MIDK 2024 konferencia Szegeden

Facebook
Nyomtatás

A Matematika Szakos Tanárképzésért Alapítvány a Debreceni Egyetem Matematika- és Számítástudományok Doktori Iskolájának és a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Karának bevonásával 2024. április 5-7. között rendezte meg a Matematika és Informatika Didaktikai Kutatások konferenciát (MIDK 2024).

A konferencia elsődleges célja az volt, hogy lehetőséget biztosítson arra, hogy a magyarországi és a határon túli, matematika- és informatikadidaktikával foglalkozó kutatók találkozzanak, beszámolhassanak aktuális kutatásaikról, tanácsokat, ötleteket kapjanak, esetleg bekapcsolódjanak egymás munkájába, közös programot indítsanak. Lényeges szempont volt az is, hogy a PhD-hallgatók és az egyetemisták bemutathassák elképzeléseiket, eredményeiket, ezáltal útmutatást kaphassanak tapasztaltabb kollégáiktól.

A konferencián ebben az évben 7 országból (Románia, Ukrajna, Szerbia, Horvátország, Csehország, Indonézia és Magyarország) 88 résztvevő jelent meg, ebből 25 PhD-hallgató. Összesen 26 különböző intézmény képviseltette magát.

A MIDK 2024 résztvevőit Dr. Drahota-Szabó Erzsébet a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Karának általános és tudományos dékánhelyettese, majd Dr. Muzsnay Zoltán, a Debreceni Egyetem Matematika Intézete Geometria Tanszékének vezetője köszöntötte.

MIDK1

A szakmai program négy plenáris előadásból, 50 szekcióelőadásból és a poszterkiállításból állt. A szekcióelőadások matematikadidaktikával kapcsolatos témákról, matematikamódszertanról, új tanítási módszerekről, a tanítással kapcsolatos kísérletekről és ezek eredményeiről, a matematika történetéről és informatikadidaktikai kérdésekről szóltak.

Az első plenáris előadást Dr. Csíkos Csaba, a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára tartotta Vizuális reprezentációk szerepe matematikai szöveges feladatok megoldásában címmel. Előadásából megtudhattuk az elmúlt egy-két évtized legfontosabb kutatási eredményeit arra vonatkozóan, hogy milyen típusú rajzok hogyan segíthetik a tanulókat a matematikai szöveges feladatok megoldásában. Az előadó szerint érdemes beszélgetni a tanulókkal a szöveges feladatokhoz készíthető különböző rajzokról, amelyek a tanulói tulajdonságok és a feladatjellemzők függvényében sokfélék lehetnek.

MIDK2

A konferencia második napját Antonín Jančařík, a prágai Károly Egyetem egyetemi docense nyitotta meg plenáris előadásával, amelyben a Catalan-számokról mint didaktikai kihívásról beszélt.

Dr. Kovács Zoltán, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem egyetemi docense plenáris előadásában a technológia-immun iskolai matematikai problémák témakörét, létezését, szükségességét tárgyalta, az ember, a matematikai problémahagyomány és a technológia kölcsönhatásairól vetett fel néhány gondolatot.

Dr. Vígh Viktor, a Szegedi Tudományegyetem egyetemi docense Logikai játékok alkalmazásai a matematikaoktatásban című plenáris előadásában a játékok különböző fejlesztési hatásairól, illetve lehetőségeiről adott áttekintést, és vázolt néhány lehetséges kutatási irányt is.

A kulturális programot a konferencia első napján a Juhász Gyula Pedagógusképző Kar kamarakórusa, illetve a JGYPK jazz kamaraegyüttese szolgáltatta Flórián Gergely, illetve Blahó Attila vezetésével. A második napon egy városnézés keretében a résztvevőknek lehetőségük adódott megcsodálni a Szegedi Dómot és látogatóközpontját, a Somogyi Károly Városi és Megyei Könyvtár Somogyi Emlékkönyvtárát, valamint a Kálvin téri református templomot, ahol egy orgonakoncerten is részt vehettek.

MIDK3

A konferenciát Dr. Muzsnay Zoltán, a Debreceni Egyetem Matematika- és Számítástudományok Doktor Iskola Didaktika programjának vezetője és Dr. Kónya Eszter, a szervező bizottság vezetője zárta. A konferenciasorozat következő állomása 2025 áprilisában kerül megrendezésre.

A konferencia szervezőbizottsága az alábbi volt: Dr. Kónya Eszter (Debreceni Egyetem, Matematikai Intézet), Dr. Matos Zoltán (Szegedi Tudományegyetem Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola), Kardos Gergely, Báró Emőke, Kiss Márton, Lócska Orsolya Dóra (Debreceni Egyetem, Matematika- és Számítástudományi Doktori Iskola).

Báró Emőke
Debreceni Egyetem, Matematika- és Számítástudományi Doktori Iskola,
Nyíregyházi Egyetem

A rovat ajánlott cikkei
2025 júliusának elején Miskolcon tartotta meg éves matematikatanári találkozóját, a Rátz László Vándorgyűlést a Bolyai János Matematikai Társulat.
Még a legjobb diáknak is nagy stressz, hogy jól teljesítsen egy-egy tanulmányi versenyen. Vajon hasonló helyzetben a saját tanára meg tudná-e oldani a feladatokat? Ezt is gyakorolhatják évről évre a matematikát tanítók országos vándorgyűlésén részt vevő pedagógusok.
A Lányok Európai Matematikai Diákolimpiáját, az EGMO-t 2025. április 11. és 17. között tartották Koszovóban. A magyar csapat szép eredménnyel, egy arany-, két ezüst- és egy bronzéremmel tért haza, az összes ország között a 8., a 35 európai ország között pedig a 4. helyet szerezték meg. Kiss Melinda és Kocsis Anett csapatvezetők kiegészítették beszámolójukat az EGMO 2025 fela­da­tai­val és a magyar versenyzők néhány megoldásával...
Az 1990-es évek közepén többünkben, akik régóta vezettünk matematikai tehetséggondozó szakköröket, felvetődött az a gondolat, hogy eredményesebb lenne a munkánk, ha tanév közben pár hétvégére elvinnénk valahova a szak­kö­rö­sö­ket és ott intenzíven foglal­koz­nánk matematikával... Pintér Ferenc írt a 25 éves múltról és a jelenről: erre a tanévre szeptember 15-éig lehet regisztrálni: https://erdosprogram.hu
Hraskó András, a Budapesti Fazekas Gimnázium széles körben ismert tanára az utóbbi években Angliában tanít. Korábbi – köztük mára eredményes matematikus – és mostani tanítványairól szóló emlékeit, tapasztalatait osztotta meg, kiemelve a tehetséges diákok korai kutatómunkájának fontosságát és a Polygon pályázatait. Bepillantást nyerhet az Olvasó abba, hogyan tudja motiválni diákjait egy motivált matematikatanár...
Hírlevél feliratkozás