31. szám 2024. március

Még több cikk

A Bolyai János Matematikai Társulat a Nemzetközi π-nap (3.14 azaz március 14 – a Matematika Világnapja) alkalmából ismét „Matek az Utcán” rendezvényt szervez 2024. március 16-án szombaton 10-13 óráig. Tavaly települt ki először ebben a formában a matematika az utcára, amit az ország több városában is élveztek a szervezők és a véletlenül arra járók. Barbarics Márta árult el néhány részletet az idei eseményről.

A Héttusa rovatban kitűzött feladatokra bárki küldhet megoldást. Elég a feladat kérdésére a feladatok sorszámát és a feltett kérdésekre a válaszokat megküldeni, indoklást, részletes megoldást nem szükséges írni.  A beküldési határidő: 2024. április 8.  Következnek a 4. forduló feladatai.

Miért választja valaki ma a matematikatanári hivatást, és miért marad a pályán? „Egyelőre nem mondhatjuk, hogy minden könnyű és vidám, de hiszünk abban, hogy lehet ez jó, ezért próbálunk kitartani. Talán itt és most több a nehézség, mint az öröm, de megéri várni.” Hogy mik az örömök és mik a nehézségek, és mi is az  Iváncsán tanító fiatal matematika-fizika szakos pedagógus pár küldetése, kiderül Paulovics Zoltán interjújából.

„Ültessünk le beszélgetni egy idősebb matematikatanárt, aki már régóta a pályán van, és egy kezdő tanárt, aki nemrég óta él ennek a hivatásnak, és beszélgessünk velük arról, mit jelent számukra a matematikatanítás, és úgy általában ez a hivatás.” Kosztra Gábor ötletével és segítségével indul el áprilisban a Bolyai János Matematikai Társulat podcast sorozata.

Szabó Péter Gábor kutatása Bolyai János hegedűjének eredt a nyomába, amelyről a szakirodalom eddig úgy tudta, hogy 120 éve elveszett. A fellelt újabb adatok alapján azonban halvány remény adódott arra, hogy egyszer talán mégis előkerülhet ez a becses Bolyai-relikvia. A szerző 2023 novemberében Szegeden az SZTE Bolyai Intézet Bolyai Emlékülésén tartott előadásának írott változatát az Érintő másodközlésben adja közre

A Bolyai János Matematikai Társulat APP&X matematikai alkotópályázatán 16 diákot és 12 tanárt díjaztak. A díjakat Szilágyi Áron olimpiai bajnok vívó, Kollár László, a Magyar Tudományos Akadémia főtitkára, Pálfy Péter Pál, a Bolyai Társulat elnöke és Laczkovich Miklós, az MTA rendes tagja adta át a budapesti Vasarely Múzeumban. Képünkön Staár Kata, az egyik legfiatalabb díjazott alkotása: Bolyai János új dallama a matematikában. Szász Réka számolt be a pályázat tapasztalatairól és eredményeiről.

Január 22. és 26. között Szegeden, az SZTE Bolyai Intézetben rendezték az EVOGAMESPLUS európai innovatív képzési hálózat téli iskoláját. A program négy éve alatt 15 doktoranduszt képeznek ki egy széleskörű nemzetközi együttműködés keretében. A projekt központi témája az evolúciós játékelmélet és alkalmazásai az ökológia, az epidemiológia és a rákkutatás területén. Az eseményről Garab Ábel, a projekt egyik témavezetője készített beszámolót.

„Először gyerekeket, tizenéveseket és felnőtteket kértem meg, hogy rakják össze a kirakót tengelyes szimmetria szerint. Mivel láttam, hogy nehezen boldogulnak, megkértem a tesztelőket, hogy az elemek elforgatásával, azaz a középpontos szimmetria szabályai szerint rakják össze. Percek alatt elkészültek.”  – írja Juhász Litza, a budapesti Vasarely Múzeum munkatársa. „Múzeumpedagógusként nekem az a szerepem, hogy hidat építsek a látogatók és a kiállított tárgyak között. Minden csoportnál alkalmazok közös kreatív játékot kézzel fogható  eszközkészletekkel. Írásom egy konkrét kézzel fogható készletet mutat be – a Hexamandala kirakót.” 

Ismét szép eredményekkel tért haza a 2024. február 26. és március 2. között 15. alkalommal megrendezett  Romanian Master of Mathematics (RMM) verseny magyar csapata: Simon László aranyéremmel, Szakács Ábel bronzéremmel, Varga Boldizsár és Tarján Bernát dicsérettel, a csapatvezetők, Lenger Dániel és Borbényi Márton pedig újabb tapasztalatokkal lettek gazdagabbak.

Közeledik az új követelmények szerinti érettségi, tavaly elkezdett sorozatunk 5. része is ehhez nyújt segítséget. A valószínűségszámítás és statisztika témakörben sok változás történt: új ismeretek, elvárások kerültek be mind a közép-, mind az emelt szintű követelmények közé. Ezek tanulása elengedhetetlennek tűnik ahhoz, hogy megfelelően el tudjunk igazodni a ránk zúduló adathalmazok, a sokszor manipulatív diagramok között. Csapodi Csaba cikkében ismertet néhány szükséges fogalmat és pár olyan feladatot, amelyet elképzelhetőnek tart ebben a témában az érettségin.

Az érettségiztető tanárok már bizonyára utánanéztek azoknak a változásoknak, amelyek a NAT2020 bevezetésével idén már az érettségi feladataiban is megjelenhetnek. Az Érintő minden tavalyi és a jelen számában is témakörönként foglalkozik a matematika érettségi követelmények változásával. Geszler Evelin Anna, az ELTE Matematika Doktori Iskola didaktika programjának végzős doktorandusz hallgatója a hivatalosan közölt középszintű mintafeladatok elemzésével szeretné felhívni a figyelmet a 2024-es érettségin várható újdonságokra és az elkerülendő buktatókra, valamint az általános tudnivalókra.

2023-ban a Bolyai János Matematikai Társulat kezdeményezésére hat rendhagyó workshop zajlott a HUN-REN Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézetben. A tavaszi alkalmakról Workshop rólunk, matematikusokról... címmel Tardos Zsófia írt összefoglalót. Ősszel „DoktoriSOKK workshopok” címmel folytatódott a közös gondolkodás a sokakat érintő, ELTE és BME matematikus doktori iskolákban tapasztalt nehézségekről. Szathmári Nóra Keszthelyi Gabriella közreműködésével számolt be a tapasztalatokról.

A mesterséges intelligencia fogalmának meghatározására sokfajta megközelítés létezik, de abban szinte minden kutató egyetért, hogy a gépi tanulás a terület kulcsfontosságú módszere. Noha sok heurisztikus megoldást is használnak a gyakorlatban, a gépi tanulás elmélete mostanra gazdag múlttal rendelkezik, amelynek fontos része a statisztikus tanuláselméletTamás Ambrus és Csáji Balázs Csanád  a statisztikus tanuláselmélet egyik klasszikus módszerébe, a szupport vektor gépek elméletébe ad bevezetést

2024 januárjában lezárult a Héttusa versenyének 3. fordulója is, a versenypéldák a 2023. decemberi Érintőben jelentek meg. A feladatok kitűzője néha nem is gondol olyan megoldásra, mint amit egy-egy beküldőtől kap. A megoldók időnként hasznos kiegészítésekkel, megjegyzésekkel örvendeztetik meg a rovat szerkesztőjét, Róka Sándort. Így történt ez a decemberben kitűzött feladatok megoldásainál is

A Héttusa feladatok egyik lelkes megoldója érdekes kérdéseket vet fel a legutóbbi feladatok némelyike kapcsán. Például hányféleképpen helyezhető el egy sakktáblán 56 bástya a 17. feladat feltételeivel? Mi az, ami kiszámítható számítógéppel és mi az, ami nem? A 18. feladat megoldása lényegében a Mastermind játék 4 bábuval. Milyen stratégiával működjön egy Mastermind-ot játszó program? Végül a 20. feladatnak hányféle megoldása lesz, és hogyan általánosítható? Makay Géza ír mindezekről a következőkben.

Pármunka, csoportmunka, kooperatív tanulás – ma így mondanánk – természetes volt számára. Minden porcikájával, tekintetével, gesztusával, kérdéskultúrájával tanított. Aktív résztvevője az 1960-as évektől kezdődő matematikatanítási, tantervi megújulásnak, tankönyvek, tanári segédanyagok, népszerűsítő cikkek és könyvek írója, előadások, műsorok készítője volt Imrecze Zoltánné Hammer Anna. Rá emlékezik, másokat is idézve, volt tanítványa és kollégája, Ács Katalin, bemutatva Ani nénit

Székely Péter  két kollégájáról,  Bertalan Zoltánról és Berkó Erzsébetről írt az Érintő szerkesztőségének. Azaz egy karácsonyi ünnepi matekozásról, ami szó szerint elvarázsolta őt is, és a tanítványait is. Egy különleges példa arra, hogyan lehet a játékból kiindulva megmutatni a matematikát, és arra is, hogy miféle bűvészkedésre képes néhány tanár, csak hogy elkápráztassa a diákokat. De jó, hogy van ilyen!

A tudomány és a futball kapcsolata nem újkeletű. Írtak már könyvet a labdarúgás és a játékelmélet, illetve a labdarúgás és a statisztika kapcsolatáról. (Az Érintőben is olvasható  egy 2017-es jégkorongos cikk.) Három évvel ezelőtt angol nyelven már jelent meg Csató Lászlónak könyve az operációkutatás sportban történő alkalmazásairól. Most Petróczy Dóra Gréta ismerteti Csató László legújabb, Paradoxonok a sportversenyek szabályaiban című könyvét...

A bolygók élete  a csillagászatban teljesen járatlan csillagokat csodálóknak is (és ki ne csodálná az éjszakai égbolt csillagait?) kifejezetten élvezetes olvasmány. Én magam mintha egy regényt olvastam volna, nem tudtam letenni. Az érdekfeszítő, olvasmányos stílus, a tények, az űrutazások és eredményeik ismertetésével, érthető elemzésével, az óvatos feltételezések hangsúlyozásával, a tudománytörténeti háttérrel Földön túli gondolatokat ébresztenek az olvasóban, és elgondolkodtató kérdéseket is felvetnek a Világegyetem és Naprendszerünk múltja és jövője kapcsán. A The Planets nagy sikerű tévésorozat  ihlette mű magyar változata az Akkord Kiadónál jelent meg.

Fröchlich Viktória ajánlójának tárgya Kereszturi Ákos: Bolygótudomány című, nemrégiben megjelent kötete, amelyben az elmúlt évek, évtizedek felfedezéseinek érdekfeszítő és alapos összefoglalását olvashatjuk a planetológia, azaz a bolygótudomány egyre szerteágazóbb témakörében. A könyv elejétől végéig egzotikus, már-már scifibe illő tájakra kalauzolja olvasóit, feltételezve, hogy már rendelkeznek valamilyen alaptudással mind a csillagászat, mind a földi geológia terén, és tudásukat a Naprendszer égitestjeire is ki szeretnék terjeszteni a 21. századi űrkutatások alapján... 

A matematikus elme mélységeinek történelmi hátteréből emel ki néhány érdekes szemelvényt sajátos megközelítéssel Eper Miklós doktorandusz hallgató. Kéziratának első változata az Élet és Tudomány és a BME – Pro Progressio Alapítvány közös kutatásismertető cikkpályázatának felhívására született. Márciusban jelenik meg az Élet és Tudomány idei felhívása, amelyre ismét várják a pályázókat. De most lássuk, hogyan formálja a kutatók lelkülete a tudomány irányát...

Tavaly év végén került piacra a Møbee nevű kártyajáték, aminek a szabálya nagyon egyszerű, egymondatos: Csapj fel három lapot a pakliból, és keresd meg azt az egyetlen figurát, amelyik mindhármon szerepel! A leggyorsabb játékos nyeri a kört. Ahhoz, hogy ilyen paklikat gyártsunk (a kiadott játék három különböző nehézségi szinthez tartozó paklit tartalmaz), érdekes kombinatorikai struktúrákra, az ún. 3-blokkrendszerekre van szükségünk. Ruff János egy szuper társasjáték matematikai alapjairól írt...  

2023. december 14-én, a Bolyai János Matematikai Társulat rendezvényén, a Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézetben adták át a BJMT évenként kiosztásra kerülő díjait. A Szele Tibor Emlékérmet (képünkön) Molnár Lajos tanszékvezető egyetemi tanárnak (SZTE Bolyai Intézete Analízis Tanszék) adta át Laczkovich Miklós, a díjbizottság elnöke. Kiemelkedő fiatal kutatóknak ítélték oda a Grünwald Géza Emlékérmet, valamint a  Farkas Gyula, illetve Rényi Kató emlékdíjakat. Ezután hirdették ki a Kürschák és a Schweitzer matematikai tanulóversenyek eredményét (ez utóbbiról 2023. decemeberi számunkban már beszámoltunk). A díjazottakat olvasóink is megismerhetik a most közölt jelentésekből...