Portré – interjú

A portré – interjú menüpont jól vagy kevésbé ismert matematikusokat, vagy olyan, egykor matematikusként végzetteket szeretne bemutatni, akik ma más szakma elismert képviselői, sportolók, művészek… (rovatszerkesztő: Paulovics Zoltán.)

Akár egy középiskolás lány is! Veres Dorottya a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanulója, akinek cikke 2025 nyarán megjelent a rangos Acta Mathematica Hungarica folyóiratban. Megkérdeztük tőle, mi volt ennek az előzménye...
Az Érintő 2025 márciusi számában Németh Annával – aki közel 30 éve a miskolci Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium mate­ma­ti­ka­ta­ná­ra – beszélgettünk élet­út­já­ról, innovatív, felfedeztető tanítási stílusáról, aktuális nehézségeiről, kér­dé­se­i­ről „A ta­pasz­ta­lat­ból születő gondolat” című interjúban. Már akkor is felmerült, hogy jó lenne alaposabban körüljárni a felfedeztetés és az iskolájában al­kal­ma­zott, ignáci pedagógia ha­son­ló­sá­ga­it, különbségeit...
A 2025. április 25-én tragikus hirtelenséggel elhunyt Simonyi Gáborra és kutatási területeire barátja és szerzőtársa, Körner János emlékezik.
Dr. Kántor Sándor, a DE Matematikai Intézete Analízis Tanszékének nyugal­ma­zott adjunktusa életének 91. évében, 2025. június 19-én hirtelen eltávozott az élők sorából. Feleségét kértük fel, hogy emlékezzen meg róla.
Kézdy Judit jelenleg az ELTE harmadéves matematika-kémia tanár szakos hallagtója, de már két éve tanít korábbi iskolájában – nála három évvel fiatalabb diákjait készítette fel eredményesen az emelt szintű matematika érettségire! Nem meglepő, hogy 2025 tavaszán ő is elnyerte az Intézet Kiváló Hallgatója díjat. Paulovics Zoltán beszélgetett vele...
Néhány nappal 99. születsésnapja után, 2025. május 16-án elhunyt Lax Péter, a világhírű magyar származású amerikai matematikus. Hatása a 20. század matematikájára egyedülálló és példaértékű volt, amiért 2005-ben Abel-díjat kapott. 15 évesen hagyta el Magyarországot, de még idős korában is hazalátogatva, magyarul – akcentus nélkül – tartotta meg előadásait. Faragó István emlékezik meg róla, de aki szakmai vagy személyes életútját mélyebben is meg szeretné ismerni, annak további hivatkozásokat is ajánlunk.
Különleges interjúsorozat indult 2024 végén Közelebb a matematikához címmel, amely a Trend Fm-en és a Radiocafén hallgatható meg. Az Érintő olvasói megismerkedhetnek a rádióműsor (és podcast) készítőjével, Oláh Andreával. A Rényi Intézet kutatóit megszólaltató immár több mint 25 adásból válogattunk ki hármat ajánlóként.
„Sok tanár álma az, hogy tehetséges gyerekeket tanítson, versenyeztessen, és majd OKTV-re küldje őket... Nekem ez az álom valahogy átalakult. A kezdeti komoly ambíciók helyett most inkább azoknak a gyerekeknek szeretnék sikerélményt adni és megmutatni a matematika örömét, akiket nem kiáltottak ki tehetségesnek, vagy akiknek nincs kedvük hozzá.” Németh Anna tanárnőt Paulovics Zoltán mutatja be.
Lajos Józsefné, Erzsi rendkívüli hatást gyakorol személyiségével, szaktudásával, szakmai alázatával és pontosságával mindenkire, akivel kapcsolatba kerül. A magyarországi matematikaoktatást szívügyének tekinti, és mind a mai napig meg is tesz érte mindent. 2024-ben elnyerte a Prima Primissima díjat a Magyar oktatás és köznevelés kategóriában. Kollégája, Ács Katalin írta róla a méltatást.
Ötven éve, 1974-ben hunyt el Kertész Andor algebraprofesszor. Ebből az alkalomból rendezett emlékülést 2024. június 13-án a Debreceni Egyetem Matematikai Intézete és az MTA Debreceni Területi Bizottságának Matematikai Munkabizottsága. Kertész Andor szakmai útját és a normáltranszverzálisok alaptételéről szóló, Szele Tiborral közös cikkében szereplő bizonyítását Nyul Gábor ismerteti.
Misetáné Dr. Burján Anita a Balatonlelle-Karádi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola matematika-kémia szakos kutatótanára, természettudományi munkaközösségének vezetője, továbbá 2010 óta a Somogy Megyei Sakkszövetség elnöke, és 2023 óta a Magyar Sakkszövetség Oktatási-Kutatási Bizott­sá­gá­nak elnöke. A sakk és a matematika oktatása összefonódott az életében, így így mi másról beszélgetnének Paulovics Zoltánnal, mint arról, mi a szerepe a matematikának a sakkban és a sakknak a matematikában.
Szakácsné Györey Bernadett, Betti férjével, Lacival egy matektáborban ismerkedett össze, majd 2004-ben együtt végeztek az ELTE-n matematikusként, utána augusztusban házasodtak össze, ma pedig Csepelen élnek négy fiukkal. Betti 2014 óta a helyi Jedlik Ányos Gimnázium matematikatanára, sikeres versenyfelkészítő, továbbá 2022 óta az ELTE Matematika Doktori Iskola Didaktika programjának doktorandusza. Paulovics Zoltánnal beszélgettek.
Bárány Balázzsal, a BME Sztochasztika Tan­szé­ké­nek egyetemi docensével és az NKFIH Élvonal Fraktálgeometria és al­kal­mazásai kutató­cso­port vezető kuta­tó­já­val többek között egy nemrég megjelent könyvről és az idei nyári Európai Matematikai Kongresszuson meghívott előadóként tartott előadásáról be­szél­ge­tett Paulovics Zoltán.
Ujházy Márton matematikusként végzett 2011-ben, de már a képzés alatt tudta, hogy középiskolában szeretne tanítani. Rögtön felvették az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnáziumba, ahol azóta vezetőtanárként tanárszakos hallgatók fejlődését is segíti. Tanári, osztályfőnöki és vezetőtanári feladatai mellett felfedeztető tan­a­nyag­bank-fejlesztésben vesz részt. Szabadidejében tánc­ház­ban zenél, és persze, mint az interjút készítő Paulovics Zoltán is, biciklizik. A tanári hivatás nehézségeiről és szépségeiről szól a beszélgetés.
Különleges ülésnapot tartott az MTA Matematikai Tudományok Osztálya június 5-én a Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézetben. A Big Five centenáriumán a 100. születésnapját idén ünneplő Fuchs Lászlónak, az MTA külső tagjának Freund Tamás, az MTA elnöke átadta az Arany János-életműdíjat, majd egy-egy előadás hangzott el a nagy ötök, Aczél János, Császár Ákos, Fuchs László, Gaál István és Horváth János matematikai munkásságának tiszteletére.
Miért választja valaki ma a matematikatanári hivatást, és miért marad a pályán? „Egyelőre nem mondhatjuk, hogy minden könnyű és vidám, de hiszünk abban, hogy lehet ez jó, ezért próbálunk kitartani. Talán itt és most több a nehézség, mint az öröm, de megéri várni.” Hogy mik az örömök és mik a nehézségek, és mi is az Iváncsán tanító fiatal matematika-fizika szakos pedagógus pár küldetése, kiderül Paulovics Zoltán interjújából.
Pármunka, csoportmunka, kooperatív tanulás – ma így mondanánk – természetes volt számára. Minden porcikájával, tekintetével, gesztusával, kérdéskultúrájával tanított. Aktív résztvevője az 1960-as évektől kezdődő matematikatanítási, tantervi megújulásnak, tankönyvek, tanári segédanyagok, népszerűsítő cikkek és könyvek írója, előadások, műsorok készítője volt Imrecze Zoltánné Hammer Anna. Rá emlékezik, másokat is idézve, volt tanítványa és kollégája, Ács Katalin, bemutatva Ani nénit