Okostelefonok a matematikaórán — 1. rész

Okostelefonok a matematikaórán — 1. rész

Az okostelefonok használatával kapcsolatban rengeteg legenda és történet kering szerte az Interneten. Néhol tiltják, máshol próbálják erőltetni a használatát. A legtöbb helyen pedig struccpolitikát folytatva inkább nem is foglalkoznak az okostelefonokkal. Mára az okostelefon inkább egy miniszámítógép, bár tudásának csak nagyon kis százalékát használjuk.  

Pedig észrevétlenül a mindennapjaink részese lett az eszköz, ami már csak a nevében telefon. Mára az okostelefon inkább egy miniszámítógép, bár tudásának csak nagyon kis százalékát használjuk.

Okostelefon-használat

Az okostelefonokkal kapcsolatban általános szemlélet, hogy azt a mai Z, illetve alfa generáció képviselői már digitális bennszülöttként tökéletesen tudják használni. A közhiedelemmel szemben azonban meg kell jegyeznünk, hogy ez csak részben felel meg a valóságnak.

A felnövekvő generáció valóban készségszinten kezeli az eszközöket, azonban sok esetben nem tudja használni azokat. Itt pedig újra csak előtérbe kerül az iskola és az oktatás szerepe. Mivel a gyermekek szüleire még a digitális bevándorló pecsétet is ráégetik, így ezt a tudást a diákok többsége egyedül az iskolában szerezheti meg. Fel vannak-e erre készülve az iskoláink és a tanáraink?

Az okostelefonok, illetve tabletek használatával kapcsolatban megjegyezzük, (a jövőben a kettőt szinonimaként fogjuk használni, mivel mára az egyetlen érdemi különbség a két eszköz között a telefonálás képessége, méretben is egészen elmosódott már a határ a két kategória között) hogy a diákok többsége ugyanazokat a funkciókat alkalmazza, amiket még a „butatelefon” korában is használt:

  1. Telefonálás (ez mostanra valami VoIP szolgáltatás, mint Viber, WhatsApp vagy Messenger)
  2. SMS/üzenetküldés (itt sem az SMS van a lista tetején, de funkcióját tekintve ugyanaz történik)
  3. Játék
  4. Fényképezés (ide soroljuk a képek megosztását is)

Az okostelefon-használat a tanulásban sajnos kevés diák napi rutinjában szerepel. Sokszor a „telefon nyomkodása” emiatt a szülők szemében egyenlő a játékkal.

Tanulás okostelefonnal

Mivel egy miniszámítógép lapul a legtöbb diák zsebében teljesen kihasználatlanul, így ideje ezeket az eszközöket a javukra és a tanulásukban is alkalmazni.

Az első lépés, amit meg kell tanítani a diákoknak, az az okostelefonhoz tartozó etikett. Erre számtalan példa, leírás található az Interneten. Ez nem matematikaórai tananyag, de nem szabad emellett sem elmenni szó nélkül.

Ha ezen túl vagyunk, akkor az okostelefonok bevezetésének javasolt második fázisa a kereső, gyűjtőmunka. Ekkor a diákoknak használniuk kell akár órán, akár házi feladatként a telefonjukat információk megtalálására az Interneten. Például a Thálesz-tételnél Thálesz életét, a tétel felfedezésének körülményeit kutathatják fel. Akár egy-egy tétel bizonyítását is meg tudjuk kerestetni a gyerekekkel, majd az órán megbeszéljük, mit találtak. Helyes-e a bizonyítás? Mit fogadunk el bizonyításnak? Sok fontos kérdést rögtön tisztába lehet tenni egy-egy ilyen kis feladat kapcsán.

Kahoot!

Harmadik lépés, amikor az eszközöket már az órán vetjük be. Ennek a legegyszerűbb eszköze a Kahoot!. Az alkalmazás azt teszi lehetővé, hogy a diákok a telefonjaikat válaszadó eszközként használják. Hasonlóan, ahhoz, ahogy a nem olcsó interaktív táblához kapható clicker berendezésekkel teszik.

A Kahoot! felülete borzasztóan egyszerű. Bár a weboldal még nem érhető el magyar nyelven, a használathoz nincs szükség átfogó angol nyelvtudásra. Aki esetleg bizonytalan, az elején alkalmazhatja a Google Fordítót, ami képes az oldalt magyarul is megjeleníteni. (később ezt érdemes kiiktatni, mert lassíthatja a játékélményt)

A Kahoot! működtetéséhez szükség van egy kivetítőre, ahol a feladat olvasható és a diákoknak pedig egy okostelefonra, amin a válaszokat be tudják jelölni.

1. ábra. Kahoot!

A feladatok összeállítása sem bonyolult, de a keresőben szinte minden témakörhöz fogunk találni már meglévő Kahootokat, amiket legfeljebb testre kell szabni az igényeinknek megfelelően.

2. ábra. 29 találat a koordináta geometria kifejezésre

A Kahoot! a hagyományos teszten kívül lehetőséget ad az úgynevezett Jumble típusú feladatok létrehozására is. Ebben az esetben az elkészített feladatok nem az imént látott feleletválasztós tesztek lesznek, hanem sorbarendezés.

3. ábra. Példa Jumble típusú feladatra

Hogyan használjuk a Kahoot!-ot?

Összefoglaló órákon, esetleg órák végén az adott órai tananyag visszakérdezésére. A Kahoot! előnye, hogy mind a diák, mind a tanár azonnal kap visszajelzést a diákok tudásáról.

Ha a hagyományos kérdezz-felelek módban játszunk, akkor egy részletes excel fájl tölthető le a diákok pontos eredményeivel. Mikor, milyen választ adtak melyik kérdésre. Így a játék mellett a tanár pontos képet kap arról, hogy a csoportból ki, melyik kérdésre, mit válaszolt.

Érdemes jelezni a diákoknak, hogy ezt tudjuk, és jutalmazni azt a diákot is, aki mindegyik kérdésre helyes választ küld be, s nemcsak azt, aki a leggyorsabban válaszol. Így nem a sebesség, hanem a helyes válaszadás lesz a fontos.

Alkalmazások a tanórán

A leggyakoribb kérdés, hogy ha nincs számológép a diákoknál, akkor használhatnak-e okostelefont. A számológép funkció sok fontos kérdést is felvet.

A számológép mellett sok egyéb nagytudású alkalmazást is be tudnak vetni a diákok. Ezekkel, jó, ha a tanár tisztában van. Legtöbb esetben ezekre nekünk kell a diákok figyelmét felhívni (mint ezt már az írás elején is említettem), így ne tartsunk attól, hogy majd puskázni fognak.

Kezdjük a beépített számológéppel. Fontos tudni, hogy pl. iOS rendszereken (iPad, iPhone) ismert hiba, hogy ha valaki túl gyorsan üt be egy műveletsort, akkor a telefon nem biztos, hogy bevesz mindent és így könnyen rossz eredményt kap. A hiba sajnos egyébként is könnyen előfordul, hiszen nem mechanikai gombok vannak, így sokkal könnyebb melléütni.

Erre kínál megoldást a MyScript Calculator alkalmazás, ami a képernyőre írást használja bevitelként. Így kisebb hibalehetőséggel tudunk számolni.

A Wolfram|Alpha azon alkalmazások egyike, amit remélhetőleg nem szükséges ismertetni, azonban talán fontos információ mindenki számára, hogy az okostelefonos alkalmazás egy Pro előfizetésnek felel meg. Így sok olyan funkciót, amit a weboldalon keresztül csak előfizetéssel érnénk el, megkapunk az alkalmazás megvásárlásával. Ezenkívül nagyon hasznos a bevitelt segítő matematikai billentyűzet kiegészítés.

A Photo Math, Math Pix alkalmazások még a bevitel szükségességét is szeretnék megspórolni a felhasználónak. Ezeknél az alkalmazásoknál a kamera segítségével tudjuk beolvasni, majd megoldatni az egyenleteket. Itt fontos megjegyezni, hogy egyik alkalmazás sem tart még ott, hogy le lehessen érettségizni a segítségével. Sok esetben a középszintű érettségin található egyenletekkel sem birkóznak meg az alkalmazások. Ennek ellenére fontos figyelemmel kísérni fejlesztésüket.

A GeoGebra az egyik legismertebb alkalmazás, ha matematikaoktatásról van szó. Érdekes adalék, hogy a GeoGebra az utóbbi időben azon dolgozik, hogy vizsgamódban is használható legyen az alkalmazás. Ez azt jelenti, hogy grafikus számológépként is lehet majd használni az okostelefonokat a jövőben. Bár itthon egyelőre a grafikus számológép sem megengedett segédeszköz, de pl. a nálunk is letehető IB (International Bachaloriate) vizsgán használható matematikából.

A Desmos itthon kevésbé ismert, mint a GeoGebra, tudása is csak annak töredéke. Azonban érdemes megemlíteni, mert a függvények ábrázolására és azok kezelésére gyorsabb, kisebb méretű, mint a GeoGebra. Ebből adódóan még a régebbi, kisebb kapacitással rendelkező telefonokra is telepíthető.

A lista folytatható lenne a végtelenségig. A saját oldalomon összegyűjtöttem további hasznos alkalmazásokat.

Használjunk okostelefont!

Ahogy látható, rengeteg alkalmazás található, amivel hasznossá tudjuk tenni az okostelefonok tanórai alkalmazását. Nem titok, hogy egy digitális tanóra okostelefonokkal sokkal több felkészülést igényel a tanár részéről. Az elején biztosan. Azonban a diákok lelkesedését látva ez sokszorosan megtérül.

Azzal, hogy beengedjük az okostelefonokat a tanterembe, olyan szellemet szabadítunk el, amit aztán már nehéz, szinte lehetetlen visszatuszkolni a palackba.

Rengeteg hibalehetőség is van, az Internet hiánya, okostelefonok sokszínűsége, s még sorolhatnánk, ezek külön-külön is meg tudnak hiúsítani egy-egy jól eltervezett órát. Azonban ezek a problémák többnyire csak átmenetiek, mindegyikük megoldható, csak, mint azt már említettük, fel kell rá előre készülni.

A következő részekben 1-1 alkalmazást és annak a használatát fogom ismertetni.

Koren Balázs

Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium,

ELTE TTK Matematikatanítási és Módszertani Központ