Megjelenés: 2023/3.
A közelmúltban egy több mint fél évszázadon át megoldatlan geometriai sejtést sikerült igazolniuk magyar kutatóknak. A bizonyítás a geometria, a Fourier-analízis, a lineáris programozás, a gráfelmélet és a számítástudomány módszereit ötvözi. Az eredményről 2023 júliusában a tudományos ismeretterjesztés nemzetközi etalonjának számító Quanta Magazine is beszámolt [1]. Ketten az öt szerző közül, Ambrus Gergely és Varga Dániel mutatják be a híres problémát és a bizonyítást.
Egy korábbi Érintő cikkben szerepelt már a híres lvivi Skót Kávéház, ahol kiváló lengyel matematikusok a Skót Könyvbe jegyzeték fel a fontosabb matematikai problémákat. Ebben a cikkben Hugo Steinhaus 123-as sorszámú problémájáról lesz szó, amelyet ma már csak sonkásszendvics-problémaként emlegetnek. Titkos Tamás ismerteti (kicsit leegyszerűsítve) a tételt és a bizonyítás vázlatát.
A négynapos Matematikatanárok Rátz László Vándorgyűlését minden év július első hetében, közvetlenül a tanévzárás után rendezi a Bolyai János Matematikai Társulat. Minden évben más-más város a találkozó helyszíne: több évtized után idén a főváros, a Graphisoft Park kellemes környezete várta a résztvevőket. Aki nem tudott eljönni, annak is érdemes megnézni néhány videóra felvett és a Youtube-re is felkerült előadást.
Aki úgy gondolja, hogy ismeri a folyóiratot, induljon el bátran a most következő kvízjátékon. (QR-kódja a képen.) Aki még nem ismeri, az is, hiszen a kvíz megoldásából sokat megtudhat egy örök lap múltjáról, jelenéről és jövőjéről. A tartalmi, formai és előfizetési újításokról Kós Rita kedvcsináló írása olvasható.
Hogyan használjuk a 21. században a függvénytáblázatot? Használjunk-e egyáltalán függvénytáblázatot? Szükség van-e rá, vagy a számológépek, számítógépek és az internet, illetve legújabban a mesterséges intelligencia teljesen feleslegessé teszik? Wintsche Gergely egy matematikatanári levelezés kapcsán mutat érveket és ellenérveket.
Talán a 2019-es Varga100 konferencia jól sikerült szervezése volt az egyik oka annak, hogy a European Society for Research in Mathematics Education (ERME) 2023-ra Budapestnek adta a 13. CERME matematikatanítási konferencia meg­ren­de­zé­sé­nek jogát. A Congress of the European Society for Research in Mathematics Education többszáz fős rendezvényeire kétévente kerül sor. Idén júliusban az ELTE és a Rényi Intézet volt a csaknem ezer fős esemény házigazdája, amelynek sikeréről Oláh Vera ad hírt.
A cikksorozat harmadik része a Függvények témakörről és változásairól szól. Csapodi Csaba táblázatos formában mutatja be, hogyan módosulnak ebben a témában az érettségi követelmények 2024-től, röviden magyarázva, értelmezve, indokolva a változásokat. Néhány, újdonságnak számító ismeret esetén mutat olyan feladatokat, amelyeket a követelmények alapján el tudna képzelni egy feladatsorban. A feladatok megoldása Facebook-oldalunkon és a következő számunkban is megjelenik.
Nem könnyű kisgyerekes anyaként a kutatói lét…de van, akinek nem is olyan nehéz. Mihálka Éva Zsuzsanna gimnazistaként két tárgyból is bekerült az OKTV első 10 helyezettje közé, így az ELTE-n párhuzamosan elvégezte a matematika és a kémia szakot is. Jelenleg kvantumkémikus posztdoktor a bratislavai Comenius Egyetemen. Paulovics Zoltán készített vele interjút.
Vizvári Béla visszaemlékezése Maros Istvánra elválaszthatatlan a kor történelmétől és tu­do­mány­tör­té­ne­té­től, benne a SZTAKI, a NIM IGÜSZI, vagy a SZÁMKI szerepével. Ő maga is jól ismeri az operációkutatás és a számítástechnika fejlődésének utóbbi hatvan évét. Krekó Bélára, Kornai Jánosra, Prékopa Andrásra, Heppes Aladárra, Stahl Jánosra is emlékezik, amikor Maros Istvántól búcsúzik.
Életének 93. évében elhunyt Andrásfai Béla, a Műegyetem nyugalmazott docense. Több évtizeden át ő jelentette a BME-n „a” gráfelméletet. Egyetemi jegyzetei mellett jelentős volt a több kiadást megért „Ismerkedés a gráfelmélettel” című könyve, amelyet főleg érdeklődő gimnazistáknak (és tanáraiknak) szánt. A gráfelmélet fáradhatatlan kutatójáról, oktatójáról és nép­sze­rű­sí­tő­jé­ről Recski András emlékezik meg.
Idén első alkalommal rendezték meg az IMSC (International Mathematics Summer Camp) ma­te­ma­ti­ka­tá­bort, 2023. június 19. és július 4. között Pekingben. 23 ország között mi is meghívást kaptunk a részvételre. A magyar színeket az idei MEMO-n induló csapattagok és kísérőik kép­vi­sel­ték, akik rengeteg élménnyel és tudással tértek haza. A diákok beszámolója Lenger Dániel, Borbényi Márton és Baran Zsuzsa csapatvezetők segítségével készült el.
Idén augusztus 21. és 27. között rendezték meg a szlovákiai Sztrecsényben (Strečno) a 17. Közép-európai Matematikai Olimpiát (MEMO), amelyen a szokásos 10 ország (Ausztria, Csehország, Hor­vát­or­szág, Len­gyel­or­szág, Litvánia, Ma­gyar­or­szág, Németország, Svájc, Szlovákia és Szlovénia) vett részt. A ezüstérmet nyert magyar csapatot Lenger Dániel és Imolay András vezette.
Matematika iránt érdeklődő tizenegyedikes gimnazistáknak szervezett tábort a Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete. Ez nem egy hagyományos feladatmegoldó tábor volt, célja, hogy a matematika iránt érdeklődő fiatalok képet kapjanak arról, mit is csinál egy alkalmazott vagy kutató matematikus az egyetemen és később, a munkája során. Győrffy Lajos, aki nagy lel­ke­se­dés­sel vágott bele a szervezésbe, leírja, hogyan jutott el az ötlettől és a motivációtól a LEMMA megoldásáig…
A KöMaL nyári fizika-matek táborának ismét Dombóvár adott otthont 2023. június 23-29. között. Kétszer húsz fiatal töltött el egy hetet a nyárból intenzív feladatmegoldással az ideális helyszínen, ahol játékra, strandolásra, tábortűzre is jutott idő. Kós Rita írása Molnár István Ádám táborozó és Dobos Sándor tanár úr beszámolóját tartalmazza.
Hogyan zajlott az idei Nemzetközi Matematika Diákolimpia, hogyan folyt a felkészülés? Azok a ma még csak általános iskolások, akiknek jól megy a matek, hogyan kerülhetnek be pár év múlva a csapatba? Melyek azok a tehetséggondozó lehetőségek, versenyek, amelyek elősegítik az utánpótlás-nevelést? Dobos Sándor, aki a magyar IMO-csapat helyettes vezetője, és évtizedes tapasztalatokkal rendelkezik a témában, minderről részletesen beszámol.
Különböző nyári és kora őszi eseményekről adunk hírt egy csokorban: a fenntartható fejlődés nem­zet­kö­zi tudományos évtizedének kihirdetése, Stépán Gábor és Matolcsi Máté (képünkön) rangos díjai, a Fejes Tóth László-érem megalapítása, a Pluhár András 60 minikonferencia, az Innotéka Magazin interjúja Stipsicz Andrással. Olvassák el, és kattintsanak a részletekre is!
Új feladatok a Héttusa rovatban! Ismét 7 olyan gondolkodtató kérdés, amelyet megoldhat akár egy általános iskolás, de érdekes még annak is, aki rendszeresen foglalkozik. matematikával . Akit érdekelnek az első forduló tapasztalatai, az első hét feladat és azok megoldása, nézze meg a Beszámolót a Héttusa 1. fordulójáról. A ki­tű­zött feladatokra bárki küldhet megoldást, elég a feladatok sorszámát és a feltett kérdésekre a válaszokat megküldeni. Figyelem! A határidő: 2023. október 1. Következnek a feladatok.
Az Érintő 2023 júniusi számában debütáló Héttusa rovat mindenkinek szóló fejtörő feladványai közül a másodikra érkezett a legkevesebb, mindössze négy helyes megoldás. Lehet, hogy túl nehéz volt? Pálvölgyi Dömötör tízéves kislányával addig tologatta a korongokat...amíg a feladatból egy cikk született. Ennek a cikknek a célja, hogy körüljárja ezt a példát, és bemutassa az ehhez kapcsolódó egyéb eredményeket.
Előző számunkban elindított új rovatunk első tapasztalatairól számol be Róka Sándor, a feladatok gazdája. A továbbiakban is szeretnénk olyan feladatokat kitűzni, amelyek megoldására egy érdeklődő tizenévesnek is hasonló esélye van, mint egy nyugdíjas matematikatanárnak; amely­e­ken jó gondolkozni, érdekesek és több úton is megközelíthetjük a választ, és amelyek újabb kérdéseket inspirálhatnak, elindulhatunk mélyebb és általánosabb vizsgálatok felé. Az első feladatsor megoldásai és megjegyzései itt olvashatók.
Nagyon jó eredményeket értek el a magyar diákok az idén augusztus 28. és szeptember 4. között Szegeden megrendezett Nemzetközi Informatikai Diákolimpián (IOI). Rendező országként hazánk két csapatot indíthatott, a nyolc diákolimpikon egy ezüst- és öt bronzérmet szerzett, a többi két csapattag dicsérettel tért haza a világ legrangosabb informatikai versenyéről, amelyre a Neumann Társaság tehetséggondozási programja keretében készültek fel. Képes Gábor cikkében kiemeli a magyar diákok igen erős matematikai felkészültségét.