Erdős Pál Matematikai Tehetséggondozó

Facebook
Nyomtatás
MaTe Erdos kep

„Nincs elégtétel, ha túl könnyű a tétel.”

Az 1990-es évek közepén többünkben, akik régóta vezettünk matematikai tehetséggondozó szakköröket, felvetődött az a gondolat, hogy eredményesebb lenne a munkánk, ha tanév közben pár hétvégére elvinnénk valahova a szakkörösöket és ott intenzíven foglalkoznánk matematikával, illetve minden olyan témával, ami ezeket a diákokat érdekli. Az elgondolást tett követte, és Katz Sándor, Kubatov Antal és Pintér Ferenc vezetésével Pécsett, a Kodály kollégiumban elkezdődtek a foglalkozások.

Az elején összevont csoportokban, két-két évfolyam (7–8., 9–10., 11–12. osztály) részére péntek délutántól vasárnap délutánig tartottak a hétvégi szakkörök. A program népszerűsége alkalomról alkalomra nőtt, ennek megfelelően további kollégák: Dobos Sándor, Lányi Vera, Csorba Ferenc, Ábrahám Kinga csatlakoztak a programhoz. Két év múlva a létszám meghaladta az 50 főt, és Keszthely lett az új helyszín.

Dobos Sandor
Dobos Sándor előadásán
Csorba Ferenc
Csorba Ferenc előadásán

                      
Egy véletlen − de szerencsés − találkozást követően a helyi tehetséggondozásból országos program lett. Ugyanis a Pannon Egyetem Műszaki Informatikai Karának dékánja, Friedler Ferenc felkarolta a kezdeményezést. Az egyetem, ismerve azt a tényt, hogy a műszaki és természettudományok iránti érdeklődés csökkenése erősen veszélyezteti a kutatók, a jól képzett mérnökök és magasan képzett oktatók utánpótlását, 2001-ben dunántúli beiskolázással megalapította az Erdős Pál Matematikai Tehetséggondozó Iskolát. (Később a névből az „Iskola” szó lemaradt, mert félreértésre adott okot.)

A Pannon Egyetem a program működtetését a matematikai tehetséggondozásban elkötelezett Matematikai Tehetségekért (MaTe) Alapítvánnyal közösen végzi, Pintér Ferenc szakmai irányításával. A magas szintű tehetséggondozó program szakmai védnöke Tuza Zsolt egyetemi tanár, a Pannon Egyetem matematikaprofesszora. A Pannon Egyetem az anyagi feltételek biztosítása mellett a veszprémi foglalkozásokat kiegészítő kutatólaborok bemutatását, figyelemfelkeltő, pályaorientáló előadások tartását vállalja. A tehetséggondozó műhely létjogosultságát, létrehozását elsősorban az indokolta, hogy a középiskolákban a tehetséggondozás, így a matematikai tehetségek fejlesztése is egyre több nehézségbe ütközött az utóbbi években az egyre szűkülő anyagi források miatt.

Friedler Ferenc eloadasan 1
Friedler Ferenc előadásán

A program célja segíteni a diákokat a problémamegoldó stratégiák tervezésének, a probléma azonosításának, kiterjesztésének, vagyis a hatékony matematikai gondolkodási folyamatnak az elsajátításában. Nem rutinszerű eljárások begyakorlása, hanem a kreativitás fejlesztése, a csoportban való munkálkodás áll a középpontban. Nagy hangsúly van a szakmai versenyekre történő felkészítésen, ami a motiválásnak, a tanulói teljesítmény fokozásának, a tehetség­gon­dozásnak meghatározó eszköze. Tanulóink rendszeresen részt vesznek és kiemelkedő teljesítményt érnek el a különböző matematika és természettudományos szakmai versenyeken. A versenyeken a részvétellel a koncentrált teljesítményre való képesség, az együttműködő versengés képességének fejlesztése a cél.

Küldetésünknek tekintjük, hogy a hátrányosabb térségben élő, vagy hátrányos helyzetű tehetséges diákokat is bevonjuk tehetséggondozó programunkba. Ezt a gimnáziumok és technikumok hálózatba szervezésével, az Erdős műhely, mint „bázisiskola” hálózatának kiépítésével szeretnénk elérni.

tehetseg

Az akkreditált kiváló és nemzetközi tehetségpont címet elnyert „iskola” modellértékű, mert országosan egyedülálló hálózati rendszerrel és komplex tehetséggondozó programmal rendelkezik. A MaTe Alapítvány által kialakított struktúra egy speciális országos modell, mivel az óvodai korosztálynak szóló motivációs tevékenységtől indulva, a „matematika-tudós” képzésig kiépült a rendszer. A tehetséggondozás eredményességét a diákok országos és nemzetközi versenyeken elért kiemelt helyezései, sikeres egyetemi tanulmányaik igazolják.

A többéves munka sikerét igazolja az is, hogy a Sapientia Erdélyi Magyar Tudomány­egyetem is átvette a programot, amellyel különleges lehetőséget biztosíthatunk az erdélyi magyar diákoknak, ahol a tehetséggondozó szakemberek mentori feladatokat is vállaltak.

A bentlakásos hétvégi tréningeket 6-6 hétvégén Veszprémben tartjuk szoros szakmai kapcsolatban az egyetemmel.
Egy-egy hétvégén hét 90 perces (14 iskolai tanóra) matematikai foglalkozás keretében kiscsoportokban az erős oldal fejlesztése folyik (a matematikai kompetenciák fejlesztése), míg a fennmaradó időben a szabadidős programokkal személyiségfejlesztés és ismeretbővítés történik. Szerves része a programnak a „sikeres emberek” sorozat, ahol neves tudósok, gazdasági szakemberek mutatják be életpályájukat, munkájukat. Cél, hogy a fiatalok pályaválasztásukhoz segítséget kapjanak, felkeltsük az érdeklődést a műszaki pályák iránt, és a tehetségek motiváltak legyenek a kutatói pályára, illetve lássák a példákból, hogy a tehetség kiteljesedése csak mély elkötelezettséggel és kitartó munkával érhető el. További cél, hogy a diák sikerélményhez jusson, kapcsolatokat alakítson ki hasonló érdeklődésű tanulókkal, és tanuljon meg nem hagyományos közösségben dolgozni. A modern versenyképes gazdaságban előtérbe kerülnek a kooperációval, a kritikai gondolkodással, az információk hatékony feldolgozásával kapcsolatos készségek, valamint egyre fontosabbá váltak napjainkra az együttműködési képesség, alkalmazkodóképesség, kommunikációs képesség, információk hatékony megszerzése és feldolgozása, a képzelőerő, a megszokottól eltérő látásmód.

Újszerű eleme a tehetséggondozó programnak, hogy a nyitott, érdeklődő pedagógus kollégák bármikor hospitálhatnak egy-egy hétvégén, és tanulmányozhatják a műhelyben folyó munkát. Az oktatómunka sikerének kulcsa a tehetséggondozásban, versenyre való felkészítésben évtizedes tapasztalattal rendelkező, kiváló kvalitású tehetségfejlesztő pedagógusokban és szakemberekben rejlik. Sikerült olyan tanárokat megnyerni a tehetséggondozás ügyének, akik szakmailag kiválóak, és emberileg is példaként állnak diákjaik előtt, akik elkötelezettek a szakmájuk iránt, nagy tapasztalattal rendelkeznek a matematikai tehetséggondozásban, versenyeztetésben és élményt jelent nekik a legtehetsé­ge­sebbekkel való foglalkozás. Munkájukat több, a matematika oktatásában elérhető legmaga­sabb díjjal ismerték el. Nyolcan Rátz Tanár Úr Életmű Díjjal, ketten a Tehetség Szolgálatáért Életmű Díjjal rendelkeznek, és minden tehetséggondozó megkapta a Bonis Bona − A nemzet tehetségeiért díjat, és a Bolyai János Matematikai Társulat rangos Beke Manó díját. A tehetséggondozó szakemberek munkáját a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács a Tehetségek Szolgálatáért Közösségi Díjjal ismerte el. Ezzel a díjjal a fiatal tehetségek felkarolásában önzetlen, és igen eredményes tevékenységet végző közösségek munkáját ismerik el.          
A program népszerű a diákok körében, az ország minden részéből vannak résztvevők. A regisztrálók száma tanévenként 120 fő körül van.           
Szeptember 27-én ünnepeljük a program fennállásának 25 éves évfordulóját, amelyen minden régebbi diákot szívesen látunk. Érdeklődni lehet az info@zalamat.hu címen.

A 2025/26-os tanévre vonatkozó információk:

A program honlapja: https://erdosprogram.hu     

A működés rendje részletesen megtalálható a program honlapján a Dokumentumok/Szabályzatok menüpontban.

Regisztrálási határidő: 2025. szeptember 15.

Az első hétvége: 2025. szeptember 26 – 28.

Helyszín: Táncsics Kollégium, Veszprém, Eötvös Károly u. 1.     
Megközelíthető a 4-es és 6-os helyi járattal a vasútállomásról, vagy a buszpályaudvarról gyalog 5 perc sétával.

Pintér Ferenc

Matematikai Tehetségekért Alapítvány

A rovat ajánlott cikkei
A Lányok Európai Matematikai Diákolimpiáját, az EGMO-t 2025. április 11. és 17. között tartották Koszovóban. A magyar csapat szép eredménnyel, egy arany-, két ezüst- és egy bronzéremmel tért haza, az összes ország között a 8., a 35 európai ország között pedig a 4. helyet szerezték meg. Kiss Melinda és Kocsis Anett csapatvezetők kiegészítették beszámolójukat az EGMO 2025 feladataival és a magyar versenyzők néhány megoldásával...
Hraskó András, a Budapesti Fazekas Gimnázium széles körben ismert tanára az utóbbi években Angliában tanít. Korábbi – köztük mára eredményes matematikus – és mostani tanítványairól szóló emlékeit, tapasztalatait osztotta meg, kiemelve a tehetséges diákok korai kutatómunkájának fontosságát és a Polygon pályázatait. Bepillantást nyerhet az Olvasó abba, hogyan tudja motiválni diákjait egy motivált matematikatanár...
A budapesti Berzsenyi Dániel Gimnázium múltjáról, különleges képzéseiről, a speciális matematika tagozatáról, és az iskola tanári munkaközösségének szerteágazó, országos szintű matematikai tehetséggondozó tevékenységéről szól ez a cikk.
Nem először számol be lapunk az NMMV-ről hiszen már 31. alkalommal rendezték meg – 2025-ben Békéscsabán –, ahová áprilisban öt napra érkeztek a szomszédos országokból a magyar anyanyelvű matematikatanárok és legjobb diákjaik: ez a nyitja a verseny szokatlan elnevezésének: magyar is és egyben nemzetközi. Ez a magyar nyelvű matematikaoktatás és tehetséggondozás egyik legnagyobb rendezvénye.
2025. április 26-án egy országos matematikatanítási rendezvény zajlott le a HUN-REN Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézetben „Merre tart(son) a matematika tanítása Magyarországon?” címmel. A meghívottak között voltak matematikatanárok gimnáziumokból és szakképzési intézményekből, egyetemi oktatók és matematikusok az ország különböző pontjairól. A plenáris előadás újító javaslatairól és a munkacsoportokban megvitatott kérdések eredményeiről Csapodi Csaba számol be.
Hírlevél feliratkozás