bizonyult egy idő után, gyakorló feladatokat végezhetett közben. Ezúttal is nagyon tetszett az érdelődő diákoknak a játékos, mesés környezet – „repüljünk! J“, viszont a tippelős „taktikai“ lehetőség nem biztos, hogy egyértelmű volt a számukra, így megosztottam velük a korábbi tapasztalatomat, hogy ha valami nem megy, még vissza lehet rá térni később is.

Talán két feladat szövege okozhatott némi félreértést a 9-10. évfolyamosok. kategóriájából – (az egyik a „fához lapulós, gyümölcsért nyújtózó“ volt), ezeket egy idő után segítettem tisztázni.

Jól hangzik az is, hogy „arany“ eredményhez nem kell a maximumot nyújtani.

Ha lesz még hasonló lehetőség, bizonyára lesznek visszatérő érdeklődők köztük is.