Könyveket ajánlunk; honlapokat ajánlunk

Facebook
Nyomtatás

Könyvajánlónk

Alex Bellos: Alex Csodaországban. Matematikai ínyencségek a kőkortól a huszonegyedik századig, Európa Könyvkiadó, Budapest, 2014.

Nem is a mi ajánlónk. Örömmel hívjuk fel itt a figyelmet Szabó Borbála író, drámaíró, dramaturg, és műfordító, de kicsikét se matematikus ajánlójára:
http://www.konyvjelzomagazin.hu/hir/a-matematika-kolteszet–szabo-borbala-dramairo-meglepo-konyvajanloja
Zádori Zsolt: http://www.konyvjelzomagazin.hu/hir/melyen-elfojtott-logaritmikus-oszton

Ezek után futás a boltba vagy a könyvtárba 🙂 !

Honlapokat ajánlunk

Visontay György folyóirata: PonticulusHungaricus (https://www.facebook.com/PonticulusHungaricus)

TJ

Matematikai kifejezések első előfordulása : Earliest Known Uses of Some of the Words of Mathematics
Matematikai jelölések első előfordulása: Earliest Uses of Various Mathematical Symbols

Egy-egy matematikai fogalom vagy jelölés hallatán, láttán bizonyára sokakat – akár diákot az órán vagy matematikust egy cikk olvasása közben egyaránt – furdalhat a kíváncsiság: honnan származik az adott elnevezés, szimbólum? Például ki használta először a \(=\) jelet az egyenlőségre? Kitől származik az \(f(x)\) és ennek következményeként a diákokat a sorrend szempontjából gyakran csapdába ejtő \(f(g(x))\) jelölés? Miért primitív a primitív függvény vagy éppen mit jelent a nabla kifejezés és ki, miért aggatta a \(\nabla\) jelre? A sort a végtelenségig – honnan származik a \(\infty\) jel? – folytathatnánk a matematika bármely területén vagy szintjén használatos elnevezések, valamint jelölések kapcsán felmerülő érdekesebbnél érdekesebb kérdésekkel. Ezek megválaszolásában nyújt kiváló segítséget és szolgál kiindulópontként a fenti két weboldal, ahol a különféle matematikai szavak és szimbólumok első előfordulási helyeinek – sőt rendszerint egész fejlődéstörténetüknek – gyűjteményét találhatja az érdeklődő olvasó. A folyamatos frissítés és karbantartás mellett a szócikkek nagy erénye, hogy eredeti forrásokkal, idézetekkel vannak alátámasztva, amelyeknek az olvasó az interneten fellelhető digitális archívumokban – a későbbiekben ezeket is fogjuk ajánlani e rovatban – a székében ülve is könnyedén utánanézhet.

A szavak, jelölések eredetének megismerése számos esetben segíthet a mélyebb megértésében, ahogy Fried Ervin idézte Pelikán Józsefet a KöMaL 2006. évi februári számában a kvaterniók kapcsán: ,,Ha az ember valamit meg akar érteni, akkor vissza kell menni az eredethez.” Mindemellett pedig az elnevezések, szimbólumok mögött rejlő matematikatörténeti érdekességek és a hozzá kapcsolódó személyek gyakran fordulatos életútja – amelyről a már korábban ajánlott MacTutor weboldalon tájékozódhatunk – remekül használható a matematikaórák színesítésére az általános iskolától az egyetemig.

Besenyei Ádám

A rovat ajánlott cikkei
Vegyészekhez beépített kiküldött tu­dó­sí­tónk (korábbi, az ajánlott irodalomban feltüntetett írásai nyomdokain) újfent kincset talált, amit szeretne megosztani olvasóinkkal. A jó szívvel ajánlott könyvecske tulajdonképpen egy mese – gyermekeknek, vagy inkább felnőtt, jelenlegi, jövendő és volt kutatóknak a tudományról.
Nemrég jelent meg A rövidítés tudománya – Hatékony gondolkodás a mate­ma­ti­ká­ban és a mindennapi életünkben című könyv. Alapgondolata, hogy a jól megválasztott rövidítés; jelölés, diagram, eljárás vagy definíció egyszerre gyorsítja fel a gondolkodást és teszi lehetővé az összetett problémák átlátható kezelését. A szerző, Marcus du Sautoy neve Magyar­or­szá­gon is ismert: a Park Kiadónál korábban megjelent tőle A prímszámok zenéje (2014) és A kreativitás kódja (2022) – mindkettő közérthető, tudo­mány­nép­sze­rű­sí­tő stílusban.
Fényes Imre (1917–1977) a magyar fizika egyik legendás alakja, ma is hatással van tanítványaira. Ropolyi László és Szegedi Péter most megjelent válogatása bemutatja 50 évvel ezelőtti termo­di­na­mi­kai és kvantummechanikai eredményeit, köztük kapcsolatát Heisenberg vagy éppen Neumann gondolataival.
A lineáris algebra a BME-n összeforrt Wettl Ferenc nevével. Könyvének bevezető gondolata: érthetővé tenni azt, amit sokan örök misztikumként élnek meg. Jóllehet ennek a terjedelmes témának az egyetlen tankönyvbe integrálása szinte lehetetlen vállalkozás volt a szerző részéről, mégis sikeresnek bizonyult, hiszen rövid időn belül már a második kiadására is sor került.
A kecskeméti MATEGYE Alapítvány a 2020-ban megjelent Hibás feladatmegoldások az általános iskolában című könyvének folytatásaként adta ki 2025-ben Orosz Gyula: Hibás feladatmegoldások a középiskolában című munkáját. Mindkét mű rendhagyó módon közelíti meg a matematikai gyakorlást: nem csak az „egyik helyes” útvonalat, azaz a megoldást mutatják be, hanem a tanulók és tanárok számára egyaránt rendkívül értékes hibaanalízist kínálnak...
Hírlevél feliratkozás