Csók és matek

Facebook
Nyomtatás

Nehéz matematikáról közérthetően írni. Nehéz megtalálni azt az egyensúlyt, amellyel egy matematikai eredmény lényegét tudjuk úgy elmondani, hogy közben nem veszünk el a részletek és a szakzsargon rengetegében. Modern matematikai eredményekre ez a probléma (a szükséges ismeretanyag nagy terjedelme miatt) hatványozottan igaz. A helyzet még rosszabb, ha nem egy, hanem két (vagy több) matematikai diszciplína között fennálló – még esetleg napjainkban sem teljesen tisztázott – összefüggésekről szeretnénk beszélni.

Edward Frenkel pedig épp erre vállalkozik könyvében. A modern matematika egyik legnagyobb vállalkozásának, a „Langlands program” néven ismert problémakörnek az eredetét, és bizonyos esetekben a progam által jósolt kapcsolatok bemutatását tűzi ki célul. A Langlands program névadója és kezdeményezője, Robert Langlands (napjainkban a Princetonban található Institute for Advanced Study emeritusz professzora) a matematika látszólag távol eső területein hasonló mintázatokat, jelenségeket talált, és ezek közös mozgatórugóit keresve fogalmazott meg sejtéseket, melyeknek bizonyítása a Langlands program feladata. A feladat nehézsége abból fakad, hogy a jelenségek megértéséhez különböző diszciplinák, pl. algebra, számelmélet, topológia, algebrai geometria eszköztárának és eredményenek mély ismerete szükséges. Ebből következően egy népszerűsítő mű sem vállalkozhat a problémák és a váratlan kapcsolatok bemutatására, inkább csak azok természetének érzékeltetésére.

A könyv fejezetei azonban váltakozva hol a matematika (és a Langlands program) rejtelmeit tárgyalják, hol a szerző kalandos útját mutatják be, ahogy a 80-as évek szovjet egyetemi rendszerében bolyongva végülis matematikussá, majd a Harvard egyetem oktatójává, és a Langlands program elismert kutatójává válik.

A könyv nagy erénye, hogy rengeteg alapfogalmat, matematikai terminus technicust ügyesen és egyszerűen mutat be, amivel (ha megmagyarázni nem is, de legalább) érzékeltetni tudja a program alapgondolatait és a mozgatórugókat. A szerző életútjáról betett fejezetek pedig személyessé teszik a történetet, különösen érdekessé téve azon olvasóknak akik a 70-es, 80-as évek egy részét a magyar vagy a szovjet felsőoktatásban töltötték.

Stipsicz András

Edward Frenkel: Csók és matek – a világ rejtett szíve, TYPOTEX Kiadó, 2016. Fordította Tusnády Gábor.

http://www.typotex.hu/book/7338/edward_frenkel_csok_es_matek „A könyv címét az az óhaj ihlette, hogy betemesse azt a szakadékot, mely az emberek matematikához, illetve szerelmhez fűződő viszonya között tátong. A Csók és matek 2015-ben megkapta az Amerikai Matematikai Társulat Euler-könyvdíját.”

A rovat ajánlott cikkei
Vegyészekhez beépített kiküldött tu­dó­sí­tónk (korábbi, az ajánlott irodalomban feltüntetett írásai nyomdokain) újfent kincset talált, amit szeretne megosztani olvasóinkkal. A jó szívvel ajánlott könyvecske tulajdonképpen egy mese – gyermekeknek, vagy inkább felnőtt, jelenlegi, jövendő és volt kutatóknak a tudományról.
Nemrég jelent meg A rövidítés tudománya – Hatékony gondolkodás a mate­ma­ti­ká­ban és a mindennapi életünkben című könyv. Alapgondolata, hogy a jól megválasztott rövidítés; jelölés, diagram, eljárás vagy definíció egyszerre gyorsítja fel a gondolkodást és teszi lehetővé az összetett problémák átlátható kezelését. A szerző, Marcus du Sautoy neve Magyar­or­szá­gon is ismert: a Park Kiadónál korábban megjelent tőle A prímszámok zenéje (2014) és A kreativitás kódja (2022) – mindkettő közérthető, tudo­mány­nép­sze­rű­sí­tő stílusban.
Fényes Imre (1917–1977) a magyar fizika egyik legendás alakja, ma is hatással van tanítványaira. Ropolyi László és Szegedi Péter most megjelent válogatása bemutatja 50 évvel ezelőtti termo­di­na­mi­kai és kvantummechanikai eredményeit, köztük kapcsolatát Heisenberg vagy éppen Neumann gondolataival.
A lineáris algebra a BME-n összeforrt Wettl Ferenc nevével. Könyvének bevezető gondolata: érthetővé tenni azt, amit sokan örök misztikumként élnek meg. Jóllehet ennek a terjedelmes témának az egyetlen tankönyvbe integrálása szinte lehetetlen vállalkozás volt a szerző részéről, mégis sikeresnek bizonyult, hiszen rövid időn belül már a második kiadására is sor került.
A kecskeméti MATEGYE Alapítvány a 2020-ban megjelent Hibás feladatmegoldások az általános iskolában című könyvének folytatásaként adta ki 2025-ben Orosz Gyula: Hibás feladatmegoldások a középiskolában című munkáját. Mindkét mű rendhagyó módon közelíti meg a matematikai gyakorlást: nem csak az „egyik helyes” útvonalat, azaz a megoldást mutatják be, hanem a tanulók és tanárok számára egyaránt rendkívül értékes hibaanalízist kínálnak...
Hírlevél feliratkozás