Tanárverseny – avagy akasztják a hóhért?

Facebook
Nyomtatás

A Bolyai János Matematikai Társulat 2004 óta rendezi meg a Rátz László Vándorgyűlésen a Tanárversenyt. Az általános és a középiskolai tanárok részére két kategóriában szervezett 21. verseny feladatait az elmúlt néhány évhez hasonlóan az idén is Fonyóné Németh Ildikó és Fonyó Lajos állították össze. A szellemi erőpróbára a négynapos kora nyári rendezvény második napján, csütörtökön kora délután került sor. A résztvevőknek 90 perc alatt 30 tesztfeladatot kellett megoldaniuk matematikai segédeszközök nélkül.

A feladatok a matematika szinte minden fontos területét érintették, pontos fogalmi ismereteket, szövegértést, logikus gondolkodást és magasszintű problémamegoldó képességet igényeltek a versenyzőktől. Emellett a felnőttek is átélhették azokat az izgalmakat, amelyeket a tanítványaik is érezhettek a hasonló versenyek során. A legnagyobb kihívást talán az időkorlát jelentette a tanároknak.

A versenyen sokan indultak, a vándorgyűlés résztvevőinek közel harmada, 58 közép- és általános iskolában tanító vett részt ezen a programon. Mindkét kategóriában 80% körüli teljesítménnyel lehetett nyerni, az indulók szép eredményeket értek el.

A versenyzők elégedetten távoztak, mivel 60 olyan, a magyar szakirodalomban nem szereplő feladattal és azok megoldásaival gazdagodtak, amelyeket majd jól tudnak hasznosítani későbbi, iskolai szakköri munkájukban.

A részletes eredményeket és a feladatsorokat az ABACUS és a KöMaL folyóiratok egyik őszi számából ismerhetik meg az érdeklődők.

Ízelítőül megmutatunk 4-4 versenypéldát, a középiskolai példák közül a 14., 24., 29. és a 30.-at, az általános iskolai feladatok közül a 13., 18., 26. és a 30.-at.

A versenyen íróeszközön, papíron, körzőn és vonalzón kívül semmilyen más segédeszköz nem használható.

Középiskolai tanárverseny:

14. Az \(ABCD\) négyzetet az \(O\) középpontja körül az óramutató járásával megegyező irányba \(20^\circ\)-kal elforgatva az ábra szerint az \(EFGH\) négyzetet kapjuk. Hány fokos az \(EAD\sphericalangle\)?

versenyabra 1 pics
(A) 20 (B) 24 (C) 30 (D) 32 (E) 35

24. Andris megrajzolta az \(5\times5\)-ös négyzetrácsban az összes olyan rácsvonalakon haladó útvonalat, amely a bal alsó sarokból a jobb felső sarokba vezet, és 1 egység hosszúságú jobbra vagy felfelé irányuló szakaszokból áll. Minden egyes esetben kiszámította a négyzetrácsnak az útiránytól jobbra eső területét. Az alábbi ábrákon két példa látható. Hány egység az Andris által kiszámolt területek összege?

versenyabra 2 pics
(A) 2520 (B) 3150 (C) 3840 (D) 4730 (E) 5050

29. Bea véletlenszerűen kiválaszt 3 különböző számot az \(\{1, 2, 3, 4, 5, 6\}\) halmazból, és csökkenő sorrendbe rendezve azokat egy háromjegyű számot képez belőlük. Balázs az \(\{1, 2, 3, 4, 5\}\) halmazból választ véletlenszerűen 3 különböző számot, és ő is csökkenő sorrend szerint felír belőlük egy háromjegyű számot. Mennyi a valószínűsége annak, hogy Bea száma nagyobb, mint Balázsé?

(A) \(\dfrac{11}{20}\) (B) \(\dfrac{29}{40}\) (C) \(\dfrac{3}{4}\) (D) \(\dfrac{5}{6}\) (E) \(\dfrac{19}{20}\)

30. Van néhány egyforma négyzet alakú papírlapunk, mindegyiknek az egyik oldala fehér, a másik fekete. 6 papírnégyzetet összeillesztünk, így egy \(3\times 2\)-es téglalap alakú kártyát kapunk. Minden kis négyzet esetén szabadon megválaszthatjuk, hogy a felfelé néző lapja milyen színű legyen. Ha két \(3\times 2\)-es kártyát nem lehet elforgatni vagy átfordítani úgy, hogy pontosan ugyanúgy nézzenek ki, akkor azokat különbözőnek tekintjük. Hány különböző \(3\times 2\)-es kártya készíthető?

(A) 20 (B) 23 (C) 26 (D) 27 (E) 28

Általános iskolai tanárverseny:

13. Az ábra szerint a körön belül besatírozott tartomány a körnek \(1/6\), a négyzet területének \(1/5\) része. A háromszögön belül besatírozott tartomány a háromszögnek \(1/9\), a négyzet területének \(1/4\) része. Ha a területek aránya \(T(\text{kör}):T(\text{négyzet}):T(\text{háromszög})=24:m:n\), akkor mennyi \(m+n\) értéke?

versenyabra 3 pics
(A) 44 (B) 48 (C) 50 (D) 65 (E) 69

18. Az ábrán látható 5 négyzet mindegyikének területe \(16~\text{cm}^2\). Az \(A\), \(B\), \(C\), \(D\) pontok csúcsai egy-egy négyzetnek, \(E\) pedig a \(CD\) szakasz azon pontja, amelyre az \(AE\) szakasz felezi a teljes alakzat területét. Hány cm hosszú a \(CE\) szakasz?

versenyabra 4 pics
(A) \(\dfrac{9}{2}\) (B) \(\dfrac{24}{5}\) (C) 5 (D) \(\dfrac{21}{4}\) (E) \(\dfrac{16}{3}\)

26. Egy dobozban 3 piros és 2 fehér golyó van. A golyókat egyesével, visszatevés nélkül, véletlenszerűen húzzuk ki a dobozból addig, amíg az összes piros vagy az összes fehér golyót ki nem húzzuk. Mennyi a valószínűsége annak, hogy a 3 piros golyó kihúzásra kerül?

(A) \(\dfrac{3}{10}\) (B) \(\dfrac{2}{5}\) (C) \(\dfrac{1}{2}\) (D) \(\dfrac{3}{5}\) (E) \(\dfrac{7}{10}\)

30. Az \(\overline{abcde}\) ötjegyű számot ,,hullámvasút” típusú számnak nevezzük, ha megfelel az alábbi feltételeknek:

\(a\), \(b\), \(c\), \(d\), \(e\) 1-től 9-ig terjedő különböző egész számok,

\(d>c\) és \(d>e\),

\(b>a\) és \(b>c\).

Hány ilyen tulajdonságú ötjegyű szám létezik?

(A) 126 (B) 1260 (C) 1440 (D) 1512 (E) 2016

Fonyóné Németh Ildikó, Fonyó Lajos

A rovat ajánlott cikkei
A Lányok Európai Matematikai Diákolimpiáját, az EGMO-t 2025. április 11. és 17. között tartották Koszovóban. A magyar csapat szép eredménnyel, egy arany-, két ezüst- és egy bronzéremmel tért haza, az összes ország között a 8., a 35 európai ország között pedig a 4. helyet szerezték meg. Kiss Melinda és Kocsis Anett csapatvezetők kiegészítették beszámolójukat az EGMO 2025 feladataival és a magyar versenyzők néhány megoldásával...
Az 1990-es évek közepén többünkben, akik régóta vezettünk matematikai tehetséggondozó szakköröket, felvetődött az a gondolat, hogy eredményesebb lenne a munkánk, ha tanév közben pár hétvégére elvinnénk valahova a szakkörösöket és ott intenzíven foglalkoznánk matematikával... Pintér Ferenc írt a 25 éves múltról és a jelenről: erre a tanévre szeptember 15-éig lehet regisztrálni: https://erdosprogram.hu
Hraskó András, a Budapesti Fazekas Gimnázium széles körben ismert tanára az utóbbi években Angliában tanít. Korábbi – köztük mára eredményes matematikus – és mostani tanítványairól szóló emlékeit, tapasztalatait osztotta meg, kiemelve a tehetséges diákok korai kutatómunkájának fontosságát és a Polygon pályázatait. Bepillantást nyerhet az Olvasó abba, hogyan tudja motiválni diákjait egy motivált matematikatanár...
A budapesti Berzsenyi Dániel Gimnázium múltjáról, különleges képzéseiről, a speciális matematika tagozatáról, és az iskola tanári munkaközösségének szerteágazó, országos szintű matematikai tehetséggondozó tevékenységéről szól ez a cikk.
Nem először számol be lapunk az NMMV-ről hiszen már 31. alkalommal rendezték meg – 2025-ben Békéscsabán –, ahová áprilisban öt napra érkeztek a szomszédos országokból a magyar anyanyelvű matematikatanárok és legjobb diákjaik: ez a nyitja a verseny szokatlan elnevezésének: magyar is és egyben nemzetközi. Ez a magyar nyelvű matematikaoktatás és tehetséggondozás egyik legnagyobb rendezvénye.
Hírlevél feliratkozás