Vizuális élményen alapuló matematikaoktatás

Facebook
Nyomtatás
PUSE logo

Különleges matematikaoktatási módszertani könyv készült el a Poliuniverzum az iskolai oktatásban (Poly-Universe in School Education − PUSE) nemzetközi Erasmus+ projekt keretében. A PUSE Módszertani könyv célja egy új, vizuális élményen alapuló matematikai, oktatási módszertan kidolgozása volt. A program a Saxon Szász János képzőművész által feltalált Poliuniverzum (angolul: Poly-Universe) geometriai ké­pes­ség­fej­lesz­tő játékon alapszik.

A kirakós játék három − kör, háromszög, illetve négyzet alakú − alapcsomagja külön-külön 24, piros, kék, zöld és sárga színű elemet tartalmaz:

elemek

Az eszköz újdonságértéke az alapformákban rejlő „léptékváltásos szimmetriában” és az ehhez rendelt színkombinációs rendszerben van. A Poliuniverzum változatos területeken alkalmazható az oktatásban, szerepe lehet például a geometriai és logikai készségek fejlesztésében, vagy a kombinatorikai problémák vizuális megjelenítésben. Az eszköz egyszerre egyszerű és komplex: több mint játék, több mint művészet, több mint matematika: a Poliuniverzum mindezek együttvéve, szinergiák az oktatásban…

A projekt keretében a módszertant 4 ország (Finnország, Spanyolország, Szlovákia és Magyarország) ma­te­ma­ti­ka­ta­ná­rai és diákcsoportjai dolgozták ki. A Kaposvári Egyetemen 2019. június 8-án matematika módszertani konferencia keretében mutatták be a könyvet és a munka eredményeként megszületett 150 diák munkalapból álló fel­a­dat­gyűj­te­ményt.

Az érdeklődők a www.poly-universe.com honlapon találhatják meg a további részleteket. Ezen belül a http://poly-universe.com/puse-methodology/ tartalmazza a különböző korosztályú diákoknak szóló PUSE feladatlapokat, öt fejezetre osztva (Geometria és mérés; Kombinatorika és valószínűségszámítás; Halmazok és logika; Gráfok és algoritmus; Komplex és vizualitás). A pdf formátumú feladatlapok szabadon letölthetők, kinyomtathatók. Például a Geometria és mérés első feladata, vagy a Kombinatorika és valószínűség első feladata.

Azok, akik ellátogatnak 2019. július 3. és 6. között Gödöllőre a matematikatanárok Rátz László Vándorgyűlésére, megismerkedhetnek a művész-feltalálóval, a módszertannal, és természetesen kipróbálhatják a játék szinte végtelen lehetőségeit.

doboz
kerekek
A rovat ajánlott cikkei
Vegyészekhez beépített kiküldött tu­dó­sí­tónk (korábbi, az ajánlott irodalomban feltüntetett írásai nyomdokain) újfent kincset talált, amit szeretne megosztani olvasóinkkal. A jó szívvel ajánlott könyvecske tulajdonképpen egy mese – gyermekeknek, vagy inkább felnőtt, jelenlegi, jövendő és volt kutatóknak a tudományról.
Nemrég jelent meg A rövidítés tudománya – Hatékony gondolkodás a mate­ma­ti­ká­ban és a mindennapi életünkben című könyv. Alapgondolata, hogy a jól megválasztott rövidítés; jelölés, diagram, eljárás vagy definíció egyszerre gyorsítja fel a gondolkodást és teszi lehetővé az összetett problémák átlátható kezelését. A szerző, Marcus du Sautoy neve Magyar­or­szá­gon is ismert: a Park Kiadónál korábban megjelent tőle A prímszámok zenéje (2014) és A kreativitás kódja (2022) – mindkettő közérthető, tudo­mány­nép­sze­rű­sí­tő stílusban.
Fényes Imre (1917–1977) a magyar fizika egyik legendás alakja, ma is hatással van tanítványaira. Ropolyi László és Szegedi Péter most megjelent válogatása bemutatja 50 évvel ezelőtti termo­di­na­mi­kai és kvantummechanikai eredményeit, köztük kapcsolatát Heisenberg vagy éppen Neumann gondolataival.
A lineáris algebra a BME-n összeforrt Wettl Ferenc nevével. Könyvének bevezető gondolata: érthetővé tenni azt, amit sokan örök misztikumként élnek meg. Jóllehet ennek a terjedelmes témának az egyetlen tankönyvbe integrálása szinte lehetetlen vállalkozás volt a szerző részéről, mégis sikeresnek bizonyult, hiszen rövid időn belül már a második kiadására is sor került.
A kecskeméti MATEGYE Alapítvány a 2020-ban megjelent Hibás feladatmegoldások az általános iskolában című könyvének folytatásaként adta ki 2025-ben Orosz Gyula: Hibás feladatmegoldások a középiskolában című munkáját. Mindkét mű rendhagyó módon közelíti meg a matematikai gyakorlást: nem csak az „egyik helyes” útvonalat, azaz a megoldást mutatják be, hanem a tanulók és tanárok számára egyaránt rendkívül értékes hibaanalízist kínálnak...
Hírlevél feliratkozás