Hazánkban 1962 óta van speciális matematika tagozatos képzés, akkor egyetlen, ma már 9 gimnáziumban. Matematikatanáraik évtizedek óta rendszeres találkozókon, „specmatos” továbbképzéseken osztják meg egymással tapasztalataikat, fejlesztik szakmai és módszertani tudásukat, ami elengedhetetlen színvonalas tehetséggondozó munkájukhoz. Az idei szegedi találkozóról Schulz Jánosírt.
Orosz Gyulának a kecskeméti MATEGYE Alapítványnál 2020-ban megjelent, Hibás feladatmegoldások az általános iskolában című könyvének folytatásaként idén tavasszal a Hibás feladatmegoldások a középiskolában című munkája is napvilágot látott. Mindkettő rendhagyó módon közelíti meg a matematikai gyakorlást: nemcsak az „egyik helyes” útvonalat, azaz a megoldást mutatják be, hanem a tanulók és tanárok számára egyaránt rendkívül értékes hibaanalízist kínálnak. Paulovics Zoltán szerkesztőnknek ez tetszett meg a könyvekben.
2025. március 27-én Kalmár László Emléknapot tartottak Szegeden a jeles matematikus, az informatika hazai úttörője születésének napra pontosan 120. évfordulóján. A Magyar Tudományos Akadémia Szegedi Akadémiai Bizottságának székházában elhangzott előadásokból Szabó Péter Gábor: Kalmár László, a matematikus című előadásának lejegyzett és szerkesztett változatát tesszük most közzé.
2025. február 10-étől 15-éig zajlott le a 16. Romanian Master of Mathematics (RMM) verseny, 16 ország mintegy 100 versenyzőjének részvételével. A magyar versenyzők a kiadott 8 aranyéremből egyet, a 14 ezüstérem közül pedig hármat is megszereztek, így a csapatversenyben Kína mögött a másodikok lettek, megelőzve az USA, Izrael, Bulgária és Románia csapatait. A csapatvezetők, Lenger Dániel és Kovács Benedek beszámolója következik.
Az Érintő előző számában Maga Balázs Simon Péterrel írt közös cikket a mesterséges neurális hálók gépi látásáról. Ezúttal egy másik, rendkívül izgalmas alkalmazási területet, azt, hogyan képes a mesterséges intelligencia szövegek megértésére és előállítására, vagyis a nagy nyelvi modellek létrejöttét mutatja be közösen Virág Fausztin Asztrikkal. A további szerzőtársakról az Utószóban olvashatnak...
A váci Boronkay György Műszaki Technikum és Gimnázium egykori diákja, majd tanára és jelenlegi igazgatója, Fábián Gábor jogos büszkeséggel írt le néhány gondolatot iskolája múltjáról, fejlődéséről és tehetséggondozó tevékenységéről. Mára a technikumok között elért matematikai eredményeik kimagaslóak, amint az a történet végén az OKTV-dobogósaik és duplázó döntőseik felsorolásából is látható...
2025. április 26-án egy országos matematikatanítási rendezvény zajlott le a HUN-REN Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézetben „Merre tart(son) a matematika tanítása Magyarországon?” címmel. A meghívottak között voltak matematikatanárok gimnáziumokból és szakképzési intézményekből, egyetemi oktatók és matematikusok az ország különböző pontjairól. A plenáris előadás újító javaslatairól és a munkacsoportokban megvitatott kérdések eredményeiről Csapodi Csaba számol be.
Hraskó András, a Budapesti Fazekas Gimnázium széles körben ismert tanára az utóbbi években Angliában tanít. Korábbi – köztük mára eredményes matematikus – és mostani tanítványairól szóló emlékeit, tapasztalatait osztotta meg, kiemelve a tehetséges diákok korai kutatómunkájának fontosságát és a Polygon pályázatait. Bepillantást nyerhet az Olvasó abba, hogyan tudja motiválni diákjait egy motivált matematikatanár...
A Møbee nevű kártyajáték szabálya nagyon egyszerű: Csapj fel három lapot a pakliból és keresd meg azt az egyetlen figurát, amelyik mindhármon szerepel! A leggyorsabb játékos nyeri a kört. Az ilyen paklik gyártásához szükséges kombinatorikai struktúrákat tárgyalta Ruff János 2024 márciusi számunkban megjelent írásában. Most további két blokkrendszerre ad konstrukciókat. A második blokkrendszerből „Møbee Twin” kártyapaklik gyárthatók. Hogyan? Megtudhatjuk a cikkből.