Egy feladat és ami róla az eszembe jutott...
A júniusi számban egy olyan algebra feladatot járunk körbe, amely sokféle témakör között teremt kapcsolatot. Bár leggyakrabban a teljes indukció tanítása során találkozunk vele, ismert algebrai átalakításokat felhasználó megoldása is, megközelíthetjük kombinatorikai eszközökkel és rekurzióval is. Cikkemben ezekre a módszerekre több változatot is be fogok mutatni. A feladat többek között a KöMaL 2020. márciusi számában is megjelent a „Gyakorló feladatsor emelt szintű matematika érettségire” cikkben.
A feladat
Bizonyítsuk be, hogy ; ahol .
Használt összefüggések
A feladat megoldása során a következő ismert algebrai összefüggéseket használom:
1. megoldás. Bontsuk fel a kifejezést,
alakba és használjuk ezt fel a bal oldal összegezésére!
2. megoldás. Bontsuk fel ismét a kifejezést, de most a
alakba és használjuk ezt fel a bal oldal összegezésére!
3. megoldás. Az ötletet a megoldáshoz ismét a kifejezés adja. Ezt a kifejezést én már láttam, méghozzá a -ben:
Tehát
Alkalmazva
4. megoldás. Az ötletet a megoldáshoz ismét a kifejezés adja. Ezt a kifejezést én már láttam, méghozzá a -ben:
Tehát
Alkalmazva
5. megoldás. Az ötletet a megoldáshoz ismét a kifejezés adja. Itt két egymás utáni szám van összeszorozva, de az ezen számok előtti és utáni két szám különbsége , azaz . Használjuk ezt:
Ezt az azonosságot alkalmazzuk -től -ig:
Összeadva a felírt egyenleteket, a jobb oldalon két kifejezés kivételével minden kétszer szerepel, a két kifejezés egymás ellentettje, ezért kapjuk:
6. megoldás. Az ötletet a megoldáshoz ismét egy kifejezés, a adja. Ezek a bal oldal egymás utáni két tagja.
Induljunk ki a bal oldalból, legyen és párosítsunk:
Legyen most , ekkor
7. megoldás. Ennyi algebra megoldás után nézzünk most valami mást!
Tekintsük a következő feladatot:
Adott különböző magasságú diák, közülük 3 diákot választunk ki. Hányféleképpen tudjuk ezt megtenni?
Adunk rá 2 megoldást.
I. megoldás
Mivel a diákok különbözőek, kiválasztási sorrendjük nem érdekes, 1 diák csak egyszer választható ki, ezért ez egy ismétlés nélküli kombinációs feladat, aminek a megoldása
II. megoldás
Állítsuk a diákokat magassági sorrendbe.
A legkisebb diákot tekintve 2 eset van, vagy szerepel a kiválasztottak között, – ez eset – vagy nem.
Ha a legkisebb nem szerepel a kiválasztottak között, akkor vegyük a második legkisebbet. Az ő szemszögéből is most két eset van, vagy szerepel, – ez eset – vagy nem.
és így tovább az utolsó 3 diákig, azaz -ig.
Tehát a lehetséges kiválasztások száma
Két megoldást is adtunk a feladatra, a végeredmény ugyanaz:
8. megoldás. Ismét egy kombinatorikus megoldást adunk.
Tekintsük a következő feladatot, amit a 7. megoldásánál is néztünk:
Adott különböző magasságú diák, közülük 3 diákot választunk ki. Hányféleképpen tudjuk ezt megtenni?
A feladat megoldása.
Mivel a diákok különbözőek, kiválasztási sorrendjük nem érdekes, 1 diák csak egyszer választható ki, ezért ez egy ismétlés nélküli kombinációs feladat, aminek a megoldása
Alakítsuk át kifejezésünket, közben használjuk a binomiális együtthatókra igaz képzési szabályt,
Kiindulunk a kapott végeredményből és a szabályt használva alakítunk:
Azaz kaptuk, hogy
Most alakítsuk a kapott azonosságot a 7. megoldáshoz hasonlóan!
9. megoldás. A megoldás a „szokásos”. Teljes indukcióval bizonyítunk!
I. eset
Nézzük meg, hogy teljesül-e a bizonyítandó állítás esetre:
A vizsgált esetre teljesül az állítás.
II. eset
Tegyük fel, hogy -ra tejesül, hogy
III. eset
Nézzük az esetet, induljunk ki a bizonyítandó állítás bal oldalából:
Azaz
és ezt akartuk kapni, tehát a bizonyítás kész.
10. megoldás. És végül nézzünk most egy „kemény” megoldást, kezeljük a feladatot rekurzív módon. Legyen
egy sorozat eleme. Ekkor rekurzív módon megfogalmazva a feladatot:
Átírva a sorozatot:
Vezessünk be új sorozatot: . Ekkor a keresett sorozat
A sorozatot keressük alakban.
Ezt használva,
rendezve
Ha úgy választjuk meg , és értékét, hogy a megjelölt kifejezés nulla minden értékére, akkor egyszrű lesz a helyettesítés sorozatra. Mivel a kifejetés másodfokú, ezért ez csak akkor lesz minden értékre nulla, ha az együtthatói nullák, azaz
Tehát a sorozatra
A képzési szabályt felírva:
Visszafelé követve az egyenleteket adódik, hogy
Visszacsatolás
Az Úton-módon 1. cikkében levő feladattal kapcsolatban többen is jelezték, hogy az már kitűzésre került a Matematika Tanítása folyóiratban és az 1986 évi 4. számban jelentek is meg megoldások. Az ott szereplő 4 megoldás közül most Róka Sándor megoldását ismertetem az eredeti leírással. Róka Sándor bemutatása – úgy gondolom – nem szükséges, ismeretterjesztő matematikakönyveiről közismert.
Emlékeztetőül a feladat: Az háromszögben és . Az oldal -n túli meghosszabbításán vegyük fel a pontot úgy, hogy teljesüljön. Számítsuk ki az nagyságát.
Róka Sándor megoldása
Emeljünk az oldalra kifelé szabályos háromszöget.
Az egybevágó a -gel, mert , és . Mivel egyenlő szárú és szárszöge , így , tehát és . A szögei tehát: , és .
Az Úton-módon 2. cikkében levő feladattal kapcsolatban is érkezett visszajelzés. A levélíró Laborczi Zoltán, aki a Győri Révai Miklós Gimnáziumban érettségizett 1967-ben és azon évben az IMO csapatnak is tagja volt IV. osztályosként és III. díjat nyert. Most matematikus, nyugdíjas informatikus.
Emlékeztetőül a feladat: Az szabályos háromszög oldalának felezőpontja . A szakasz azon belső pontja a pont, amelyre az szög 90 fokos. A szakasz azon belső pontja az pont, amelyre a és a szakaszok hossza egyenlő. Hány fokos az szög?
Laborczi Zoltán megoldása
A 4. megoldáshoz hasonlóan tükrözzük az háromszöget a pontra.
Ekkor a tükörképe . Az így kapott négyszög négyzet, hiszen átlói merőlegesek és egyenlő hosszúak. Az szabályos háromszög tükörképe az háromszög, szintén szabályos. Az háromszög egyenlő szárú, amelyben az
így a háromszög alapszögei -osak, tehát
Az pontnál lévő szögek összege , így a keresett szög:
Zárszó
Kedves Olvasó! Ha egy másik „szép” megoldást talál, kérem, küldje el nekem a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címre. Ezeket az újabb megoldásokat összegyűjtve időnként (terveim szerint) szintén megmutatnám.