Számoljunk a befektetésekkel!

Facebook
Nyomtatás

A Pénziránytű Alapítvány arra vállalkozott, hogy a középiskolai matematika órák színesítésére befektetési témájú feladatokkal lepi meg a középiskolákat.

A példatár a 9–12. évfolyamon tanulók számára kínál a háztartások befektetési gyakorlatában előforduló élet­hely­ze­te­ket, matematika feladatokban megfogalmazva és az adott évfolyamon elvárható matematika tudást próbára téve. Nemcsak megismertet a befektetési lehetőségekkel, hanem a számszerű megoldások mellett értelmezteti és értékelteti is az eredményeket.

Végigvezet az egyszerű kamat és kamatos kamat különböző pénzpiaci formáin, megismertet a kötvény- és részvénykereskedelemmel, ingatlanpiaci és devizapiaci befektetési lehetőséget vizsgál és értékeltet. A feladatok értelmezéséhez, megoldásához feltétlenül szükséges elméleti ismereteket a feladatokhoz kapcsolódva, illetve kislexikonban érhetik el a diákok. A munkafüzet számos, a való életben is használt ábrát, függvényt és grafikont mutat be és elemeztet, segítve az egyes témakörök gyakorlati tudnivalóinak elsajátítását. A szokásosnak mondható egyszerű és kamatos kamatszámítás, grafikus ábrázolás, valamint egyenletrendszer felállítása mellett egyes évfolyamokon alkalmaztatja a logaritmust és a valószínűségszámítást is.

„Gazdagnak lenni jó” – provokálja a bevezető a diákokat, de nem ígéri, hogy ez könnyen valóra váltható. A pontos számolás mellett a megfontolt, a hozamokat és kockázatokat mérlegelő döntésekre, a kockázatmegosztó befektetési stratégiára is megtanít a kiadvány. Megismertet a betéteket és befektetések védő intézményekkel és a befektetési csapdákat elkerülő szabályokkal.

Módszertani újítása, hogy QR kódok segítségével „kinyitja” a munkafüzetet, animációkkal mutatja be a pénz időértékét és ennek jelentőségét a pénzügyi-matematikai feladatokban, a befektetési típusokat, az értékpapírokat és a befektetésekhez kapcsolódó kockázatok típusait. A QR kódok másik része a témához szorosan kapcsolódó fontos webhelyekhez vezet és az alapítvány honlapján a megoldásokat is „kézbe adja”. Az okos eszközök között a grafikon alkotó programokra is felhívja a figyelmet.

A kiadvány hiánypótló jelentőségű a gazdasági-pénzügyi ismeretek matematika tantárgyban történő oktatásához. A példatár és a feladatok megoldása a https://penziranytu.hu/szamoljunk-a-befektetesekkel oldalról tölthető le. Az érdeklődő iskolákhoz nyomtatott formában ingyenesen is eljuttatja az Alapítvány. (Érdeklődni a penzrianytu@penziranytu.hu címen lehet.)

A kiadványt megjelentető Pénziránytű Alapítványt a Magyar Nemzeti Bank, a Magyar Bankszövetség és a Diákhitel Központ annak érdekében hozta létre, hogy elősegítse a pénzügyi ismeretterjesztést.

A rovat ajánlott cikkei
Vegyészekhez beépített kiküldött tu­dó­sí­tónk (korábbi, az ajánlott irodalomban feltüntetett írásai nyomdokain) újfent kincset talált, amit szeretne megosztani olvasóinkkal. A jó szívvel ajánlott könyvecske tulajdonképpen egy mese – gyermekeknek, vagy inkább felnőtt, jelenlegi, jövendő és volt kutatóknak a tudományról.
Nemrég jelent meg A rövidítés tudománya – Hatékony gondolkodás a mate­ma­ti­ká­ban és a mindennapi életünkben című könyv. Alapgondolata, hogy a jól megválasztott rövidítés; jelölés, diagram, eljárás vagy definíció egyszerre gyorsítja fel a gondolkodást és teszi lehetővé az összetett problémák átlátható kezelését. A szerző, Marcus du Sautoy neve Magyar­or­szá­gon is ismert: a Park Kiadónál korábban megjelent tőle A prímszámok zenéje (2014) és A kreativitás kódja (2022) – mindkettő közérthető, tudo­mány­nép­sze­rű­sí­tő stílusban.
Fényes Imre (1917–1977) a magyar fizika egyik legendás alakja, ma is hatással van tanítványaira. Ropolyi László és Szegedi Péter most megjelent válogatása bemutatja 50 évvel ezelőtti termo­di­na­mi­kai és kvantummechanikai eredményeit, köztük kapcsolatát Heisenberg vagy éppen Neumann gondolataival.
A lineáris algebra a BME-n összeforrt Wettl Ferenc nevével. Könyvének bevezető gondolata: érthetővé tenni azt, amit sokan örök misztikumként élnek meg. Jóllehet ennek a terjedelmes témának az egyetlen tankönyvbe integrálása szinte lehetetlen vállalkozás volt a szerző részéről, mégis sikeresnek bizonyult, hiszen rövid időn belül már a második kiadására is sor került.
A kecskeméti MATEGYE Alapítvány a 2020-ban megjelent Hibás feladatmegoldások az általános iskolában című könyvének folytatásaként adta ki 2025-ben Orosz Gyula: Hibás feladatmegoldások a középiskolában című munkáját. Mindkét mű rendhagyó módon közelíti meg a matematikai gyakorlást: nem csak az „egyik helyes” útvonalat, azaz a megoldást mutatják be, hanem a tanulók és tanárok számára egyaránt rendkívül értékes hibaanalízist kínálnak...
Hírlevél feliratkozás