A rövidítés tudománya

Facebook
Nyomtatás

Marcus du Sautoy: A rövidítés tudománya – Hatékony gondolkodás a matematikában és a mindennapi életünkben, Park Kiadó, 2025.

A szerző, Marcus du Sautoy neve Magyarországon is ismert: a Park Kiadónál korábban megjelent tőle A prímszámok zenéje (2014) és A kreativitás kódja (2022) – mindkettő közérthető, tudománynépszerűsítő stílusban.

Nem meglepő, hogy az Oxfordi Egyetem matematikaprofesszora 2008 óta a Közérthető Tudományért Simonyi-professzora is, így még számos további érdekes könyv szerzője. Röviden kiemelünk hármat közülük.

A The Number Mysteries (Fourth Estate, 2010) műve a matematika öt legnagyobb megoldatlan problémáját mutatja be a mindennapi életben előforduló szokatlan matematikai történetek segítségével.

A What We Cannot Know (Fourth Estate, 2016) könyvében a tudás határára kalauzolja az Olvasót: azt vizsgálja, vannak-e olyan tudományos problémák, kérdések, amelyekre természetüknél fogva soha nem kaphatunk választ.

Az Around the World in 80 Games (Fourth Estate (UK) and Basic Books (US), 2023) pedig a játékokon keresztül mutatja be a matematika és a kultúra közötti mély kapcsolatokat.

A könyvírás mellett matematikai munkássága is figyelemre méltó, de a népszerűsítő tevékenysége is elismert: 2004-ben a 100 legbefolyásosabb 40 év alatti brit személyiség közé sorolták.

Kep1
https://www.simonyi.ox.ac.uk/about-marcus/

2021-es könyve, A rövidítés tudománya – Hatékony gondolkodás a matematikában és a mindennapi életünkben, ugyancsak a Park Kiadó gondozásában jelent meg idén május végén. A mű azt a gondolatot járja körül, hogy a matematika egyik alapvető ereje éppen a „rövidítések” (shortcuts) létrehozásában és felismerésében rejlik: a jól megválasztott jelölés, diagram, eljárás vagy definíció egyszerre gyorsítja fel a gondolkodást és teszi lehetővé az összetett problémák átlátható kezelését. Du Sautoy számos történetet, találós kérdést és rejtvényt vonultat fel, hogy illusztrálja, miként alakultak ki (a matematikatörténetben) a „rövidítések”, és hogyan működnek a modern algoritmusok. A kötet gyakorlati stratégiákat kínál mindennapi problémamegoldásra, miközben megmutatja a világ matematikai szemléletében rejlő kreatív potenciált.

A könyvet a szerző „minden matematikatanárnak” ajánlja. Szomorú és szép, hogy a mű lektorálásáért járó tiszteletdíj képezte az alapját a Besenyei Ádám-díjnak, amelyet tehát a mű, valamint a szerző és Ádám szellemiségét is követő és majdan a gyakorlatba átültető, lelkes matematikatanárok kapják.

Kep2

A könyvcím rögtön elgondolkodtatott: vajon a diákjaim is a rövidítés tudományaként határoznák-e meg a matematikát, vagy hamarabb jutna eszükbe a „bonyolítás tudománya” kifejezés. A szerző álláspontja egyértelmű: a matematika abban segít, hogy a problémáinkat gyorsabban, kevesebb erőfeszítéssel – végeredményben jobban – tudjuk megoldani.

Annyira nyilvánvaló a motiváció miértje, hogy rá sem kérdezünk, de talán egy-egy bátrabb diákunkból kibukhat a kérdés: megéri? A rövidítés szellemi erőfeszítéssel jár, és bizony általában nem adja magát olyan könnyen – akkor miért is hagyjuk el a járatlan utat?

A szerző a fiatal zseni, Gauss jól ismert példáját eleveníti fel a legelső oldalon, aki egytől százig nem egyesével, számról számra haladva adta össze a természetes számokat, hanem rövidített, egy ügyes észrevétellel pár másodperc alatt megkapta az 5050-et. Majd a természet kis energiájú megoldásokat kereső példáin szemlélteti a természeti törvények tökéletes rövidre zárási technikáit. Az izgalmas példákkal együtt pedig megnevezi Marcus du Sautoy, hogy mi áll a rövidrezárások hátterében, mi a létrehozók/felfedezők legfontosabb motivációja: a lustaság. Ha nem akarunk sokat dolgozni, akkor hirtelen kreatívak lehetünk abban, hogy ugyanazt a munkát rövidebb idő alatt, vagy kevesebb energiabefektetéssel végezzük el. Ezzel nem a semmittevést dicsőíti, csak felhívja a figyelmet a munka minőségére. Miért számoljunk ki egy összeget 99 összeadással, ha egy összeadással, egy szorzással és egy osztással sokkal hamarabb végezhetünk?

Erre a kérdésre más választ ad egy matematikatanár, mint egy alkalmazott matematikus, és éppen ezért izgalmas a könyv példáinak tanórai felhasználása: a „lusta” diákokat csábíthatjuk a kevesebb munka reményével, de az érdeklődőknek talán hasznosabb, ha a „többet, okosabban” kiválóságra való törekvés hozzáállását mutatjuk.

Ezt a szerző így fogalmazza meg:

„S végül rájöttem, hogy valójában nem azért köteleztem el magam a rövidre zárás művészete mellett, mert lusta volnék. Már-már az ellenkezője igaz. A csúcsra jutás adta elégedettségért vagyok kapható a kemény munkára. […] A legjobb rövidítések azok, amelyek a problémával való kemény küzdelem után bukkannak elő. […] Ha agyatlan munkával töltöm az időt, akkor megfosztom magam az önfeltárástól, új felfedezésektől, látóköröm tágításának lehetőségétől. A rövidre zárás révén új, izgalmas és ígéretes vállalkozásokra fordíthatom az erőmet.”

De talán mindannyiunk számára égetően aktuális a problémafelvetés a mesterséges intelligencia térnyerésével – melyik munka szükséges, melyik az, ami hasznos, illetve melyik értékes?

Komoly útra hív a szerző, aki a minták, a kiszámítottság, a nyelv, a geometria, a diagramok, a differenciálás, az adatok, a valószínűségszámítás, a hálózatok és a lehetetlenség által kínált rövidre zárás által háromszáz oldalnyi izgalmas és magával ragadó gondolkodnivalót ad az Olvasónak. A matematikai példák, történetek és fejtörők mellett minden fejezet tárgyal egy kapcsolódó hétköznapi témakört, amelyre alkalmazva az elméleti megfontolásokat valóban praktikus és beépíthető tanácsokkal gazdagodhatunk.

A Park Kiadó jóvoltából rendelkezésemre bocsátott könyv – amelyet ezúton is hálásan köszönök – az olvasás végeztével nem kerül fel pihenni a polcomra: rövid úton mások táskájába, asztalára, pontosabban a kezükbe szánom, hogy minél többen elámuljanak a matematika nagyszerűségén, amely a rövidítések csodájában rejlik.

Végül Gauss Bolyai Farkasnak írott gondolatai szolgálhatnak inspirációul a könyv elolvasására – mintegy a rövidre zárás művészetének rövidre zárásaként:

„Nem a tudás, hanem a tanulás, nem a birtoklás, hanem az odajutás adja a legnagyobb élvezetet. Ha egy tárgyat tisztáztam és kimerítettem, akkor elfordulok tőle, hogy visszamerüljek a sötétségbe. A sohasem elégedett ember igazán furcsa; nem azért fejez be egy építményt, hogy békésen ellakjék benne, hanem hogy elkezdjen egy másikat. Gondolom, így érezhet a világhódító, ha egy birodalmat meghódítván máris kinyújtja kezét a többi felé.”

Paulovics Zoltán

ELTE TTK Matematika Intézet

Matematikatanítási és Módszertani Központ

A rovat ajánlott cikkei
Fényes Imre (1917–1977) a magyar fizika egyik legendás alakja, ma is hatással van tanítványaira. Ropolyi László és Szegedi Péter most megjelent válogatása bemutatja 50 évvel ezelőtti termodinamikai és kvantummechanikai eredményeit, köztük kapcsolatát Heisenberg vagy éppen Neumann gondolataival.
A lineáris algebra a BME-n összeforrt a Wettl Ferenc nevével. Könyvének bevezető gondolata: érthetővé tenni azt, amit sokan örök misztikumként élnek meg. Jóllehet ennek a terjedelmes témának az egyetlen tankönyvbe integrálása szinte lehetetlen vállalkozás volt a szerző részéről, mégis sikeresnek bizonyult, hiszen rövid időn belül már a második kiadására is sor került.
A kecskeméti MATEGYE Alapítvány a 2020-ban megjelent Hibás feladatmegoldások az általános iskolában című könyvének folytatásaként adta ki 2025-ben Orosz Gyula: Hibás feladatmegoldások a középiskolában című munkáját. Mindkét mű rendhagyó módon közelíti meg a matematikai gyakorlást: nem csak az „egyik helyes” útvonalat, azaz a megoldást mutatják be, hanem a tanulók és tanárok számára egyaránt rendkívül értékes hibaanalízist kínálnak...
Hírlevél feliratkozás