Természettudományos tábor középiskolásoknak
A tábort 2016-ban rendeztük meg először, az idei a 9. alkalom volt, július 6. és 11. között. A középiskolásoknak meghirdetett tábor fontos eleme a BME TTK komplex pályaorientációs, ismeretterjesztő tevékenységének.
A Science Camp egyhetes, ingyenes, bentlakásos, teljes ellátást biztosító természettudományos tábor. Célközönsége a 10. és 11. osztályt végzett középiskolások. A szállást a Műegyetem kollégiumaiban tudjuk megoldani, az étkezést az egyetemi menzákon.
A szükséges anyagi forrást céges támogatásokból, pályázatokból és kari forrásból tudjuk biztosítani. A táborozók száma 40–60 fő között szokott változni, a pénzügyi lehetőségek függvényében. Az idén rekordszámú, 70 diákot tudtunk fogadni a Belügyminisztérium támogatásának köszönhetően.
Az idei táborunkba 5 országból, 79 településről, 100-nál több oktatási intézményből közel 150 diák jelentkezett. A térképen nyomon követhető a jelentkezők földrajzi eloszlása. (A franciaországi jelentkező ezen a térképen nem látható.)

Főleg azoknak a diákoknak a jelentkezését vártuk, akik érdeklődnek a STEM tudományok iránt, de még bizonytalanok abban, hol tanuljanak tovább, milyen pályát válasszanak. Az érdeklődés, mint minden évben, az idén is nagy volt. A kiválasztás a tanulmányi eredmények és a tanári ajánlólevelek alapján történt. A táborozók kiválasztásában nagy szerepet játszott az esélyegyenlőség biztosítása: esélyteremtés lányoknak, vidékieknek, határon túliaknak, nem elitiskolába járóknak. Azokat próbáltuk meghívni, akikre befolyásunk lehet abban az értelemben, hogy a STEM tárgyak, a BME felé tudjuk őket orientálni.
A tábor célja a matematika, a fizika sokszínűségének, más tudományterületekhez (műszaki, közgazdasági, orvosi, társadalomtudományi stb.) kapcsolódásának bemutatása. Olyan témákat is felvillantottunk a diákoknak, amelyekkel a középiskolában nem találkoznak, de az aktív pályafutásuk során meghatározóak lehetnek.
Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a fiatalok közvetlen tapasztalatot szerezzenek a munka világából is, céges látogatásokon keresztül. Első kézből szerezzenek információt, lássák, hogy dolgozik egy csapatban egy gépészmérnök és egy fizikus, informatikus stb. Ezekhez a látogatásokhoz igénybe vettük a volt hallgatóink munkaerőpiaci tapasztalatait is. A csapatmunkára nagy hangsúlyt fektettünk. A táborozók csoportokba voltak osztva a témák feldolgozásához, csapatversenyhez, vetélkedőhöz. Nagyon fontos cél volt az is, hogy össze tudják hasonlítani magukat a korosztályuk más tagjaival, például az érkezéskor többen aggódtak, hogy nem elég okosak a táborhoz.
A tábor szellemisége: tudásszerzés első kézből, élményalapú tanulás, kollaboratív tanulás.
A tábor tartalmát minden évben előadásokból, laborlátogatásokból, céges látogatásokból, sport, közösségi és kulturális programokból állítjuk össze.
A célok között szerepel az egyetemi működés, a hallgatói élet megismertetése, közelebb hozása a programok megvalósításában résztvevő egyetemi hallgatók segítségével. Célunk a diákok látókörének, nyitottságának fejlesztése, pénzügyi, jogi kultúrájuk, innovációs készségük erősítése, valamint kulturális, közösségi és sport programokon keresztül a XI. kerület és a Műegyetem bemutatása. Abban a reményben is tesszük ezt, hogy a táborozók továbbtanulási céljaik között a Műegyetemet jelölik meg első helyen, akár külföldi felsőoktatási intézményekkel szemben is.
A sokféle, több helyszínen zajló, sűrű program megvalósításában az első perctől kezdve fontos szerepet szántunk az egyetemi hallgatóknak (főleg matematikus, fizikus, kognitívtudományiszakos hallgatók). Aktívan részt vettek a helyszínek közötti eligazodásban, a kollégiumi életbe való beilleszkedésben, a közösségi programok megvalósításában, a verseny lebonyolításában. A közreműködő 20 fizikus-matematikus hallgatót nem tekinthetjük egyszerű segítőknek, őket is aktív táborozóknak kell tekinteni. Ugyanis a szakmai programok fontos szerepet játszanak az ő természettudományos nevelésükben is, világszemléletük formálásában, a választott szakjuk iránti elkötelezettségben. Amellett, hogy jelentős szerepet vállalnak a tudás közvetítésében például a személyes beszélgetések kapcsán, a tábor alkalmat ad nekik a társadalmi felelősségvállalás gyakorlására.
Támogatók: | Együttműködő partnerek: |
Belügyminisztérium, Robert Bosch Kft., Richter Gedeon Nyrt., Semilab, 77Eleketronika Kft., Bolyai János Matematikai Társulat, Magyar Orvosfizikai Társaság, Morgan Stanley, Jövőnk Nukleáris Energetikusáért Alapítvány. | BlackRock, SZTAKI HUN-REN, MVM, Semmelweis Egyetem, Központi Laboratórium, Diagnosticum Zrt., Pro Progressio Alapítvány, Szkéné Színház, MÜHASZ, MŰSZAK. |
A tábor zárásaként a diákok elégedettségi kérdőívet töltöttek ki. Ezek feldolgozása folyamatban van. Az első áttekintés után az már látszik, hogy a diákok nagyon jó élményekkel gazdagodtak.
A tábor egészére kapott osztályzatok átlaga: 4,83.
A kísérő hallgatók munkájára, közreműködésére kapott osztályzatok átlaga: 4,93.
Kritikaként leginkább a program túlzsúfoltsága, a kevés szabadidő merült fel.
A táborozók érdeklődése nagyon szerteágazó volt, ezért több esetben szerveztünk párhuzamosan megvalósuló programokat, amelyek közül érdeklődésük szerint választhattak.

A táborozókkal (amennyiben ehhez hozzájárulnak) a következő tanévben, tanévekben tartani fogjuk a kapcsolatot. Rendszeresen küldünk meghívókat, tájékoztatjuk őket a különböző kari, egyetemi pályaorientációs, tudományos ismeretterjesztő programjainkról.
A táborban való aktív részvételt a BME 15 intézményi felvételi ponttal díjazza. A tábor (folyamatosan bővülő) Facebook oldala további információkat és lelkesítő fényképeket tartalmaz.
Lángné dr. Lázi Márta címzetes egyetemi tanár, BME TTK
Andorfi István PhD hallgató, TTK NTI