Fried Katalin cikkei
Hraskó András, a Budapesti Fazekas Gimnázium széles körben ismert tanára az utóbbi években Angliában tanít. Korábbi – köztük mára eredményes matematikus – és mostani tanítványairól szóló emlékeit, tapasztalatait osztotta meg, kiemelve a tehetséges diákok korai kutatómunkájának fontosságát és a Polygon pályázatait. Bepillantást nyerhet az Olvasó abba, hogyan tudja motiválni diákjait egy motivált matematikatanár...
A modern matematika nagy fejezetei nőttek ki a 100 éve meghalt Felix Klein gondolatai nyomán, beleértve Klein Erlangen-programját, valamint a Lie-csoportok és Lie-algebrák jelentős területeit. Míg sokáig úgy tűnhetett, hogy a szimmetriák diszkrét és folytonos csoportjainak vizsgálata messze esik egymástól, a későbbi kutatások határozottan közelebb hozták ezt a két területet.
Fényes Imre (1917–1977) a magyar fizika egyik legendás alakja, ma is hatással van tanítványaira. Ropolyi László és Szegedi Péter most megjelent válogatása bemutatja 50 évvel ezelőtti termodinamikai és kvantummechanikai eredményeit, köztük kapcsolatát Heisenberg vagy éppen Neumann gondolataival.
5 országból, 79 településről, 100-nál több oktatási intézményből közel 150 diák jelentkezett az idén kilencedik alkalommal megrendezett Science Camp-be, a BME TTK középiskolás táborába, ahol végül 70 diákot tudtak fogadni. A táborozók kiválasztásában nagy szerepet játszott az esélyegyenlőség biztosítása. Itt olvasható a szervezők beszámolója a sikeres rendezvényről.
Miközben a természetes számoktól eljut az algebrai számokig és mai alkalmazásukig, a szerző, Szalkai István rengeteg hivatkozással és lábjegyzettel indokolja, magyarázza mondanivalóját, amivel bevezeti az Olvasót az algebrai számok körébe.
Hazánkban 1962 óta van speciális matematika tagozatos képzés, akkor egyetlen, ma már 9 gimnáziumban. Matematikatanáraik évtizedek óta rendszeres találkozókon, „specmatos” továbbképzéseken osztják meg egymással tapasztalataikat, fejlesztik szakmai és módszertani tudásukat, ami elengedhetetlen színvonalas tehetséggondozó munkájukhoz. Az idei szegedi találkozóról Schultz János írt.
A cikk szerzője a Héttusa megoldásaihoz rendszeresen igénybe veszi a mesterséges intelligencia különböző változatait. A legutóbbi feladatsoron mutatja be saját és az AI ötleteit, valamint azt, hogy ezt miként lehet kombinálni, ezzel az AI-t jobb válaszok készítésére bírni, s mennyire fontos a válaszok ellenőrzése.
Bár az Érintő 10. évfolyama új honlappal jelentkezik, és ezentúl nem negyedévente, hanem folyamatosan közöl cikkeket, a Héttusa feladatsorai továbbra is 3 havonta jelennek meg (szeptember, december, március, június). A Héttusa rovatban kitűzött feladatokra bárki beküldheti a megoldást. A feladat kérdésére a feladat sorszámát és a választ kell megküldeni a hettusa@ematlap.hu email címre. A beküldési határidő: 2025. október 6.
A Lányok Európai Matematikai Diákolimpiáját, az EGMO-t 2025. április 11. és 17. között tartották Koszovóban. A magyar csapat szép eredménnyel, egy arany-, két ezüst- és egy bronzéremmel tért haza, az összes ország között a 8., a 35 európai ország között pedig a 4. helyet szerezték meg. Kiss Melinda és Kocsis Anett csapatvezetők kiegészítették beszámolójukat az EGMO 2025 feladataival és a magyar versenyzők néhány megoldásával...
Az Érintő 2025. márciusi számában Maga Balázs Simon Péterrel írt közös cikket a mesterséges neurális hálók gépi látásáról. Ezúttal egy másik, rendkívül izgalmas alkalmazási területet, azt, hogyan képes a mesterséges intelligencia szövegek megértésére és előállítására, vagyis a nagy nyelvi modellek létrejöttét mutatja be közösen Virág Fausztin Asztrikkal. A további szerzőtársakról az Utószóban olvashatnak...
2025. április 26-án egy országos matematikatanítási rendezvény zajlott le a HUN-REN Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézetben „Merre tart(son) a matematika tanítása Magyarországon?” címmel. A meghívottak között voltak matematikatanárok gimnáziumokból és szakképzési intézményekből, egyetemi oktatók és matematikusok az ország különböző pontjairól. A plenáris előadás újító javaslatairól és a munkacsoportokban megvitatott kérdések eredményeiről Csapodi Csaba számol be.
2025. március 27-én Kalmár László Emléknapot tartottak Szegeden a jeles matematikus, az informatika hazai úttörője születésének napra pontosan 120. évfordulóján. A Magyar Tudományos Akadémia Szegedi Akadémiai Bizottságának székházában elhangzott előadásokból Szabó Péter Gábor: Kalmár László, a matematikus című előadásának lejegyzett és szerkesztett változatát tesszük most közzé.
A 2025. április 25-én tragikus hirtelenséggel elhunyt Simonyi Gáborra és kutatási területeire barátja és szerzőtársa, Körner János emlékezik.
A 2025-ös Abel-díjat Kasivara Maszaki japán matematikus (Masaki Kashiwara, fotó: Thomas Brun) kapta az algebrai analízishez és a reprezentációelmélethez való alapvető hozzájárulásaiért, ezen belül a D-modulusok elméletének kidolgozásáért és a kristálygráfok felfedezésééert. Szabó Szilárd cikke rövid betekintést nyújt Kasivara matematikai munkásságába.
XIV. Leó pápa matematikából szerezte első diplomáját, a nemrég megválasztott román elnök pedig kétszer is maximális pontszámmal aranyérmes lett a Nemzetközi Matematikai Diákolimpián, és karrierje kutató matematikusként indult. Mi lehet még azokból, akik matematikus diplomát szereznek? Simon Péter és Molontay Roland ad néhány ötletet... (Fotó: Matematikus álláshirdetések a Profession.hu portálon.)
Kézdy Judit jelenleg az ELTE harmadéves matematika-kémia tanár szakos hallagtója, de már két éve tanít korábbi iskolájában – nála három évvel fiatalabb diákjait készítette fel eredményesen az emelt szintű matematika érettségire! Nem meglepő, hogy 2025 tavaszán ő is elnyerte az Intézet Kiváló Hallgatója díjat. Paulovics Zoltán beszélgetett vele...
A matematikai díjak közül az egyik legrangosabb az Abel-díj, amelyet 2002-ben alapítottak. A díjátadás szervezői egy új kezdeményezést indítottak el: meghívnak különböző országokból középiskolásokat a rendezvényre. Így jutottak idén az Abel-díj „közelébe” néhányan Dobos Sándor vezetésével a magyarországi olimpiai kvalifikációs versenyen az élmezőnyben végzettek közül.