Matek mindenhol

Facebook
Nyomtatás

Ez a könyv nem a tanároknak szól. Szülők számára készült, mégpedig elsősorban olyan szülőknek, akiknek diák­ko­ruk­ból főleg nyomasztó élményeik vannak a matematikával kapcsolatban. A könyvben szereplő ötletek segítenek feloldani az ő esetleges szorongásaikat is, és segítenek, hogy az otthoni gyakorlás élvezetes játékká válhasson. Otthoni gyakorlás? Boltban, utcán, orvosnál, akár a fürdőkádban is előkerülhetnek ezek a feladványok, hiszen a matek a mindennapi életünk része, valóban mindenhol megtalálható.

A könyv alkotói rengeteg segítséget nyújtanak a használathoz: Minden feladatnál jelölik, 3 és 11 éves kor között kiknek ajánlják, konkrétan milyen matematikai tevékenységben segít, sőt a tárgymutatóban a matematikai témakörök mellé is odaírták, melyik játékokban foglalkozhatunk velük. A bevezető címe – Hogyan használjuk ezt a könyvet? – önmagáért beszél. Megosztanám az ajánló két kedvenc mondatát: ,,A könyvben felsorolt játékokat és ötleteket szórakoztatásnak szántuk, ezért csakis jókedvűen érdemes kipróbálni őket. De akármennyire élvezitek is, ne vidd túlzásba!”

A további felosztás a mikor-hol-milyen apropóból téma alapján történik. Rögtön az első még mindig technikai segítség: ,,Hogyan beszéljünk a matekról?”. De nézelődhetünk például a ,,Vizsgálódás és felfedezés”, ,,A nap végén”, az ,,Úton-útfélen” fejezetekben, sőt e sorok írója a ,,Matekvarázslatban” számára is ismeretlen feladványokra bukkant.

A könyv borítója, a belső illusztrációk kedvesek, humorosak. S mivel a matematika mindenhol ott van, akár vonalzóként is használhatjuk.

Kedves Óvónők, Tanítók!

Nézegessük mi is bátran ezt a könyvet, biztosan találunk benne magunknak is jó, továbbfejleszthető ötleteket, és ajánljuk azoknak a szülőknek, akiknek gyerekei esetleg nem elég nyitottak a matematika felé vagy különösen érdekli őket vagy csak egyszerűen szeretnek játszani és gondolkodni – szóval mindenkinek!

A szerzők:

Rob Eastaway – angol író, a matematika népszerűsítésén dolgozik, számos ilyen témájú könyvet írt. A Matek Inspiráció (Maths Inspiration) nevű nemzeti program igazgatója, amely szerte az országban tinédzserek tart előadásokat. Cambridge-ben szerzett mérnöki és menedzsment tudományokból diplomát.

Mike Askew – 1978 óta oktat matematikát, kezdetben általános és középiskolákban, később a tanárképzésben. Kutatásai, könyvei és tanítása során a matematika lebilincselő és élvezetes oldalát akarja megismertetni.  

Kőkúti Ágnes

Rob Eastaway Mike Askew: MATEK MINDENHOL
101 gondolkodtató játék és feladvány
fordította: Dedinszky Zsófia
HVG könyvek https://www.hvgkonyvek.hu/matek-mindenhol?keyword=matek

A rovat ajánlott cikkei
Vegyészekhez beépített kiküldött tu­dó­sí­tónk (korábbi, az ajánlott irodalomban feltüntetett írásai nyomdokain) újfent kincset talált, amit szeretne megosztani olvasóinkkal. A jó szívvel ajánlott könyvecske tulajdonképpen egy mese – gyermekeknek, vagy inkább felnőtt, jelenlegi, jövendő és volt kutatóknak a tudományról.
Nemrég jelent meg A rövidítés tudománya – Hatékony gondolkodás a mate­ma­ti­ká­ban és a mindennapi életünkben című könyv. Alapgondolata, hogy a jól megválasztott rövidítés; jelölés, diagram, eljárás vagy definíció egyszerre gyorsítja fel a gondolkodást és teszi lehetővé az összetett problémák átlátható kezelését. A szerző, Marcus du Sautoy neve Magyar­or­szá­gon is ismert: a Park Kiadónál korábban megjelent tőle A prímszámok zenéje (2014) és A kreativitás kódja (2022) – mindkettő közérthető, tudo­mány­nép­sze­rű­sí­tő stílusban.
Fényes Imre (1917–1977) a magyar fizika egyik legendás alakja, ma is hatással van tanítványaira. Ropolyi László és Szegedi Péter most megjelent válogatása bemutatja 50 évvel ezelőtti termo­di­na­mi­kai és kvantummechanikai eredményeit, köztük kapcsolatát Heisenberg vagy éppen Neumann gondolataival.
A lineáris algebra a BME-n összeforrt Wettl Ferenc nevével. Könyvének bevezető gondolata: érthetővé tenni azt, amit sokan örök misztikumként élnek meg. Jóllehet ennek a terjedelmes témának az egyetlen tankönyvbe integrálása szinte lehetetlen vállalkozás volt a szerző részéről, mégis sikeresnek bizonyult, hiszen rövid időn belül már a második kiadására is sor került.
A kecskeméti MATEGYE Alapítvány a 2020-ban megjelent Hibás feladatmegoldások az általános iskolában című könyvének folytatásaként adta ki 2025-ben Orosz Gyula: Hibás feladatmegoldások a középiskolában című munkáját. Mindkét mű rendhagyó módon közelíti meg a matematikai gyakorlást: nem csak az „egyik helyes” útvonalat, azaz a megoldást mutatják be, hanem a tanulók és tanárok számára egyaránt rendkívül értékes hibaanalízist kínálnak...
Hírlevél feliratkozás