Megjelenés: 2024/3.
A Békéscsabán megrendezett idei Rátz László Vándorgyűlés hívószava az együttműködés volt. 200 résztvevő kísérte figyelemmel az előadásokat, szemináriumokat. Az eseményről Kosztra Gábor írását olvashatják. A megnyitó és számos előadás elérhető, visszanézhető a Társulat Youtube csatornáján. Nyitóképünkön az idei Beke Manó-díjasok. Cikkünkből és a videókból is bizonyára kiderül, mitől több egy hagyományos tanári továbbképzésnél az RL.V.
2024 áprilisában a szegedi és a debreceni egyetem közös Matematika és Informatika Didaktikai Kutatások konferenciájának célja volt, hogy lehetőséget biztosítson a magyarországi és a határon túli, matematika és informatika di­dak­ti­ká­val foglalkozó kutatók és PhD-hallgatók, egyetemisták találkozására. 7 ország 88 részt­ve­vő­jé­nek találkozójáról számolt be Báró Emőke.
A győri Révai Miklós Gimnázium közel 240 éves történetében a matematika és annak tanítása mindig központi szerepet kapott. Kétrészes cikk­so­ro­za­tunk első részében Csete Lajos és Árki Tamás az intézmény kialakulásáról, három legen­dás tanáráról, Arany Dánielről, Kárteszi Ferencről és Czapáry Endréről ír. A következő rész decemberi számunkban már a gimnázium jelenéről fog szólni. Következik az első rész.
Ez az írás a 2024-ben a békéscsabai Rátz László Vándorgyűlésen elhangzott szemináriumi foglalkozás alapján készült. A közölt feladatok azt próbálják meg bemutatni, hogy miként lehet a szakköri munkában érdekes, egymásra épülő, egyre nehezedő feladatokat feladni a tanulóknak az egész világon egyre dinamikusabban fejlődő való­szí­nű­ség­szá­mí­tás témaköréből. Fonyó Lajos és Fonyóné Németh Ildikó cikkének első részében bolyongásokkal foglalkozik a síkbeli koordináta-rendszerben, majd a kocka és az oktaéder élein. A megoldásokhoz változatos módszereket, jó ötleteket kínálnak a szerzők.
Simonovits András: Válogatott fejezetek a matematika történetéből című művénak második, javított kiadását a Typotex ingyenes e-könyvként adta ki. Tudományterületeken átívelő és a tanítási szempontokat kiemelten kezelő szemlélet hatja át a szerző szubjektív, mégis átfogó mate­ma­ti­ka­tör­té­neti válogatásának a tárgyalásmódját. Freud Róbert ajánlja a könyvet.
Neumann János tudományos hagyatékának ápolása folyamatos közös feladatunk. Azzal, hogy írásainak jelentősen kibővített változatát megjelentette, fontos részt vállalt ebben a tevékenységben a Typotex Kiadó. Neumannak a kötetben szereplő fizikai és matematikai tárgyú írásairól Etesi Gábor számol be. Ugyanakkor Vizvári Béla jelen cikke a közgazdaságtani és matematikai dolgozatokat ismerteti. A recenziók is igazolják, hogy Neumann írásai mennyire gondolatébresztőek.
Ez a különleges szakmai könyv, feladatgyűjtemény, összefoglalás egészen másként közelíti meg a hatványok és gyökök témakörét, mint elődei. Igyekszik minden részletre kiterjedően áttekintést adni a módszerekről és az alkalmazásokról egészen a középszintű érettségitől az olimpiai feladatok szintjéig. Kiss Géza számol be a kétkötetes műről.
Neumann János tudományos hagyatékának ápolása folyamatos közös feladatunk. Azzal, hogy írásainak jelentősen kibővített változatát megjelentette, fontos részt vállalt ebben a tevékenységben a Typotex Kiadó. Neumannak a kötetben szereplő fizikai és matematikai tárgyú írásairól most Etesi Gábor számol be. Ugyanakkor Vizvári Béla cikke a közgazdaságtani és matematikai dolgozatokat ismerteti. A recenziók is igazolják, hogy Neumann írásai mennyire gondolatébresztőek.
A kolozsvári Ábel Kiadó először teszi hozzáférhetővé nyomtatásban Riesz Frigyes három, korábban kiadatlan, egyetemi hallgatók számára írt előadásjegyzetét. A könyv igazi hiánypótló mű, megvásárolható a Typotex Kiadónál vagy a szerkesztőknél: Tarcsay Zsigmond mutatja be a monográfiát.
Amikor egy könyvesboltban megláttam Petr Beckmann A Pi története című könyvét, azonnal belekerült a bevásárlókosáramba – írja Lente Gábor. Eredetileg még 1970-ben jelent meg, magyarul pedig – Gerner József fordításában – a Typotex Kiadó jelentette meg 2022-ben. Ez az élvezetes írás nemcsak a könyvről szól…
A Közép-Európai Matematikai Diákolimpiát 2013 után másodszorra rendezte hazánk, a 18. MEMO-nak idén Szeged adott otthont augusztus 24–30. között. A versenyen a 10 ország csapati között az 5. helyen végeztek a magyarok, ám a mezőnyből kiemelkedett Keresztély Zsófia maximális pontszáma és aranyérme. Gratulálunk a versenyzőknek és a csapat vezetőinek, Kovács Benedeknek és Hegedűs Dánielnek. Következik az ő beszámolójuk.
Második alkalommal is megrendezésre került a LEMMA nyári tábor Szegeden a Bolyai Intézetben, 26 matematika iránt érdeklődő tizenegyedikes fiatal részvételével. A tábor célja az alkalmazott és kutató matematikus pálya minél szélesebb körű megismertetése, bemutatása. A szervező csapat nevében Győrffy Lajos küldött beszámolót a Leendő Magyar Matematikusok Táboráról.
A grúziai EGMO tavaszi rendezvényéről és a magyar lányok szerepléséről számol be a négy érmes csapattag és vezetőik, Kiss Melinda Flóra és Baran Zsuzsa, akik korábbi diákolimpikonokból lettek immár tapasztalt csapatvezetők. Az European Girls' Mathematical Olympiad néhány napja igazi felejthetetlen élményeket hozott azoknak a lányoknak, akik szeretik a komoly matematikát és egyúttal a komolytalan szórakozást is. Íme, ilyen volt az EGMO 2024.
Nemcsak a magyar diákolimpikonok kiemelkedő, 8. helyezéséről (két évtized óta ez a legjobb csapateredményünk), a két arany-, három ezüst- és egy bronzéremről, de a hozzá vezető útról, az olimpiai szakkörről, az újonnan alakult „olimpiai iskoláról” és az edzőtáborokról is sokat megtudhatunk, majd bepillanthatunk abba, milyen is a Nemzetközi Matematikai Diákolimpia szervezése. Dobos Sándor mindenre kiterjedő beszámolója végén Hraskó András is ír személyes élményeiről. Nézzük tehát a sikerhez vezető utat.
A 25 éves múltra visszatekintő Ericsson-díjat 2 év kihagyás után megújult formában hirdette meg az Ericsson Magyarország. Az idei évtől matematikát vagy fizikát tanító kollégák mellett a digitális kultúrát (korábban informatikát) tanító tanárok elismerésére is beadhatók pályázatok legkésőbb 2024. szeptember 15-éig. A 2024-es Ericsson-díj felhívása és az ajánlásokhoz szükséges űrlapok elérhetők a KöMaL honlapjáról. A legfontosabb tudnivalókat Kós Rita, a MATFUND Alapítvány képviselője osztja meg az olvasókkal.
Néhány – teljesen különböző témájú – emlékeztető írás került a Hírek rovatunk elejére: emlékeztetünk a KöMaL közelgő Ankétjára, de emlékezünk Vekerdi László születésének 100. évfordulójára, a nemrég elhunyt kiváló matematikatanárra, Csorba Ferenczre és a BME Matematikai Intézetének megszűnt könyvtárára. Következik négy aktuális hír.
Az új tanévben negyedévente ismét 7-7 gondolkodtató problémát jelentetünk meg. A Héttusa rovatban kitűzött fel­a­da­tok­ra bárki küldhet megoldást. A feladat kérdésére a feladat sorszámát és a választ kell megküldeni a hettusa‍@‍ematlap.hu email címre. A beküldési határidő: 2024. október 1. Ezek a 6. forduló feladatai.
A gépi tételbizonyítás sikere vitát indított el a matematikai közösségben. A fő kérdés: vajon teljes mértékben megbízhatunk-e egy olyan bizonyí­tás­ban, amelyet nem tudunk teljes egészében az emberi percepcióra és a tiszta észre hagyatkozva ellenőrizni? Molnár Zoltán Gábor cikke érdekes filozófiai problémákat is felvet, miközben bevezetést kapunk a Lean program­nyelvbe és a bizo­nyí­tás­asszisz­tens szoftverek elvébe, érintve a mesterséges intelligencia jövőbeni fejlődését. Tovább...
Az Érintő Facebook-oldalán már meg­je­len­tet­tük a megoldásokat a rovatszerkesztő, Róka Sándor válogatásában, néhány olyan megoldással és megjegyzéssel, amit a beküldőktől kapott. Ezek újabb általánosításokat, számítógépes meg­kö­ze­lí­té­se­ket is bemutatnak. Az érdeklődők a KöMaL Fórumában nemrég indított Hétpróba témájába is bekapcsolódhatnak! Itt találhatók a júniusi feladatok megoldásai.
Szakácsné Györey Bernadett, Betti férjével, Lacival egy matektáborban ismerkedett össze, majd 2004-ben együtt végeztek az ELTE-n matematikusként, utána augusztusban házasodtak össze, ma pedig Csepelen élnek négy fiukkal. Betti 2014 óta a helyi Jedlik Ányos Gimnázium matematikatanára, sikeres versenyfelkészítő, továbbá 2022 óta az ELTE Matematika Doktori Iskola Didaktika programjának doktorandusza. Paulovics Zoltánnal beszélgettek.