Használni akartam, nem tündökölni

Facebook
Nyomtatás

A 75 éves Ambrus Andrást köszöntik tanítványai, tisztelői

Dr. Ambrus András, az ELTE nyugalmazott egyetemi docense, a magyarországi matematikadidaktika jeles alakja 2017 decemberében töltötte be 75. életévét. Ebből az alkalomból kollégái, tisztelői és volt tanítványai közül többen papírra vetették vele kapcsolatos gondolataikat, illetve szakmai tanulmányt írtak tiszteletére. Ezekből a munkákból született a könyv, amely címét Váci Mihály Eső homokra c. versének kezdő soráról kapta. Ez az idézet foglalja össze Ambrus András pedagógusi ars poeticáját.

Ambrus

A kötetben az írások egyik része Ambrus András életútjával, illetve a tanítványok, munkatársak vele kapcsolatos emlékeivel foglalkozik. Többen megfogalmazzák azt az útravalót, amit Ambrus Andrástól mint tanártól, mestertől kaptak. Tanítványa pedig nagyon sok volt az ünnepeltnek, hiszen középiskolában, egyetemen, doktori iskolában is tanított. (A kötetben szerepelnek Szentgyörgyiné Szlovák Mária, Darin Ildikó, Dávid Mária, Kriskó János, Alföldi Géza, Kelemen Ildikó, Bogáromi Dávid, Budai László, Tihanyi (Szikora) Klára, Danyi Béla, Nagy Ildikó és Wiersumné Gyöngyösi Erika írásai.)

A kötet gerincét az a 18 tanulmány adja, amelyben a szerzők a matematikadidaktika különböző kérdéseivel fog­lal­koz­nak. A tanulmányok hol szorosabban, hol távolabbról kapcsolódnak Ambrus András tudományos te­vé­keny­sé­gé­hez. Az ünnepelt érdeklődési köre sokrétű, és időben is változott, de talán meghatározó a problémamegoldás módszertani kérdéseinek tanulmányozása.

Ezek a tanulmányok a következők:

Ambrus Gabriella: Feladatkészítés valós szituációkhoz a matematika órán

Árokszállási Eszter: Hogyan segíthetünk az átlagos képességű és a matematikában tehetséges tanulóknak egyszerre

Baranyai Tünde: Mértani ismeretek tanítása Erdélyben régen és ma

Csíkos Csaba: Visszatérés négy matematikadidaktikai kérdéshez

Csányi Petra, Fábián Kata, Szabó Zsanett: Mitől irracionális a gyök 2

Debrenti Edit: Problémamegoldás tanítása tanítóképzős hallgatóknak

Kiss Márton, Kónya Eszter: Mi a sorsa egy megtanított ismeretnek?

Kézér Ildikó: Egy csoda a sok közül, avagy a köbszámok összege

Kovács Zoltán: Támogatja-e a felfedezésen alapuló matematikatanulást a dinamikus geometriai környezet?

Kosztolányi József: Törtfa és a „Törpe törtek” vizsgálata

Lajkó Károly: Matematika- és informatika-didaktika doktori képzés

Olosz Ferenc: Ötletek a geometria tanításához

Oláhné Téglási Ilona: Miért kellenek nekünk definíciók?

Pintér Klára: A szöveges feladatok különböző reprezentációi és tanításuk

SzilágyinéSzinger Ibolya: A gondolkodás fejlesztésének lehetőségei dominóval

Tarcsi Margit: Hány óra van?

Tóth Mariann: A geometria egy lehetséges bevezetése felfedeztető matematikaoktatás segítségével

Tuzson Zoltán: Szélsőérték problémák elemi megoldása

Ajánlom a kötetet mindazoknak, akiket érdekelnek a matematikadidaktika elméleti és gyakorlati kérdései, a téma oktatóinak, kutatóinak, doktorjelöltjeinek és minden matematikatanárnak.

Kovács Zoltán
főiskolai tanár, Nyíregyházi Egyetem

A könyv magánkiadásban jelent meg. (ISBN 978-615-00-1636-8, 2018)
(Egy példány ára 2000 forint. Igényeket ambrus@cs.elte.hu email címen lehet bejelenteni.)

A rovat ajánlott cikkei
Vegyészekhez beépített kiküldött tu­dó­sí­tónk (korábbi, az ajánlott irodalomban feltüntetett írásai nyomdokain) újfent kincset talált, amit szeretne megosztani olvasóinkkal. A jó szívvel ajánlott könyvecske tulajdonképpen egy mese – gyermekeknek, vagy inkább felnőtt, jelenlegi, jövendő és volt kutatóknak a tudományról.
Nemrég jelent meg A rövidítés tudománya – Hatékony gondolkodás a mate­ma­ti­ká­ban és a mindennapi életünkben című könyv. Alapgondolata, hogy a jól megválasztott rövidítés; jelölés, diagram, eljárás vagy definíció egyszerre gyorsítja fel a gondolkodást és teszi lehetővé az összetett problémák átlátható kezelését. A szerző, Marcus du Sautoy neve Magyar­or­szá­gon is ismert: a Park Kiadónál korábban megjelent tőle A prímszámok zenéje (2014) és A kreativitás kódja (2022) – mindkettő közérthető, tudo­mány­nép­sze­rű­sí­tő stílusban.
Fényes Imre (1917–1977) a magyar fizika egyik legendás alakja, ma is hatással van tanítványaira. Ropolyi László és Szegedi Péter most megjelent válogatása bemutatja 50 évvel ezelőtti termo­di­na­mi­kai és kvantummechanikai eredményeit, köztük kapcsolatát Heisenberg vagy éppen Neumann gondolataival.
A lineáris algebra a BME-n összeforrt Wettl Ferenc nevével. Könyvének bevezető gondolata: érthetővé tenni azt, amit sokan örök misztikumként élnek meg. Jóllehet ennek a terjedelmes témának az egyetlen tankönyvbe integrálása szinte lehetetlen vállalkozás volt a szerző részéről, mégis sikeresnek bizonyult, hiszen rövid időn belül már a második kiadására is sor került.
A kecskeméti MATEGYE Alapítvány a 2020-ban megjelent Hibás feladatmegoldások az általános iskolában című könyvének folytatásaként adta ki 2025-ben Orosz Gyula: Hibás feladatmegoldások a középiskolában című munkáját. Mindkét mű rendhagyó módon közelíti meg a matematikai gyakorlást: nem csak az „egyik helyes” útvonalat, azaz a megoldást mutatják be, hanem a tanulók és tanárok számára egyaránt rendkívül értékes hibaanalízist kínálnak...
Hírlevél feliratkozás