Ő az a Szabó János…

Facebook
Nyomtatás

TothJSzaboJ 1

Szántay Csaba: Szabó János. Döbrentey Ildikó rajzaival, (Második kiadás). Richter Gedeon Nyrt, 2024.

A matematika nemtriviális alkalmazásai iránt érdeklődők némelyike esetleg találkozhatott Szántay Csaba (1928–2016) szakkönyvével: [5]. Hoppá, mégsem ő a szerző, hanem hasonlóan nagyívű pályát (kettőt: kutatóit egyetemeken és gyógyszerfejlesztőit a Richterben) befutott fia, a Rátz Tanár Úr Életműdíjas (eleinte: ifj.) Szántay Csaba. Az ő egy meséjére szeretnénk felhívni a figyelmet. Létrejöttét az váltotta ki, hogy a szerző részt vett a Richter TETT: Te és a természettudományok pályázat elindításában, amelyben természettudományos tartalmú mesét várnak el a pályázóktól, ezért kézenfekvő volt egzisztenciabizonyítást adni arra, hogy ez lehetséges. A bizonyítás maga a jelen könyvecske, amely tehát Szántay meséjét tartalmazza.

A túlképzett recenzensnek Benedek Elek mellett még a következő alapművek jutottak eszébe: [2,3,4,8].  Nem nagy túlzás azt mondani, hogy Szántay Csaba eredeti gondolatai mellett mindezeknek az írásoknak a fontos tézisei is megjelennek a műben.

Ja, hogy miről szól? Spoilerezés nélkül igen nehéz elmondani, de kísérletet teszek rá. A kezemben lévő második kiadás két elő- és egy utószót tartalmaz, ezek inkább tanároknak, szülőnek valók. A mese témája a tudomány, a kutatói lét, a kutatói tevékenység vonatkozásairól szól – közel sem ilyen fennkölt és fontoskodó stílusban. A főhős Szabó János egy falucskában élő szegény, magányos szabólegény. Különös vonzalma van a tudományokhoz, de ezt senki nem értékeli a környezetében, sőt nem is ismeri fel. Megnyugtatjuk a (matematikus, kicsi, nagy, tanár) olvasót, hogy Szabó János kérdését mélynek, érdekesnek és jelentősnek fogja tartani.

Tapasztalt szerzőtől, még ha csak tudós is, elvárható, hogy képes legyen magyarul (és angolul) szépen írni. De ez a szöveg a szépségen túl már csak szellemességével, iróniájával is lenyűgözi az olvasót. Felnőtt, jelenlegi, jövendő és volt kutatóknak (szaktól függetlenül, de matematikusoknak kiváltképp) ajánlom. Igazán érdekelne, mivel saját adataim nincsenek, hogy a tizen-, huszonéves ifjúságra hogyan hat. Ők nem riadnak-e vissza a latin nyelvi humortól, vagy nem távolodtak-e el túlságosan a klasszikus meséktől. És hány százalékuk tud lelkesedni egy workaholistáért (közönségesen: munkamániásért)?

Végül egy tanács a potenciális olvasó számára. Bár a szöveget meg lehet találni a hálón, jobban jár az, aki magát a szép könyvecskét – Döbrentey Ildikó rajzaival – veszi kézbe.

Tóth János

c. egyt. tanár

BME Analízis és Operációkutatás Tanszék

Ajánlott irodalom:

  1. Csermely P., Gergely J., Koltay T., Tóth J.: Kutatás és közlés, Osiris kézikönyvek, Budapest, 1999.
  2. Dévényi T.: Dr. Ezésez Géza karrierje, (2. kiadás), Gondolat, Budapest, 1980.
  3. Rényi A.: Dialógusok a matematikáról, 1967. 
  4. Rényi A.: Dialógus a matematika alkalmazásairól, Typotex
  5. Szántay Cs.: Elméleti szerves kémia, 4. kiadás, Akadémiai Kiadó, Budapest, A kötet online változata elérhető a MeRsz-en
  6. Tóth J.: Cantor és Bourbaki, Érintő 22(2021).
  7. Tóth J.: Egy magabiztos kételkedő, Érintő 10(2018).
  8. Wigner, Eugene P. The unreasonable effectiveness of mathematics in the natural sciences. Mathematics and science 13 (1990): 1–14.

A rovat ajánlott cikkei
Nemrég jelent meg A rövidítés tudománya – Hatékony gondolkodás a matematikában és a mindennapi életünkben című könyv. Alapgondolata, hogy a jól megválasztott rövidítés; jelölés, diagram, eljárás vagy definíció egyszerre gyorsítja fel a gondolkodást és teszi lehetővé az összetett problémák átlátható kezelését. A szerző, Marcus du Sautoy neve Magyarországon is ismert: a Park Kiadónál korábban megjelent tőle A prímszámok zenéje (2014) és A kreativitás kódja (2022) – mindkettő közérthető, tudománynépszerűsítő stílusban.
Fényes Imre (1917–1977) a magyar fizika egyik legendás alakja, ma is hatással van tanítványaira. Ropolyi László és Szegedi Péter most megjelent válogatása bemutatja 50 évvel ezelőtti termodinamikai és kvantummechanikai eredményeit, köztük kapcsolatát Heisenberg vagy éppen Neumann gondolataival.
A lineáris algebra a BME-n összeforrt a Wettl Ferenc nevével. Könyvének bevezető gondolata: érthetővé tenni azt, amit sokan örök misztikumként élnek meg. Jóllehet ennek a terjedelmes témának az egyetlen tankönyvbe integrálása szinte lehetetlen vállalkozás volt a szerző részéről, mégis sikeresnek bizonyult, hiszen rövid időn belül már a második kiadására is sor került.
A kecskeméti MATEGYE Alapítvány a 2020-ban megjelent Hibás feladatmegoldások az általános iskolában című könyvének folytatásaként adta ki 2025-ben Orosz Gyula: Hibás feladatmegoldások a középiskolában című munkáját. Mindkét mű rendhagyó módon közelíti meg a matematikai gyakorlást: nem csak az „egyik helyes” útvonalat, azaz a megoldást mutatják be, hanem a tanulók és tanárok számára egyaránt rendkívül értékes hibaanalízist kínálnak...
Hírlevél feliratkozás