A matematika érettségi követelményeinek változása 2024-től – V. rész

Facebook
Nyomtatás

A cikksorozat negyedik részében közölt feladatok megoldása itt található. Az ötödik, egyben befejező részben a valószínűségszámítás és statisztika témakörének változásait ismertetjük. Először bemutatjuk az érettségi kö­ve­tel­mé­nyek változását táblázatos formában. A táblázatban (piros színnel) jelezzük az újonnan megjelenő követelményeket és a törölt ismereteket is. (Ha egy követelmény átkerült középszintről emelt szintre, akkor azt csak a középszinten jelöljük kihúzással és emelt szinten nem pirosítottuk, hiszen eddig is része volt az emelt szintű követelményeknek.) A táblázat után a legfontosabb változásokat röviden megmagyarázzuk, értelmezzük, indokoljuk. Ezután néhány, újdonságnak számító ismeret esetén mutatunk olyan feladatokat, amelyeket a követelmények alapján el tudnánk képzelni egy feladatsorban. Hangsúlyozzuk, hogy ezek személyes elképzelések, az érettségi feladatokat összeállító bizottság nyilvánvalóan saját ötletei és szakmai meggyőződése szerint fog dolgozni.

 5. Valószínűségszámítás és statisztika
TÉMÁK VIZSGASZINTEK
  Középszint Emelt szint
5.1 Leíró statisztika Tudjon adott adathalmazt szemléltetni.  
5.1.1 Statisztikai adatok gyűj­tése, rend­sze­re­zése, kü­lön­bö­ző ábrázolásai

Tudjon adathalmazt táblázatba rendezni és táb­lá­zat­tal megadott adatokat feldolgozni. Értse a vélet­len­szerű mintavétel fogalmát. Tudjon kördiagramot, oszlopdiagramot és sodrófa (box-plot) diagramot készíteni.

Tudjon választani megfelelő diagramtípust egy adathalmaz ábrázolásához, és tudjon a válasz­tása mellett érvelni.

Tudjon adott diagramról információt kiolvasni.

Tudjon grafikus manipulációkat felismerni és javítani diagramok esetén.
Tudja és alkalmazza a következő fogalmakat: osztályba sorolás, gyakorisági diagram, relatív gyakoriság.

Tudjon adathalmazokat összehasonlítani sodrófa-diagramok alapján.
5.1.2 Nagy adathalmazok jel­lem­zői, statisztikai mu­ta­tók Ismerje és alkalmazza a következő fogalmakat: átlag, súlyozott számtani közép, kvartilisek, me­di­án, módusz, terjedelem, átlagos abszolút eltérés, szórás.
Tudja kiszámítani ismert átlagú adathalmazok egyesítésének átlagát.
Tudja a szórást kiszámolni adott adathalmaz esetén a definíció alkalmazásával vagy számológéppel.
Tudjon adathalmazokat összehasonlítani a tanult statisztikai mutatók segítségével.

Ismerje és alkalmazza a következő fo­­gal­­ma­­kat: súlyozott számtani közép, átlagos abszo­lút eltérés.

Tudjon választani az adathalmazt jól jel­lem­ző középértéket, és tudjon a választása mellett érvelni.

Tudjon statisztikai adatokat értelmezni, értékelni, azokból tudjon statisztikai kö­vet­kez­te­té­se­ket levonni.

5.2 A valószínűségszámítás elemei

Ismerje és alkalmazza konkrét példák esetén a következő fogalmakat: ese­mény, eseménytér, elemi esemény, események összege és szorzata, ese­mény komplementere, egymást kizáró ese­mé­nyek, független események.
Ismerje és alkalmazza a klasszikus (Laplace)-modellt. Tudja meghatározni esemény komplementerének a valószínűségét.
Ismerje a szemléletes kapcsolatot a relatív gya­ko­ri­ság és a valószínűség között.

Ismerje és alkalmazza a geometriai valószínűség modelljét.

Definiálja és alkalmazza a középszinten fel­so­rolt fogalmakat.

Definiálja és alkalmazza a feltételes való­szí­nű­ség fogalmát.

 

Tudjon va­ló­szí­nű­sé­get számítani visszatevéses és visszatevés nélküli mintavétel esetén.
Ismerje és alkalmazza a binomiális eloszlás képletét.

Tudja meghatározni a várható értéket konkrét feladatokban.

Tudja értelmezni a binomiális eloszlást (vissza­te­vé­ses modell) és a hipergeometriai eloszlást (visszatevés nélküli modell). Tudjon ezek alkalmazásával konkrét va­ló­szí­nű­sé­ge­ket kiszámítani.
Ismerje és tudja kiszámítani a várható értéket a diszkrét egyenletes és a binomiális eloszlás esetén.
Ismerje és alkalmazza a várható érték fogalmát.

Látható, hogy ebben a témakörben sok változás történt: új ismeretek, elvárások kerültek be mind a közép-, mind az emelt szintű követelmények közé. (Ennek megítélésével nem szeretnénk túl sokat foglalkozni, de azt megemlítjük, hogy egyfelől nem túl nehezek az új fogalmak, másfelől ezek tanulása elengedhetetlennek tűnik ahhoz, hogy megfelelően el tudjunk igazodni a ránk zúduló adathalmazok, a sokszor manipulatív diagramok között. Azt sem felejthetjük el, hogy a pandémia alatt milyen fontos döntéseket kellett meghoznunk tesztek megbízhatóságát vagy oltások hatékonyságát ismerve.)

A sok változás között az egyetlen igazi újdonságot a kvartilisek fogalmának és a sodrófa (másnéven box-plot vagy doboz-) diagram ismeretének követelménye jelenti. Ezért ezekkel az alábbiakban egy kicsit részletesebben foglalkozunk. Előrebocsátjuk, hogy a kvartilisek ismerete arra ad lehetőséget, hogy az adathalmazokat néhány számadattal jobban tudjuk jellemezni, mint kizárólag középértékekkel (átlag, medián). Fontos azt is tudni, hogy a kvartilisek elsősorban nagy adathalmazok jellemzésére használhatók és használandók, de nyilvánvaló, hogy a jelenlegi érettségi viszonyok között nincs lehetőség ilyenek elemzésére.

A kvartilisek azok a helyzetmutatók, amelyek a nagyság szerint növekvő sorba rendezett adatokat négy, lehetőleg egyenlő nagyságú részre osztják.

  • Az alsó kvartilis az a szám, amelynél az adatok (körülbelül) 25%-a kisebb (jele: Q1, használjuk az első kvartilis megnevezést is);
  • a medián (Q2 = Me, a második kvartilis);
  • a felső kvartilis az a szám, amelynél az adatok (körülbelül) 75%-a kisebb (jele: Q3, a harmadik kvartilis).

 A kvartilisek meghatározása

A kvartilisek meghatározásának diszkrét eloszlások esetén nincs általánosan elfogadott módszere. A 2020-as Nat-nak megfelelően átdolgozott tankönyvek a következő módszerrel dolgoznak, így ezt javasoljuk a diákoknak az érettségi vizsgán is:

  • A nagyság szerint növekvő sorba rendezett adatokat a mediánnál két részre osztjuk.
  • Ha páratlan számú adattal dolgozunk, akkor a mediánt (tehát a sorbarendezett adatok középső elemét) elhagyjuk az adatok közül. Ha páros számú adattal dolgozunk, akkor egyszerűen középen kettéválasztjuk az adatokat.
  • Az alsó kvartilis az eredeti adathalmaz „alsó felének”, a felső kvartilis pedig a „felső felének” a mediánja.

Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a leggyakrabban használt számítógépes programok közül a GeoGebra ugyanezzel a módszerrel számol, viszont a legtöbb táblázatkezelő program (köztük az MS Excel) eltérő módszerrel dolgozik, ami bizonyos elemszámok esetén a fentiektől eltérő eredményt ad.

A kvartilis értékek az első 8, 9, 10, illetve 11 pozitív számból álló adatsokaság esetén:

Adatok Kvartilisek
\(Q_1\) \(Q_2\) \(Q_3\)
1–8 2,5 4,5 6,5
1–9 2,5 5 7,5
1–10 3 5,5 8
1–11 3 6 9

A statisztikában kiugró adatnak (outlier) azt az adatot nevezzük, amelyik jelentősen eltér a többi adattól. Ilyen adat keletkezhet pl. egy mérés nagy szórása esetén, de jelezhet mérési hibát is. Általános definíció nincs arra nézve, hogy mit értünk „jelentős” eltérés alatt. Egy gyakran használt megközelítés szerint azok az adatok tekinthetők kiugrónak, amelyek eltérése a felső (alsó) kvartilistól a félterjedelem 1,5-szeresénél nagyobb „felfelé” („lefelé”). Miután az érettségi követelmények nem tesznek említést a kiugró adat ismeretéről, ezért nem várható olyan feladat a vizsgán, ami ennek ismeretét kérné számon.

A sodrófa- vagy dobozdiagram (box-plot)

Ez a diagram alapvetően a fent említett öt érték vizuális megjelenítésére szolgál. A doboz széleit az alsó és felső kvartilis adja, a dobozban megjelenik a medián is. A dobozból induló szakaszok vége az adatok minimumát és maximumát jelzi. A diagram lehet fekvő és álló is.

sodrofa GE elore

1. feladat

Kördiagrammal vagy oszlopdiagrammal ábrázolná inkább az alábbi adatokat? Válaszát indokolja!

a) Egy iskola tanulói létszámának alakulása 2020 és 2024 között.
b) Az osztály tanulóinak megoszlása a szülők legmagasabb iskolai végzettsége szerint.
c) Egy osztályban a matematika érettségi jegyek eloszlása.

2. feladat

Ádám egy év júliusában feljegyzi mind a 31 napon a lakóhelyén mért legmagasabb napi hőmérsékletet (Celsius fokban), majd az adatokat nagyság szerint sorbarendezi. Így ezt az adatsokaságot kapja:

19, 22, 22, 23, 23, 23, 25, 26, 26, 26, 26, 27, 27, 27, 27, 27, 28, 28, 29, 31, 31, 32, 32, 33, 33, 35, 38, 39, 40, 40, 42

Ábrázolja az adatokat sodrófa-diagramon!

3. feladat

Egy 24 fős osztályba 12 fiú és 12 lány jár. Egy próbaérettségi dolgozat eredményei a fiúk között: 32, 38, 40, 52, 53, 54, 56, 60, 61, 64, 66, 84.

a) Sorolja az adatokat osztályokba, és ábrázolja ennek alapján a fiúk eredményét oszlopdiagrammal!

A lányok eredményei ugyanennél a dolgozatnál: 37, 38, 44, 53, 54, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 65. Timi szerint a lányok eredményei jobbak, mint a fiúk eredményei. Gergő szerint pont fordítva: a fiúk értek el jobb eredményt, mint a lányok.

b) Mondjon egy érvet, ami Timi, és egy másikat, ami Gergő álláspontját támasztja alá!

Az évfolyam egy másik osztályában ugyanezen dolgozaton elért eredményekről az alábbi diagram készült.

3b

c) Hasonlítsa össze a két osztály eredményét az adatok terjedelme és mediánja alapján!

4. feladat

Az alábbi sodrófadiagramok egy iskola két párhuzamos osztályába járó diákok centiméterben mért magasságának eloszlását mutatják. A két osztályba ugyanannyi diák jár.

A osztály 4A
B osztály 4B

Az alábbi kijelentések a fenti adatokra vonatkoznak. Állapítsa meg minden kijelentésről, hogy igaz, hamis, vagy az adatok alapján ezt nem lehet eldönteni! (Tegyen X-et a megfelelő cellába! Válaszait nem kell indokolnia.)

  Igaz Hamis Nem lehet eldönteni
Az A osztályba járó gyerekek több mint fele alacsonyabb 150 cm-nél.      
A B osztályban több olyan gyerek van, aki 160 cm-nél magasabb, mint az A osztályban.      
A magasságok terjedelme az A osztályban nagyobb, mint a B osztályban.      
A két osztály összes tanulója közül a legmagasabb az A osztályba jár.      

5. feladat

Egy kisváros fürdőjét 2024 nyarán szeretné felújítani a helyi önkormányzat. Az alábbi táblázat tartalmazza, hogy az elmúlt 8 évben hogyan alakult a fürdő látogatottsága éves szinten:

Év 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Fürdővendégek száma 33 200 32 500 34 000 33 500 33 200 33 100 32 900 32 500

A beruházást ellenző egyik képviselő az alábbi grafikont hozza nyilvánosságra közösségi oldalán:

furdovendegek

a) Írjon két olyan jellemzőt, amiért ez a grafikon téves következtetések levonására alkalmas!

b) Ábrázolja az adatokat úgy, hogy nehezebben lehessen belőlük téves következtetéseket levonni!

6. feladat

András az első félévben négy jegyet kapott matematikából. Tanára szerint a jegyei alapján félévkor 4-est érdemel, mert ez a jegyek átlaga. András szerint viszont 5-öst kéne kapnia, mert ez a jegyeinek az egyetlen módusza, és 4-es jegye nem is volt a félév során. Milyen jegyeket kapott András a félév során? Válaszát indokolja!

7. feladat

Egy új bevásárlóközpontban nyitási akcióként minden vásárló megpörgetheti az ábrán látható szerencsekereket. Amelyik mezőnél a kerék megáll a pörgetés után, azt az összeget nyeri meg a vásárló. Mennyi a nyeremény várható értéke egy pörgetés esetén? Megoldását részletezze!

kerk

Csapodi Csaba
Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanárképző Központ,
ELTE TTK Matematikatanítási és Módszertani Központ

A rovat ajánlott cikkei
2025 júliusának elején Miskolcon tartotta meg éves matematikatanári találkozóját, a Rátz László Vándorgyűlést a Bolyai János Matematikai Társulat.
Még a legjobb diáknak is nagy stressz, hogy jól teljesítsen egy-egy tanulmányi versenyen. Vajon hasonló helyzetben a saját tanára meg tudná-e oldani a feladatokat? Ezt is gyakorolhatják évről évre a matematikát tanítók országos vándorgyűlésén részt vevő pedagógusok.
A Lányok Európai Matematikai Diákolimpiáját, az EGMO-t 2025. április 11. és 17. között tartották Koszovóban. A magyar csapat szép eredménnyel, egy arany-, két ezüst- és egy bronzéremmel tért haza, az összes ország között a 8., a 35 európai ország között pedig a 4. helyet szerezték meg. Kiss Melinda és Kocsis Anett csapatvezetők kiegészítették beszámolójukat az EGMO 2025 fela­da­tai­val és a magyar versenyzők néhány megoldásával...
Az 1990-es évek közepén többünkben, akik régóta vezettünk matematikai tehetséggondozó szakköröket, felvetődött az a gondolat, hogy eredményesebb lenne a munkánk, ha tanév közben pár hétvégére elvinnénk valahova a szak­kö­rö­sö­ket és ott intenzíven foglal­koz­nánk matematikával... Pintér Ferenc írt a 25 éves múltról és a jelenről: erre a tanévre szeptember 15-éig lehet regisztrálni: https://erdosprogram.hu
Hraskó András, a Budapesti Fazekas Gimnázium széles körben ismert tanára az utóbbi években Angliában tanít. Korábbi – köztük mára eredményes matematikus – és mostani tanítványairól szóló emlékeit, tapasztalatait osztotta meg, kiemelve a tehetséges diákok korai kutatómunkájának fontosságát és a Polygon pályázatait. Bepillantást nyerhet az Olvasó abba, hogyan tudja motiválni diákjait egy motivált matematikatanár...
Hírlevél feliratkozás