Megjelenés: 2025/2.
Az Érintő 2025. márciusi számában Maga Balázs Simon Péterrel írt közös cikket a mesterséges neurális hálók gépi látásáról. Ezúttal egy másik, rendkívül izgalmas alkalmazási területet, azt, hogyan képes a mesterséges intelligencia szövegek megértésére és előállítására, vagyis a nagy nyelvi modellek létrejöttét mutatja be közösen Virág Fausztin Asztrikkal. A további szerzőtársakról az Utószóban olvashatnak...
A 2025-ös Abel-díjat Kasivara Maszaki japán matematikus (Masaki Kashiwara, fotó: Thomas Brun) kapta az algebrai analízishez és a reprezentációelmélethez való alapvető hozzájárulásaiért, ezen belül a D-modulusok elméletének kidol­go­zá­sá­ért és a kristálygráfok felfedezésééert. Szabó Szilárd cikke rövid betekintést nyújt Kasivara matematikai munkásságába.
A rovatszerkesztő, Róka Sándor a Héttusa verseny 8. fordulójának a Facebook-oldalon már megjelentetett megoldásait kiegészítette a feladatot leg­szel­­le­­me­­seb­­ben megoldók gondolatainak leírásával is. Az érdeklődők sok ötlelet meríthetnek belőlük...
Összesítette a 8. forduló eredményeit, valamint az első nyolc Héttusa-feladatsor megoldóit Róka Sándor, a rovat vezetője. Sőt, a verseny indulása óta eltelt időszak további hozadékairól is beszámol.
Kollár János 2025-ben elnyerte a Bolyai János Nemzetközi Díjat, erről az Érintő két hírében is olvashatnak: Kéri Gerzson: A Bolyai-díjakról és a 2025-ös díjazottakról és Az MTA 199. közgyűlésének díjazottjai című cikkekben. Kovács Sándor írása Kollár János matematikai munkásságának egyik kiemelkedő részét, a magasabb dimenziós moduluselméletben elért eredményeit ismerteti meg az olvasóval.
2025. március 27-én Kalmár László Emléknapot tartottak Szegeden a jeles matematikus, az informatika hazai úttörője születésének napra pontosan 120. évfordulóján. A Magyar Tudományos Akadémia Szegedi Akadémiai Bizott­sá­gá­nak székházában elhangzott előadásokból Szabó Péter Gábor: Kalmár László, a matematikus című előadásának lejegyzett és szerkesztett változatát tesszük most közzé.
A Møbee nevű kártyajáték szabálya nagyon egyszerű: Csapj fel három lapot a pakliból és keresd meg azt az egyetlen figurát, amelyik mindhármon szerepel! A leggyorsabb játékos nyeri a kört. Az ilyen paklik gyártásához szükséges kombi­na­to­ri­kai struktúrákat tárgyalta Ruff János 2024 márciusi számunkban megjelent írásában. Most további két blokk­rend­szer­re ad konstrukciókat. A második blokkrendszerből „Møbee Twin” kártya­pak­lik gyárthatók. Hogyan? Meg­tud­hat­juk a cikkből.
Kézdy Judit jelenleg az ELTE harmadéves matematika-kémia tanár szakos hallagtója, de már két éve tanít korábbi iskolájában – nála három évvel fiatalabb diákjait készítette fel eredményesen az emelt szintű matematika érettségire! Nem meglepő, hogy 2025 tavaszán ő is elnyerte az Intézet Kiváló Hallgatója díjat. Paulovics Zoltán beszélgetett vele...
Néhány nappal 99. születsésnapja után, 2025. május 16-án elhunyt Lax Péter, a világhírű magyar származású amerikai matematikus. Hatása a 20. század matematikájára egyedülálló és példaértékű volt, amiért 2005-ben Abel-díjat kapott. 15 évesen hagyta el Magyarországot, de még idős korában is hazalátogatva, magyarul – akcentus nélkül – tartotta meg előadásait. Faragó István emlékezik meg róla, de aki szakmai vagy személyes életútját mélyebben is meg szeretné ismerni, annak további hivatkozásokat is ajánlunk.
Itt a 9. forduló! A Héttusa rovatban kitűzött feladatokra bárki beküldheti a megoldást. A feladat kérdésére a feladat sorszámát és a választ kell megküldeni a hettusa‍@‍ematlap.hu email címre. A beküldési határidő: 2025. július 14. Az eddigi 8 forduló összesített eredménye, valamint az előző feladatsor megoldásai a megoldók ötleteivel kiegészítve szintén megtalálhatók a Héttusa rovatban. (A fotó forrása: dbhir.hu)
XIV. Leó pápa matematikából szerezte első diplomáját, a nemrég megválasztott román elnök pedig kétszer is maximális pontszámmal aranyérmes lett a Nemzetközi Matematikai Diákolimpián, és karrierje kutató matematikusként indult. Mi lehet még azokból, akik matematikus diplomát szereznek? Simon Péter és Molontay Roland ad néhány ötletet... (Fotó: Matematikus állás­hir­de­té­sek a Profession.hu portálon.)
A Rubik’s Gridlock (vagy Mondrian Blocks) egy régi eszme: „a játékok bevonása a tanulásba” megvalósítása egy új eszközzel, ami feleleveníti Dienes Zoltán és Varga Tamás XX. századi kísérleteit. Ez a modern, kézzelfogható, de később digitálisan is elérhető eszköz − egyelőre csak a kezdeti szakaszban, az óvodában és az alsó tagozaton − új lendületet adhat a matematika tanulásához. Vancsó Ödön, Kerekes Judit és Kökényesi Imre cikke számol be a apasztalatokról.
A Bolyai János Matematikai Társulat hagyományteremtő rendezvény­so­ro­za­tá­hoz, a Matematika Világnapja (3.14) alkalmából meg­ren­de­zett „Matek az utcán”-hoz 2025-ben minden eddiginél többen csatlakoztak. Országosan 20 helyszínen igyekeztek a matematika világát közelebb hozni az érdeklődőkhöz. (Fotónkon a Tatán készített piskóták.) Barbarics Márta néhány helyi szervező igencsak tanulságos π-napi beszámolóját szinte változatlan formában közölte…
Különleges interjúsorozat indult 2024 végén Közelebb a matematikához címmel, amely a Trend Fm-en és a Radiocafén hallgatható meg. Az Érintő olvasói megismerkedhetnek a rádióműsor (és podcast) készítőjével, Oláh Andreával. A Rényi Intézet kutatóit megszólaltató immár több mint 25 adásból válogattunk ki hármat ajánlóként.
A 2025. április 4–6. között Debrecenben megrendezett Matematika és Informatika Didaktikai Kutatások konferencia, a MIDK 2025 elsődleges célja az volt, hogy lehetőséget biztosítson arra, hogy a magyarországi és a határon túli, matematika- és informatikadidaktikával foglalkozó már elismert és fiatalabb kutatók is találkozzanak, beszámolhassanak aktuális kutatásaikról, tanácsokat, ötleteket kapjanak, bekap­cso­lód­janak egymás munkájába, közös programot indítsanak. Képünk András Szilárd kolzsvári egyetemi docens előadásán készült. A konferenciáról a szervezőbizottságból Báró Emőke számolt be.
A váci Boronkay György Műszaki Technikum és Gimnázium egykori diákja, majd tanára és jelenlegi igazgatója, Fábián Gábor jogos büszkeséggel írt le néhány gondolatot iskolája múltjáról, fejlődéséről és tehetséggondozó tevékenységéről. Mára a technikumok között elért matematikai eredményeik kimagaslóak, amint az a történet végén az OKTV-dobogósaik és duplázó döntőseik felsorolásából is látható…
A matematikai díjak közül az egyik legrangosabb az Abel-díj, amelyet 2002-ben alapítottak. A díjátadás szervezői egy új kezdeményezést indítottak el: meghívnak különböző országokból középiskolásokat a rendezvényre. Így jutottak idén az Abel-díj „közelébe” néhányan Dobos Sándor vezetésével a magyarországi olimpiai kvalifikációs versenyen az élmezőnyben végzettek közül.
A Bolyai János Nemzetközi Matematikai díjat 2025-ben Kollár Jánosnak ítélte oda a Magyar Tudományos Akadémia Matematikai Tudo­má­nyok Osztályának öt tagjából, valamint öt kiemelkedő külföldi mate­ma­ti­kus­ból álló díjbizottság. Kéri Gerzson cikke főleg e díjról és díjazottjáról szól, de tisztázza, hogy mi is a különbség Bolyai-díj és Bolyai-díj között. Idén ugyanis két különböző Bolyai-díjat is magyar matematikus kapott.
Idén ünnepli alapításának 200. évfordulóját a Magyar Tudományos Akadémia. Az MTA 199. közgyűlésének ünnepi ülésén, illetve a közgyűléshez kapcsolódó osztály­ren­dez­vé­nye­ken számos rangos tudományos díjat és elismerést adtak át. A díjazottak névsorában az Érintő szer­kesztő­bizott­sá­gá­nak két tagja is szerepel: Oláh Vera és Röst Gergely. Gratulálunk nekik és a további díjazott matematikusoknak!
2025 áprilisában és májusában több különböző díjat is kiosztottak az ELTE TTK matematikatanárai és oktatói számára, a hivatalosokon túl magánalapításúakat is: a Gács András- és a Besenyei Ádám-díjat. Nagy Zoltán Lóránt, Sikolya Eszter és Oláh Vera írt a díjak névadóiról és a kitüntetettekről.
A matematika világnapjának megünneplésére a Szegedi Tudományegyetem Bolyai Inté­ze­té­nek legnagyobb termében került sor, ahol csak pótszékek és állóhelyek segítségével fért be a 150 fős közönség. A szegedi egyetemi tanárok, kutatók mellett idén egy „országos legendát” is sikerült elcsábítanunk, a 98 éves Obádovics Gyulát. Neve főleg a generációk által használt, 1956-ban írt könyvéről híres, pedig amellett, hogy most is kutat, ír és olvas komoly matematikát, sőt verseskötete, regényei jelentek meg – tudósít Győrffy Lajos.
Debrecenben március 8-án a „Matek az utcán” rendezvényre a Matematikai Intézet hallgatói és oktatói valamint a Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium 9. A. speciális matematika tantervű osztálya és tanáraik közös szervezésében került sor. Arról, hogy mi mindennel készültek, és hogyan valósították meg, Figula Ágota számol be.
2025. február 10-étől 15-éig zajlott le a 16. Romanian Master of Mathematics (RMM) verseny, 16 ország mintegy 100 ver­seny­ző­jé­nek részvételével. A magyar versenyzők a kiadott 8 aranyéremből egyet, a 14 ezüstérem közül pedig hármat is megszereztek, így a csapatversenyben Kína mögött a másodikok lettek, megelőzve az USA, Izrael, Bulgária és Románia csapatait. A csapatvezetők, Lenger Dániel és Kovács Benedek beszámolója következik.
2025. május 13-án az MTA Dísztermében vehette át Stipsicz András a magyar tudományos élet kiemelkedő kutatójaként a Bolyai-díjat (Bolyai János alkotói díjat). A díjat odaítélő bizottság tagjai a tudományágak minél szélesebb körét képviselik, elnöke a mindenkori köztársasági elnök, további tizennégy tagjának felét a Magyar Tudományos Akadémia elnöke, másik felét pedig a Bolyai-díj Alapítvány alapítói delegálják. A Bolyai Jánosról elnevezett díjat matematikusként elnyerni különösen nagy jelentőségű.
Kéri Gerzson: „Vázlatok három tantárgy diákolimpiáinak a versenyzőiről, valamint az országos versenyek legjobbjairól 1894–2024” címmel megjelent munkájának és az azt megelőző „Hatvanhat év legtehetségesebb matekos diákjai. A matematikai diákolimpiák magyar versenyzői 1959–2024” saját kiadású könyvének nemrég megjelent, 2025-ig kiterjesztett online változatáról Oláh Vera írt könyvajánlót.
2025. április 26-án egy országos mate­ma­ti­ka­ta­ní­tá­si rendezvény zajlott le a HUN-REN Rényi Alfréd Matematikai Kutató­in­té­zet­ben „Merre tart(son) a matematika tanítása Magyarországon?” címmel. A meghívottak között voltak mate­ma­ti­ka­ta­ná­rok gimnáziumokból és szakképzési intézményekből, egyetemi oktatók és matematikusok az ország különböző pontjairól. A plenáris előadás újító javaslatairól és a munka­cso­por­tok­ban megvitatott kérdések eredményeiről Csapodi Csaba számol be.
A kecskeméti MATEGYE Alapítvány a 2020-ban megjelent Hibás feladatmegoldások az általános iskolában című könyvének folytatásaként adta ki 2025-ben Orosz Gyula: Hibás feladatmegoldások a középiskolában című munkáját. Mindkét mű rendhagyó módon közelíti meg a matematikai gyakorlást: nem csak az „egyik helyes” útvonalat, azaz a megoldást mutatják be, hanem a tanulók és tanárok számára egyaránt rendkívül értékes hibaanalízist kínálnak...