A Life’s Time for Mathematics Education and Problem Solving

Facebook
Nyomtatás
Ambrus Festschrift

Ambrus András, a magyar matematika didaktikai kutatások meg­ha­tá­ro­zó egyénisége, az ELTE nyugalmazott egyetemi docense a közelmúltban töltötte be 75. születésnapját.

Munkássága mind a hazai, mind a nemzetközi tudományos életben el­is­me­rést váltott ki, ennek szép példája az idei év első félévében Németországban megjelent tanulmánykötet.

A kötet nagyon jól érzékelteti Ambrus András széleskörű ismertségét, nemzetközi tudományos beágyazottságát. A 38 tanulmány 54 szerzője 4 földrészről (Amerika, Ausztrália, Ázsia és Európa) 17 különböző országot képvisel: Kanada, Egyesült Államok, Chile, Ausztrália, Szingapúr, Tajvan, Izrael, Egyesült Királyság, Norvégia, Finnország, Németország, Olaszország, Lengyelország, Ausztria, Szlovákia, Csehország és Magyarország.

A bevezető fejezetben Benjamin Rott, a Kölni Egyetem professzora röviden ismerteti Ambrus András szakmai életútjának főbb állomásait és idézi több egykori munkatárs üdvözlő gondolatait. A szerzők mindegyike személyes szakmai kapcsolatban áll az ünnepelttel. Vannak, akikkel sok évtizedre visszatekintő barátságot ápol, vannak, akikkel nemzetközi szakmai pro­jek­tek­ben vett részt, vagy konferenciákon folytatott emlékezetes beszélgetéseket, és vannak, akik tanítványai voltak.

A tanulmányok között találunk elméleti munkákat, esettanulmányokat, tanítási kísérletek leírásait, valamint érdeklődésre számot tartó problémák megoldásának elemzéseit. Mindezeket egységes kötetté a problémamegoldás, a problémamegoldó gondolkodás tanításának kérdései szervezik. A szerzők közül igen sokan hivatkoznak Pólya György munkásságára, elismerve, hogy a téma kutatása Pólya: A gondolkodás iskolája c. könyvével kezdődött. Többen kiemelik ugyanakkor Ambrus András hozzájárulását is ehhez a kutatási területhez. Ahogy például Jorge Soto-Andrade, a Chile-i Egyetem professzora fogalmaz, Ambrus András úttörő munkát végzett a matematikai problémamegoldás tanításának vizsgálatában Magyarországon, elsődlegesen abban a tekintetben, hogy az nem csupán a matematikában tehetséges, hanem az átlagos képességű tanulók számára is hasznos, és hozzáférhető eleme a tanulásnak: „… [the problem solving] could be meaningful for the average student, not just for those mathematically gifted” (393. o.).

A könyvben szereplő munkák közül a teljesség igénye nélkül felsorolunk néhányat, érzékeltetve a témák és a szerzők sokszínűségét:

– Olive Chapman (University of Calgary, Canada): Mathematics Teachers’ Ways of Supporting Students’ Learning of Problem Solving (45–69)

– Torsten Fritzlar et al. (Martin Luther University Halle-Wittemberg, Germany): Exploratory and Creative Activities in Ethnomathematical Learning Environments (107–126)

– Leong Yew Hoong et al. (National Institute of Education, Singapore): Students’ Perceptions about an Undergraduate Mathematics Problem Solving Course (242–260)

– John Mason (University of Edinburgh, UK): Scoping Generality: An Essential Component of Mathematical Thinking by and for All (303–317)

– Jarmila Novotná & Hana Moraová (Charles University, Prague, Czech Republic): The Impact of Culturally Non-Standard Assignments and Didactical Contract on Pupils’ Achievement while Solving Problems (318–327)

– Erkki Pehkonen (University of Helsinki, Finland): Teaching Mathematics via Problem Solving (344–354)

– Benjamin Rott (University of Cologne, Germany): „Is Mathematical Knowledge Certain? –Are You Sure?” A Fictitious Classroom Discussion (364–369)

– Alan H. Schoenfeld (University of California, Berkely, USA): Thoughts on Pólya, Problem Solving and Where They Can Lead You (370–377)

– Jorge Soto-Andrade (University of Chile, Santiago): Enactivistic Metaphoric Approach to Problem Solving (393–408)

– John Sweller (University of New South Wales, Sidney, Australia): Problem-Based Learning in Mathematics and Other Areas Should Not Require Novice Learners to Attempt to Solve Complex Problems: A Cognitive Load Theory Perspective (436–444)

– David Tall et al. (University of Warwick, UK): Problem Posing in the Long-Term Conceptual Development of a Gifted Child (445–457)

– Stefan Turnau (University of Rzeszow, Poland): Let’s Learn to be Surprised (458–463)

– Shlomo Vinner (The Hebrew University of Jerusalem, Israel): My Hungarian Liaison (464–472) 

– Erich Ch. Wittmann (Technical University of Dortmund, Germany): Less research? Less research! Less mathematics? More mathematics! (473–477)

A kötet szerzői Ambrus Andrásnak összesen 12 tanulmányára (6 angol, 5 német és 1 magyar nyelvű) hivatkoznak, az idézések számát tekintve kiemelkednek a következők:

– Ambrus, A. (2014). Teaching mathematical problem solving with the brain in mind: How can opening a close problem help? Center for Educational Policy Studies Journal, 4(2), 105–120.

– Ambrus, A. & Barczi-Veres, K. (2016). Teaching Mathematical Problem Solving in Hungary for Students Who Have Average Ability in Mathematics. In P. Felmer, E. Pehkonen, & J. Kilpatrick (Eds.) Posing and Solving Mathematical Problems: Advances and New Perspectives (pp. 137–156). New York: Springer International Publishing.

Meggyőződéssel ajánljuk a könyvet mindazoknak, akik érdeklődnek a matematika didaktika, különösen a problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének módszertana és az aktuális nemzetközi kutatási irányok iránt, de azoknak is, akik szeretnének bepillantást nyerni egy meghatározó tanár- és kutatóegyéniség szakmai munkásságába.

Kónya Eszter
egyetemi docens, Debreceni Egyetem
Ambrus András egykori tanítványa, a szerzők egyike

A könyv nyomtatott (ISBN 978-3-95987-063-4) vagy PDF (ISBN 978-3-95987-064-1) formában az Edition E-buchshop elektronikus könyváruház honlapján keresztül vásárolható meg:

https://www.edition-buchshop.de/buchshop-artikel-a_life%E2%80%99s_time_for_mathematics_education_and_problem_solving-2494.htm

A rovat ajánlott cikkei
Vegyészekhez beépített kiküldött tu­dó­sí­tónk (korábbi, az ajánlott irodalomban feltüntetett írásai nyomdokain) újfent kincset talált, amit szeretne megosztani olvasóinkkal. A jó szívvel ajánlott könyvecske tulajdonképpen egy mese – gyermekeknek, vagy inkább felnőtt, jelenlegi, jövendő és volt kutatóknak a tudományról.
Nemrég jelent meg A rövidítés tudománya – Hatékony gondolkodás a mate­ma­ti­ká­ban és a mindennapi életünkben című könyv. Alapgondolata, hogy a jól megválasztott rövidítés; jelölés, diagram, eljárás vagy definíció egyszerre gyorsítja fel a gondolkodást és teszi lehetővé az összetett problémák átlátható kezelését. A szerző, Marcus du Sautoy neve Magyar­or­szá­gon is ismert: a Park Kiadónál korábban megjelent tőle A prímszámok zenéje (2014) és A kreativitás kódja (2022) – mindkettő közérthető, tudo­mány­nép­sze­rű­sí­tő stílusban.
Fényes Imre (1917–1977) a magyar fizika egyik legendás alakja, ma is hatással van tanítványaira. Ropolyi László és Szegedi Péter most megjelent válogatása bemutatja 50 évvel ezelőtti termo­di­na­mi­kai és kvantummechanikai eredményeit, köztük kapcsolatát Heisenberg vagy éppen Neumann gondolataival.
A lineáris algebra a BME-n összeforrt Wettl Ferenc nevével. Könyvének bevezető gondolata: érthetővé tenni azt, amit sokan örök misztikumként élnek meg. Jóllehet ennek a terjedelmes témának az egyetlen tankönyvbe integrálása szinte lehetetlen vállalkozás volt a szerző részéről, mégis sikeresnek bizonyult, hiszen rövid időn belül már a második kiadására is sor került.
A kecskeméti MATEGYE Alapítvány a 2020-ban megjelent Hibás feladatmegoldások az általános iskolában című könyvének folytatásaként adta ki 2025-ben Orosz Gyula: Hibás feladatmegoldások a középiskolában című munkáját. Mindkét mű rendhagyó módon közelíti meg a matematikai gyakorlást: nem csak az „egyik helyes” útvonalat, azaz a megoldást mutatják be, hanem a tanulók és tanárok számára egyaránt rendkívül értékes hibaanalízist kínálnak...
Hírlevél feliratkozás